מוזיאון בתי האוסף לתולדות צה"ל – הבדלי גרסאות

תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ הסרת תבנית "אין בינוויקי"
שורה 32: שורה 32:
[[קטגוריה: תל אביב-יפו: מוזיאונים]]
[[קטגוריה: תל אביב-יפו: מוזיאונים]]
[[קטגוריה:רחוב אילת]]
[[קטגוריה:רחוב אילת]]
{{אין בינוויקי|תאריך=19:15, 16 ביולי 2010 (IDT)|סוג=צה"ל}}

גרסה מ־23:57, 16 בנובמבר 2014

הכניסה למוזיאון
טנק M48 פטון באוסף המוזיאון
דוידקה באוסף המוזיאון

מוזיאון בתי האוסף הוא מוזיאון העוסק בהיסטוריה הצבאית של מדינת ישראל, וכולל אמצעי לחימה שונים ששימשו את המחתרות בתקופת המנדט ואת צה"ל. המוזיאון משתרע על פני 22 דונמים ברחוב אילת מספר 50 פינת רחוב אליפלט בתל אביב, בצמוד אל "מתחם התחנה" במבנים ששימשו את תחנת הרכבת יפו עד 1948. המוזיאון מנוהל בידי יחידת המוזיאונים של משרד הביטחון.

היסטוריה

היסודות להקמת המוזיאון הונחו ב-1959, אז הורה דוד בן-גוריון להקים מוזיאון לתולדות צה"ל. כלי נשק ואמצעי לחימה שונים שחלק רב מהם היו שלל שנאסף בחזיתות מלחמות ישראל, נאספו ונאגרו במחסני הרכבת, כדי שניתן יהיה להשתמש בהם לכשיוקם המוזיאון. מחסנים אלה שימשו באותה העת כבסיס צבאי בו שכנו, בין היתר, הארכיון והמתפרה של צה"ל.

לקראת חגיגות ה-40 למדינת ישראל ב-1988 הוחלט להציג את הפריטים שנאספו לציבור, ונפתחה תערוכה זמנית במבנים. קהל רב נהר לצפות בתצוגה, ועקב כך הוחלט להפכה לתצוגת קבע. המקום הוכשר למבקרים, וב-1991 נחנך המוזיאון.

בשנות ה-2000 הועלו תוכניות להעתיק את המוזיאון למקום אחר ולהקים את מוזיאון צה"ל לצורך סלילת המשך עבור רחוב אליפלט עד הים ולפנות את המתחם היקר לצורכי נדל"ן, אך עד כה הן לא יצאו לפועל. בין השאר הועלתה הצעה להקים את המוזיאון המחודש במתחם רידינג ג' בצמוד אל מרכז יצחק רבין לחקר ישראל ברמת אביב. המוזיאון מתכונן לעבור אל אתר חדש כדי לאפשר סלילתו של כביש חדש אל הטיילת.

בשנת 2011 הוחלט להעביר את המוזיאון לירושלים.

כיום הכניסה למוזיאון היא מכיוון צפון, צמוד למתחתם "התחנה" - תחנת הרכבת המשוחזרת של יפו.

תצוגה

בתצוגת המוזיאון כלי נשק שונים, ששימשו את ההגנה, אצ"ל, פלמ"ח וצה"ל במשך המאה ה-20. באוסף ובתצוגה נמצאים אקדחים (כולל אקדחים מיוחדים) ורובים, בהם העוזי, הגליל ותבור; תותחים כגון תותחנפוליאונצ'יק, רכב קרבי משוריין כגון (זחל"מים, טנקים ומשגרי רקטות). מוצגים כלי נשק ניסיוניים שפותחו בידי התעשיות הביטחוניות; ולצדם אמצעי לחימה שנלקחו שלל במלחמות ישראל, כגון משגרי קטיושה וטילי סאגר. התערוכות מוצגות הן בביתנים קטנים והן מחוץ לביתנים (בעיקר כלים כבדים).

לחילות השונים ישנם ביתנים, כשהחדש שבהם הוא ביתן חיל התקשוב, המציגים את היסטוריית החיל, תמונות היסטוריות ולעתים אף פינת הנצחה לאישיות ביטחונית בכירה (למשל: בביתן חיל ההנדסה יש פינת הנצחה לתא"ל דוד לסקוב). ביתן מיוחד במוזיאון הוא "ביתן הטרור" הכולל נשק שלל שנתפס מארגוני הטרור, ובו מוצגים גם רקטות קסאם וכלי נשק שנתפסו על הקארין A. בנוסף, כולל המוזיאון פריטים שאינם צבאיים, כמו מתנות שניתנו לשרי ביטחון והרמטכ"לים וכן רכבי השרד של שרי הביטחון.

קישורים חיצוניים