פונקציה פרימיטיבית רקורסיבית – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מ PRC הועבר לפונקציות פרימיטיביות רקורסיביות: עברית זה יותר טוב+מה שכתוב בדף השיחה.
(אין הבדלים)

גרסה מ־20:19, 5 ביולי 2006

הגדרה

מחלקה של פונקציות, בתורת החישוביות, נקראת PRC ‏(Primitive Recursively Closed), אם היא מכילה את הפונקציות התחיליות:



ובנוסף סגורה לפעולות של הרכבה של פונקציות, ו-רקורסיה.

מחלקת ה-PRC שמכילה בדיוק את הפונקציות התחיליות, ואת כל הפונקציות המתקבלות משרשור והרכבה חוזרת ונשנית שלהן מספר סופי של פעמים, נקראת מחלקת הפונקציות הפרימיטיביות רקורסיביות. ניתן להראות שהיא מחלקת הפונקציות PRC המינימלית.

דוגמאות

מכיוון שמחלקת הפונקציות הפרימיטיביות רקורסיביות חלקית או שווה לכל מחלקת פונקציות PRC, ומכיוון שמחלקות פונקציות רבות ומעניינות הן PRC, נוח למצוא פונקציות שנמצאות במחלקת הפונקציות הפרימיטיביות רקורסיביות, ולהראות בכך שהן נמצאות בכל מחלקת פונקציות PRC.

פונקציות כאלו הן, למשל:




כלומר, ניתן להראות שכל אחת מהן מתקבלת מהרכבה, ורקורסיה, של הפונקציות התחיליות, ומכך נובע שכל אחת מהן נמצאת במחלקת הפונקציות הפרימיטיביות רקורסיביות. כך נקבל שכל אחת מהן נמצאת בכל מחלקת פונציות PRC.

שימושים

בהוכחות מתמטיות הדבר יכול להיות שימושי ביותר.

כדוגמה, ניתן להראות שמחלקת הפונקציות הרקורסיביות היא מחלקת PRC, וכך לקבל שהיא מכילה את כל הפונקציות הפרימיטיביות רקורסיביות, מבלי להוכיח ישירות שהן רקורסיביות.

נוח מאוד להראות עבור פונקציות חישוביות רבות שהן פרימיטיביות רקורסיביות, ולכן מודל זה שימושי.

קשר למודלים חישוביים שונים

קיימים קשרים מעניינים ביותר בין פונקציות פרימיטיביות רקורסיביות, ופונקציות רקורסיביות. בפרט, ניתן להראת שאם פונקציה היא רקורסיבית, ועוצרת תמיד לאחר מספר ידוע של צעדים (שחסום על ידי פונקציה פרימיטיבית רקורסיבית), אזי היא גם פרימיטיבית רקורסיבית.

ולמרות שנובע מכך שפונקציות רקורסיביות רבות ביותר הן פרימיטיביות רקורסיביות, קיימות פונקציות רקורסיביות שאינן פרימיטיביות רקורסיביות.