חנניה יום טוב ליפא טייטלבוים – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
הסרת קישור פנימי לערך שלא הובהרה חשיבותו
Matanyabot (שיחה | תרומות)
מ בוט החלפות: \1קריית
שורה 51: שורה 51:


==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==
*דער הייליגער קדושת יום טוב, די... לעבן’ס געשיכטע פון... רבינו חנני’ יום טוב ליפא, אב"ד... סיגעט..., שלמה יעקב גלבמן, [[קרית יואל]], תשס"א (תולדות חייו ב[[יידיש]])
*דער הייליגער קדושת יום טוב, די... לעבן’ס געשיכטע פון... רבינו חנני’ יום טוב ליפא, אב"ד... סיגעט..., שלמה יעקב גלבמן, [[קריית יואל]], תשס"א (תולדות חייו ב[[יידיש]])





גרסה מ־15:46, 14 בפברואר 2015

תבנית:אדמו"ר

חנניה יום טוב ליפא טייטלבוים ו' בסיוון ה'תקצ"ו - כ"ט בשבט ה'תרס"ד. היה האדמו"ר הרביעי לשושלת חסידות סיגעט בהונגריה (כיום רומניה). נולד לרב יקותיאל יהודה טייטלבוים שהיה האדמו"ר השלישי לשושלת חסידות סיגעט ולמרת רחל אשכנזי.

ביוגרפיה

הרב חנניה יום טוב ליפא טייטלבוים נולד לאביו הרב יקותיאל יהודה טייטלבוים שהוא היה בנו של הרב אלעזר ניסן טייטלבוים מהעיר דרוהוביץ' שבאוקראינה. אמו היא רחל אביה היה הרב משה דוד אשכנזי מהעיר טאלטשווא.
בשנת ה'תרכ"ד התמנה לרבה של העיר טעטש שם כיהן תשע עשרה שנים. בשנת ה'תרמ"ג התמנה לרבה של העיר סיגעט. היה מוכר באידאולוגיה החריפה שלו נגד הציונות, אחת מאמרותיו המפורסמות: [דרוש מקור] ”אסור להצטרף אליהם בכל דרך שהיא, והוא ראוי להישאר רחוק מהם ואנשים שלהם.
גם אם הוד מלכותו הסולטאן הטורקי, או כל השליטים של כל המדינות, מחליט לתת רשות לעם ה 'ללכת על אדמתם ועל נחלתם, ארץ אבותיהם, ארץ הקודש, כפי הגאולה 2 התחיל בימי עזרא - אנחנו אומרים שאם הגאולה לא באה מהקב"ה גואל עצמו, כמו יציאת מצרים, אז ה 'אינו חפץ בו, זה לא הדרך לגאולה האמיתית, שהובטח על ידי הנביאים.
ואני חושב שכל חז"ל שיש להם אמונה חזקה ובלתי מעורערת בתורה ובמסורת היה אומר את אותו הדבר. אנחנו אפילו לא רואים תרחיש כזה הגאולה הפוגה זמנית או מהגלות. ההיבט השלילי שלה היו עולים על החיובי, על חכמי התלמוד לימדו אותנו מנבא לנו את הגאולה העתידית לא תהיה כמו הגאולה לפי עזרא, באמצעות החלטות של השליטים הארציים.”

משפחה

הרב חנניה יום טוב ליפא טייטלבוים היה נשוי בנישואים ראשונים לרייצא, בתו של הרב מנשה רובין מחסידות רופשיץ. מאחר שלא הולידה לו ילדים, קיבל היתר מאה רבנים למסור לה גט באמצעות שליח ולהתחתן שוב. ב-1878 נשא את דודניתו חנה, בת הרב יואל אשכנזי מזלוטשוב.[1]

ילדיו:

לאחר פטירתו של הרב חנניה יום טוב ליפא טייטלבוים מונה בנו הבכור חיים צבי טייטלבוים להיות לממשיך דרכו.

לקריאה נוספת

  • דער הייליגער קדושת יום טוב, די... לעבן’ס געשיכטע פון... רבינו חנני’ יום טוב ליפא, אב"ד... סיגעט..., שלמה יעקב גלבמן, קריית יואל, תשס"א (תולדות חייו ביידיש)


קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ Tzvi Rabinovicz. The Encyclopedia of Hasidism. Jason Aronson, 1996. עמ' 488.