סעיד חווא – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
שורה 5: שורה 5:
==קורות חייו==
==קורות חייו==


סעיד חוא נולד בשנת [[1935]] בשכונת העוני אלעיליאת<ref>[[ערבית]]: العليليات</ref> בעיר הסורית [[חמאת]]. בגיל שנה התייתם מאמו, ואביו מחמד דיב נקלע לסכסוך דמים שבסופו נאלץ לגלות מן העיר למספר שנים מחשש ל[[נקמת דם]]. לאחר שהסגיר עצמו לרשויות בהסכמת משפחת הנרצח, אביו שהה שנה נוספת בבית הסוהר. משום כך חוא הצעיר גדל אצל סבתו, שהקפידה על חינוכו של הילד למרות תנאי העוני הקשים שבהם חיו. בהיותו בן שבע, חזר אביו לחמאה והקים דוכן למכירת ירקות בשוק העיר. כדי שיוכל לסייע בהתפתחות העסק, הוצא חוא מבית-הספר, אך המשיך ללמוד ולהתפתח תחת חסות המשפחה. אביו של חוא היה מודל השראה לבנו והמריץ אותו להתמיד בקריאת ספרים, ולשנן קטעים מן [[הקוראן]]<ref> (Weismann, Itzchak, "Sa`id Hawwa: The Making of a Radical Muslim Thinker in Modern Syria", Middle Eastern Studies 29 (4</ref>. לאחר שלוש שנים המשיך חוא את לימודיו הסדירים בבית-ספר ערב דאר אל-אנסאר, שהיה שייך לזרם ה[[סלפיה]]. הוא המשיך בלימודיו בבית-הספר על שם [[אבן רושד]], התיכון המרכזי בעיר.
סעיד חוא נולד בשנת [[1935]] בשכונת העוני אלעיליאת<ref>[[ערבית]]: العليليات</ref> בעיר הסורית [[חמאת]]. בגיל שנה התייתם מאמו, ואביו מוחמד דיב חוא נקלע לסכסוך דמים שבסופו נאלץ לגלות מן העיר למספר שנים מחשש ל[[נקמת דם]]. לאחר שהסגיר עצמו לרשויות בהסכמת משפחת הנרצח, אביו שהה שנה נוספת בבית הסוהר. משום כך חוא הצעיר גדל אצל סבתו, שהקפידה על חינוכו של הילד למרות תנאי העוני הקשים שבהם חיו. בהיותו בן שבע, חזר אביו לחמאה והקים דוכן למכירת ירקות בשוק העיר. כדי שיוכל לסייע בהתפתחות העסק, הוצא חוא מבית-הספר, אך המשיך ללמוד ולהתפתח תחת חסות המשפחה. אביו של חוא היה מודל השראה לבנו והמריץ אותו להתמיד בקריאת ספרים, ולשנן קטעים מן [[הקוראן]]. כמו כן מוחמד דיב היה פעיל פוליטית בתנועה הסוציאליסטית של [[אכראם אל-חוראני]], כנציג של שכונת אלעיליאת נגד בעלי הקרקעות הגדולים של חמאת. חוא היה צעיר מדי בכדי לחוות את פעילותו של חוראני ממקור ראשון, אולם ספג את מורשתו הפוליטית דרך אביו. אף שאימץ קו אידיאולוגי שונה לחלוטין מזה של חוראני החילוני, חוא זקף לזכותו את הנחלת מתודות הארגון והתכנון הדרושים לצורך הנעת ההמונים בדרך להגשמת יעדים פוליטיים<ref>pp.601-607 ,(Weismann, Itzchak, "Sa`id Hawwa: The Making of a Radical Muslim Thinker in Modern Syria", Middle Eastern Studies 29 (4</ref>.
לאחר שלוש שנים המשיך חוא את לימודיו הסדירים בבית-ספר ערב דאר אל-אנסאר, שהיה שייך לזרם ה[[סלפיה]]. הוא המשיך בלימודיו בבית-הספר על שם [[אבן רושד]], התיכון המרכזי בעיר.


חוא נמשך בחזרה ל[[אסלאם]] בהשפעת מורה הלכה [[צופיות|צופי]] שהקים את הסניף המקומי של תנועת [[האחים המוסלמים]] בעיר. חוא למד בפקולטה ל[[שריעה]] ב[[אוניברסיטת דמשק]], תחת "המפקח הכללי" הראשון של תנועת האחים המוסלמים בסוריה [[מוצטפא אל-סבאעי]], ששימש דיקן הפקולטה באותה עת{{הערה|ויסמן, יצחק, "פונדמנטליזם ודמוקרטיה בשיח של האחים המוסלמים בסוריה", בתוך: מאיר חטינה ואורי קופפרשמידט (עורכים), '''האחים המוסלמים: חזון דתי במציאות משתנה''', עמ' 133-134}}.
חוא נמשך בחזרה ל[[אסלאם]] בהשפעת מורה הלכה [[צופיות|צופי]] שהקים את הסניף המקומי של תנועת [[האחים המוסלמים]] בעיר. חוא למד בפקולטה ל[[שריעה]] ב[[אוניברסיטת דמשק]], תחת "המפקח הכללי" הראשון של תנועת האחים המוסלמים בסוריה [[מוצטפא אל-סבאעי]], ששימש דיקן הפקולטה באותה עת{{הערה|ויסמן, יצחק, "פונדמנטליזם ודמוקרטיה בשיח של האחים המוסלמים בסוריה", בתוך: מאיר חטינה ואורי קופפרשמידט (עורכים), '''האחים המוסלמים: חזון דתי במציאות משתנה''', עמ' 133-134}}.

גרסה מ־14:45, 20 באוקטובר 2014

ערך זה משתתף בתחרות הכתיבה "מקצרמר למובחר" של ויקיפדיה העברית והוא בשלבי כתיבה. אתם מתבקשים לא לערוך ערך זה עד שתוסר הודעה זו. אם יש לכם הצעות לשיפור או הערות אתם בהחלט מוזמנים לכתוב על כך בדף השיחה. לרשימת הערכים המשתתפים בתחרות גשו לכאן. תודה על שיתוף הפעולה ובהצלחה!


סעיד חוא (1935 - 1989; ערבית: سعيد حوى) היה הוגה דעות אסלאמיסטי סורי, ממנהיגי תנועת האחים המוסלמים בסוריה.

קורות חייו

סעיד חוא נולד בשנת 1935 בשכונת העוני אלעיליאת[1] בעיר הסורית חמאת. בגיל שנה התייתם מאמו, ואביו מוחמד דיב חוא נקלע לסכסוך דמים שבסופו נאלץ לגלות מן העיר למספר שנים מחשש לנקמת דם. לאחר שהסגיר עצמו לרשויות בהסכמת משפחת הנרצח, אביו שהה שנה נוספת בבית הסוהר. משום כך חוא הצעיר גדל אצל סבתו, שהקפידה על חינוכו של הילד למרות תנאי העוני הקשים שבהם חיו. בהיותו בן שבע, חזר אביו לחמאה והקים דוכן למכירת ירקות בשוק העיר. כדי שיוכל לסייע בהתפתחות העסק, הוצא חוא מבית-הספר, אך המשיך ללמוד ולהתפתח תחת חסות המשפחה. אביו של חוא היה מודל השראה לבנו והמריץ אותו להתמיד בקריאת ספרים, ולשנן קטעים מן הקוראן. כמו כן מוחמד דיב היה פעיל פוליטית בתנועה הסוציאליסטית של אכראם אל-חוראני, כנציג של שכונת אלעיליאת נגד בעלי הקרקעות הגדולים של חמאת. חוא היה צעיר מדי בכדי לחוות את פעילותו של חוראני ממקור ראשון, אולם ספג את מורשתו הפוליטית דרך אביו. אף שאימץ קו אידיאולוגי שונה לחלוטין מזה של חוראני החילוני, חוא זקף לזכותו את הנחלת מתודות הארגון והתכנון הדרושים לצורך הנעת ההמונים בדרך להגשמת יעדים פוליטיים[2].

לאחר שלוש שנים המשיך חוא את לימודיו הסדירים בבית-ספר ערב דאר אל-אנסאר, שהיה שייך לזרם הסלפיה. הוא המשיך בלימודיו בבית-הספר על שם אבן רושד, התיכון המרכזי בעיר.

חוא נמשך בחזרה לאסלאם בהשפעת מורה הלכה צופי שהקים את הסניף המקומי של תנועת האחים המוסלמים בעיר. חוא למד בפקולטה לשריעה באוניברסיטת דמשק, תחת "המפקח הכללי" הראשון של תנועת האחים המוסלמים בסוריה מוצטפא אל-סבאעי, ששימש דיקן הפקולטה באותה עת[3].

לאחר מרידת האחים המוסלמים כנגד חאפז אל-אסד יצא חוא לגלות ושהה בשארית חייו בירדן.

הערות שוליים

  1. ^ ערבית: العليليات
  2. ^ pp.601-607 ,(Weismann, Itzchak, "Sa`id Hawwa: The Making of a Radical Muslim Thinker in Modern Syria", Middle Eastern Studies 29 (4
  3. ^ ויסמן, יצחק, "פונדמנטליזם ודמוקרטיה בשיח של האחים המוסלמים בסוריה", בתוך: מאיר חטינה ואורי קופפרשמידט (עורכים), האחים המוסלמים: חזון דתי במציאות משתנה, עמ' 133-134