פקיסטן – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
לב (שיחה | תרומות)
שחזור
שורה 120: שורה 120:
{{הפניה לערך מורחב|אוכלוסיית פקיסטן}}
{{הפניה לערך מורחב|אוכלוסיית פקיסטן}}


פקיסטן היא המדינה השישית בעולם בגודל אוכלוסייתה, העובדה הזאת ביחד עם הגידול הטבעי הגבוה של פקיסטן עלולה לגרום ל[[פיצוץ אוכלוסין]] במדינה. אם קצב הגידול הטבעי ימשיך ברמתו הנוכחית, בשנת 2050 פקיסטן תהיה המדינה השלישית בגודל אוכלוסייתה בעולם. רב הפקיסטנים הם [[איסלם|מוסלמים]] [[סונה|סונים]], עם מיעוט שיעי גדול למדי. יש מספר מצומצם של מיעוטים שונים, בעיקר [[נצרות|נוצרים]], [[הינדו|הינדים]] ומספר קטן של [[בודהיזם|בודהיסטים]].
פקיסטן היא המדינה השישית בעולם בגודל אוכלוסייתה, העובדה הזאת ביחד עם הגידול הטבעי הגבוה של פקיסטן עלולה לגרום ל[[פיצוץ אוכלוסין]] במדינה. אם קצב הגידול הטבעי ימשיך ברמתו הנוכחית, בשנת 2050 פקיסטן תהיה המדינה השלישית בגודל אוכלוסייתה בעולם. רב הפקיסטנים הם [[איסלם|מוסלמים]] [[שיעה|שיעים]], עם מיעוט סוני גדול למדי. יש מספר מצומצם של מיעוטים שונים, בעיקר [[נצרות|נוצרים]], [[הינדו|הינדים]] ומספר קטן של [[בודהיזם|בודהיסטים]].


השפה הרשמית היא [[אורדו]]. אנגלית משמשת בתור השפה של הממשלה, העסקים הגדולים והאליטה המשכילה. כל האוניברסיטאות במדינה מלמדות באנגלית. אורדו היא יותר שפתם של פשוטי העם. פרט לשפות האלה, כמעט כל הפקיסטנים מדברים שפות נוספות כגון ה[[פושטו]] (בעיקר [[פתאנים]]), ה[[פנג'אבי]] ועוד.
השפה הרשמית היא [[אורדו]]. אנגלית משמשת בתור השפה של הממשלה, העסקים הגדולים והאליטה המשכילה. כל האוניברסיטאות במדינה מלמדות באנגלית. אורדו היא יותר שפתם של פשוטי העם. פרט לשפות האלה, כמעט כל הפקיסטנים מדברים שפות נוספות כגון ה[[פושטו]] (בעיקר [[פתאנים]]), ה[[פנג'אבי]] ועוד.

גרסה מ־15:57, 13 ביולי 2006


שגיאות פרמטריות בתבנית:מדינה

פרמטרים ריקים [ הערות ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים [ אוכלוסייה לשנה, סה"כ שטח, סה"כ תלג, דירוג תלג בעולם, דירוג שטח בעולם, תמונת מפה, מנהיגים, ראש המדינה, תמונת סמל, תמונת דגל, דירוג אוכלוסייה בעולם, סה"כ אוכלוסייה, תלג לשנה, צפיפות אוכלוסייה, שמות מנהיגים, ארועי הקמה, תלג לנפש ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

הרפובליקה האיסלאמית של פקיסטן
پاکستان, پاکستان, پاڪستان, پاکستان, Pakistan, پاکستان, پاکستان, Pákistán, پاکستان, پاکِستان
מוטו לאומי אין
המנון לאומי תבורך האדמה הקדושה
ממשל
משטר רפובליקה איסלאמית
ראש מדינה נשיא פקיסטן עריכת הנתון בוויקינתונים
נשיא פקיסטן עארף עלווי
ראש הרשות המבצעת ראש ממשלת פקיסטן עריכת הנתון בוויקינתונים
ראש ממשלת פקיסטן שהבז שריף עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה רשמית אורדו, אנגלית
עיר בירה איסלאמבד 33°40′ צפון 73°10′ מזרח
רשות מחוקקת הפרלמנט של פקיסטן עריכת הנתון בוויקינתונים
גאוגרפיה
יבשת אסיה
העיר הגדולה ביותר קראצ'י
שטח יבשתי[1] 796,095 קמ"ר (37 בעולם)
אחוז שטח המים זניח
אזור זמן UTC UTC + 5
היסטוריה
הקמה  
הקמה מבריטניה
14 באוגוסט 1947
ישות קודמת הראג' הבריטי, הודו הבריטית, הדומיניון של פקיסטן עריכת הנתון בוויקינתונים
דמוגרפיה
אוכלוסייה[2]
(הערכה 1 במרץ 2024)
243,613,189 נפש (5 בעולם)
צפיפות 306.01 נפש לקמ"ר (45 בעולם)
אוכלוסייה לפי גילאים
 
 
 
 
 
0 10 20 30 40 50 60 70 80
גילאי 0 - 14 36.01%
גילאי 15 - 24 19.30%
גילאי 25 - 54 34.70%
גילאי 55 - 64 5.55%
גילאי 65 ומעלה 4.44%
כלכלה
תמ"ג[3] (2022) 376,533 מיליון $ (42 בעולם)
תמ"ג לנפש 1,546$ (174 בעולם)
מדד הפיתוח האנושי[4]
(2022)
0.540 (164 בעולם)
מדד ג'יני 29.6 (נכון ל־2018) עריכת הנתון בוויקינתונים
מטבע רופיה פקיסטנית
בנק מרכזי בנק המדינה של פקיסטן עריכת הנתון בוויקינתונים
שונות
סיומת אינטרנט pk
קידומת בין־לאומית 92
www.pakistan.gov.pk
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרפובליקה האיסלאמית של פקיסטןאורדו: اسلامی جمہوریۂ پاکستان) היא מדינה בדרום-מרכז אסיה, הגובלת עם איראן, אפגניסטן, סין, הודו והים הערבי. עם יותר מ-160 מיליון תושבים, פקיסטן היא המדינה השישית בעולם מבחינת גודל אוכלוסייתה, והמדינה המוסלמית השנייה בגודלה. בעבר עיר הבירה של פקיסטן הייתה עיר הנמל קראצ'י, אך היום הבירה היא איסלאמבד.

מקור השם

השם פקיסטן מורכב מראשי התיבות של המחוזות המרכיבים אותה:

  • פנג'אב
  • מדינות האפגנים (מחוזות הגבול הצפוניים מערביים)
  • קשמיר
  • סינד
  • בלוצ'יסטן.

הרעיון הוצע על ידי סטודנט בשם צ'ודהארי ראחמט עלי (Choudhary Rahmat Ali), מייסד "התנועה הלאומית הפקיסטנית". בשפת אורדו פירוש המילה פקיסטן הוא ארץ הטוהר. פירוש הסופית סטן הוא ארץ של כמו אפגניסטן - הארץ של האפגנים.

היסטוריה

הארץ המוכרת היום בשם "פקיסטן" הייתה בעברה חלק מאפגניסטן והודו. ההיסטוריה של פקיסטן המודרנית מתחילה עם הקולוניה הבריטית של הודו, כאשר המוסלמים דרשו מדינה משלהם. בין התומכים הראשונים ברעיון היה הסופר והפילוסוף אלאמה איקבל (Allama Iqbal), שחשב שיש צורך במדינה במוסלמית בתת היבשת ההודית, הנמצאת תחת השפעה הינדית חזקה. מוחמד עלי ג'ינאח הפך למנהיג התנועה והוא אשר גרם לחלוקת הקולוניה ההודית לשתי מדינות - הודו ופקיסטן. פקיסטן הכריזה על עצמאותה ביום תום השלטון הבריטי בהודו, 14 באוגוסט 1947.

עד 1971 פקיסטן הורכבה משני אזורים: פקיסטן המערבית ופקיסטן המזרחית, שהודו מפרידה ביניהם. ב-1971 פקיסטן המזרחית התמרדה ובעזרת כוחות הודיים הפכה למדינה עצמאית, הקרויה בנגלדש. אזור קשמיר הוא אזור הנתון במחלוקת בין הודו לפקיסטן עוד תקופת הכרזת העצמאות של שתי המדינות. כמעט מיד לאחר הכרזת העצמאות פקיסטן והודו פתחו במלחמה על קשמיר, ולאחר מכן נלחמו עליו שוב ב1965 ו1971. על אף שפקיסטן הפסידה ברוב הקרבות, גורל האזור טרם הוכרע. המצב הזה גורם לאי יציבות מתמדת בין הודו לפקיסטן, ולאחרונה (2004 - 2005) הן ניסו ליישב את הסכסוך בדרכי שלום.

ההיסטוריה הפוליטית של פקיסטן מתחלקת בין תקופות של רודנות צבאית ומשטרים דמוקרטיים אזרחיים. אף על פי שפקיסטן הפסיקה להיות דומיניון בשנת 1956, עם כינון חוקה והכרזת המדינה כרפובליקה אסלאמית, הצבא השתלט על המדינה ב1958 ושלט בה במשך 10 שנים. השלטון האזרחי חזר לאחר מלחמת הודו פקיסטן (1971), אבל הופסק בסוף שנות ה-70 עם הוצאתו להורג של זולפיקר עלי בהוטו (Zulfiqar Ali Bhutto), משהורשע ברצח יריב פוליטי, בפסק דין שנוי במחלוקת של בית המשפט העליון של פקיסטן.

בשנות השמונים קיבלה פקיסטן עזרה רבה מארצות הברית וקלטה מיליוני פליטים אפגניים (בעיקר פשטונים) שברחו מאפגניסטן עקב הפלישה הסובייטית אליה. מספר עצום של פליטים (הגבוה ביותר בעולם) גרם לזעזוע קשה בפקיסטן. השפעת האסלאם העמיקה בזמן שלטונו של הדיקטטור גנרל מוחמד זיאה אל-חאק (Muhammad Zia ul-Haq). הוא הרחיב גם את מאגר הנשק הלא קונבנציונלי של מדינתו. הגנרל נפטר בשנת 1988 ופקיסטן חזרה למשטר דמוקרטי.

המשטר הדמוקרטי החזיק מעמד 10 שנים על ידי שני נשיאים: בנאזיר בהוטו (Benazir Bhutto) ונאווז שאריף (Nawaz Sharif), שניהם נבחרו פעמיים. שניהם הואשמו בשחיתות רבה. הצמיחה הכלכלית התמתנה לקראת סוף שנות ה-90. הגורמים הנוספים למשבר הכלכלי היו המשבר הכלכלי שפקד את אסיה והסנקציות שהוטלו על פקיסטן לאחר ניסויי הנשק הגרעיני בשנת 1998. הניסוי הפקיסטני היה התגובה לניסוי הודי דומה. שנה לאחר מכן העימות בקשמיר איים לסחוף את המדינה למלחמה נוספת עם הודו.

בבחירות של 1997 נאווז שריף חזר להנהיג את המדינה, תוך כדי שהוא נהנה מרוב מוחלט בפרלמנט. הוא התכוון לשנות את החוקה, על מנת לבטל חלק מההגבלות שחלו על הרשות המבצעת. השחיתות הגוברת בממשל והתנהגותו הרודנית של הנשיא גרמה להפיכה צבאית נוספת, הפעם תחת הנהגתו של פארבז מושרף, השליט הנוכחי של פקיסטן.

מושרף החל בצעדים לדמוקרטיזציה, תוך כדי שהוא מוותר על תפקידו כרמטכ"ל, אך זהו ויתור סמלי בלבד, והוא ממשיך לשלוט על הכוחות המזויינים של פקיסטן. שלטונו נתון לאיום מצד פונדמנטליסטים אסלאמים בגלל תמיכתו בארצות הברית בפלישה לאפגניסטן לאחר פיגועי 11 בספטמבר, שניסו להתנקש בחייו מספר פעמים.

פוליטיקה


פקיסטן וישראל

כמדינה מוסלמית, השנייה בגודלה בין מדינות האסלאם, לא התקיימו קשרים דיפלומטיים בינה לבין מדינת ישראל. ואולם, בחודש ספטמבר 2005 חלה התקרבות בין שתי המדינות. שר החוץ הישראלי סילבן שלום נועד ב-1 בספטמבר 2005, בתורכיה, לפגישה רשמית וגלויה עם שר החוץ הפקיסטני והוחלפו הצהרות ידידות והבעות תקווה להידוק הקשרים. ב-14 בספטמבר נפגש ראש ממשלת ישראל אריאל שרון עם נשיא פקיסטן פרבז מושארף במסדרונות עצרת האו"ם ושני האישים החליפו לחיצת יד. ב-18 בספטמבר נפגש הנשיא מושארף עם מנהיגי הקהילות היהודיות בארצות הברית וכינה את המפגש "אירוע היסטורי". פגישות אלה טרם הבשילו יחסים דיפלומטיים בין שתי המדינות.

בהקשר לפגישות אלה הוזכר בעיתונות הישראלית כי בשנות החמישים היו מגעים בלתי רשמיים בין נציגי ישראל לאו"ם לבין מוחמד אסד סגן ראש משלחת פקיסטן לאו"ם, יהודי שהמיר את דתו לאסלאם ויצא בגלוי בהכרזות אנטי ישראליות ובסתר ניהל דיאלוג בלתי רשמי עם המשלחת הישראלית.

כלכלה

פקיסטן מיושבת בצפיפות וסובלת מבעיות פוליטיות ודתיות קשות. העדר השקעות חיצוניות והעימות היקר עם הודו גורמים למיתון. בשנים האחרונות, עם החבירה לארצות הברית במלחמתה נגד הטרור, מצבה הכלכלי השתפר וההשקעות הזרות חזרו למדינה. המטבע בפקיסטן הוא רופיה פקיסטנית.

פרובינציות וטריטוריות

כיום, פקיסטן מחולקת לארבע פרובינציות, שתי טריטוריות וכן היא מנהלת את החלק הפקיסטני של קשמיר. ארבעת הפרובינציות מחולקות ל-105 מחוזות משנה.

חלוק אדמניסטרטיבית של פקיסטן
חלוק אדמניסטרטיבית של פקיסטן

פרובינציות:
1. בלוצ'יסטן
2. מדינות האפגנים (המחוז הגבולי הצפון מערבי של פקיסטן)
3. פנג'אב
4. סינד

טריטוריות:
5. טריטוריית הבירה איסלמאבד
6. האזורים השבטיים הפדרליים של פקיסטן

האזורים הקשמיריים המנוהלים על ידי פקיסטן:
7. אזד קשמיר
8. האזורים הפדרליים הצפוניים

גאוגרפיה

מפת פקיסטן

פקיסטן נמצאת במרכז אסיה וגובלת עם הרפובליקה העממית של סין בצפון, הודו במזרח, איראן במערב ועם אפגניסטן בצפון מערב. בדרום יש לפקיסטן קו חוף באורך של 1,046 ק"מ לאורך הים הערבי.

מקור המים העיקרי של פקיסטן הוא נהר האינדוס, שמתחיל בסין וזורם כמעט למלוא אורכה של פקיסטן וחובר לים הערבי בסוף דרכו. ישנם מספר נהרות גדולים נוספים אשר נשפכים לנהר האינדוס ונשפכים לים הערבי. הנהרות ותעלות ההשקיה הללו יוצרים את מערכת ההשקיה הגדולה בעולם (ליחידה אחת).

האזורים הצפוניים והמערביים של המדינה הם הרריים ובחלק הפקיסטני של קשמיר יש את הפסגה השנייה בגובהה בעולם ה-K2. בדרום מזרח, הגבול עם הודו עובר דרך אזורים מדבריים. אזור בלוצ'יסטן, הנמצא במרכז החלק המערבי של המדינה הוא מישורי ומדברי בעיקרו. רובה של פנג'אב וסינד הם פוריים והחקלאות היא אחד מענפי הכלכלה החשובים בחבלים אלו.

האקלים במדינה מתאפיין בחורף קר ובקיץ חם. הטמפרטורות משתנות באורך קיצוני בין האזורים השונים במדינה כך למשל קו החוף לאורך הים הערבי מתאפיין במזג אוויר חם יחסית בעוד שבהרים בצפון יש טמפרטורות קרות. גם מבחינת המשקעים המצב דומה, הגשמים חזקים יותר בצפון מאשר בדרום. כמו כן, בניגוד לישראל, בפקיסטן יש 4 עונות.

דמוגרפיה

קובץ:Pakistan ethnic 80.jpg
חלוקה אתנית בפקיסטן, 1980

פקיסטן היא המדינה השישית בעולם בגודל אוכלוסייתה, העובדה הזאת ביחד עם הגידול הטבעי הגבוה של פקיסטן עלולה לגרום לפיצוץ אוכלוסין במדינה. אם קצב הגידול הטבעי ימשיך ברמתו הנוכחית, בשנת 2050 פקיסטן תהיה המדינה השלישית בגודל אוכלוסייתה בעולם. רב הפקיסטנים הם מוסלמים שיעים, עם מיעוט סוני גדול למדי. יש מספר מצומצם של מיעוטים שונים, בעיקר נוצרים, הינדים ומספר קטן של בודהיסטים.

השפה הרשמית היא אורדו. אנגלית משמשת בתור השפה של הממשלה, העסקים הגדולים והאליטה המשכילה. כל האוניברסיטאות במדינה מלמדות באנגלית. אורדו היא יותר שפתם של פשוטי העם. פרט לשפות האלה, כמעט כל הפקיסטנים מדברים שפות נוספות כגון הפושטו (בעיקר פתאנים), הפנג'אבי ועוד.

היהודים בפקיסטן

תבנית:הפניה למאמר ראשי

תרבות

האוכלוסייה הפקיסטנית

התרבות הפקיסטנית מגוונת מאוד. המקור לרב-תרבותיות נמצא בכיבושים הרבים שעברו על האזור הזה. העמים הכובשים השתנו במהלך השנים וכך תרמו מתרבותם לאזור. בין הכובשים ניתן למנות את: ההונים, פרסים, ערבים, טורקים, מונגולים, אנגלים וכמה עמים נוספים.

למרות היחסים המתוחים עם הודו, הסרטים ההודים פופולריים מאוד בפקיסטן. הקרנת סרטים אלה אסורה על-פי החוק, אך למרות זאת ניתן למצוא רבים מהם בקלות רבה במדינה. תעשית הקולנוע המקומית נקראת לוליווד (Lollywood), ומייצרת בערך 40 סרטים באורך מלא מדי שנה. המוזיקה גם היא פופולרית מאוד והרוב אוהבים מוזיקה מקומית או מערבית. יש גם ניסיונות לשלב בין השתיים.

הגלובליזציה הגדילה את השפעת המערב על התרבות הפקיסטנית. רשתות מזון מהיר כמו מקדונלד'ס ופיצה האט הקימו סניפים רבים במדינה. בו בזמן קיימות תנועות המתנגדות לגלובליזציה וקוראות לחזרה לערכים הישנים.

פזורה פקיסטנית גדולה חיה בחו"ל, בעיקר בממלכה המאוחדת, ארצות הברית, קנדה ואוסטרליה. מספר לא מבוטל של פקיסטנים חי במזרח התיכון. המהגרים משפיעים על פקיסטן בהבאת רעיונות חדשים והשקעות חוץ דולריות.

ענף הספורט החשוב ביותר הוא הקריקט והם אף זכו פעם אחת בגביע בינלאומי בענף זה. הוקי שדה (Field Hockey) נמנה גם הוא עם ענפי הספורט הפופולריים. כדורגל לא מגיע לרמות הפופולריות של המשחקים האלה.

קישורים חיצוניים

  • מיסט, אתר סיכומי מאמרים ומידע של תלמידי החוג להיסטוריה של המזרח התיכון באוניברסיטת תל אביב
  • "שוברת שתיקה", כתבה על מעמד הנשים בפקיסטן
  1. ^ דירוג שטח יבשתי - מתוך אתר Worldometer, כפי שפורסם ב-28 במאי 2021
  2. ^ דירוג אוכלוסייה - מתוך אתר Worldometer
  3. ^ דירוג תמ"ג - מתוך אתר הבנק העולמי, כפי שפורסם ב-1 ביולי 2023
  4. ^ מדד הפיתוח האנושי לשנת 2022 בדו"ח שפורסם ב-2024 על ידי אתר מינהל הפיתוח (UNDP) של האומות המאוחדות