פדקס – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
תיקון קישור לפירושונים
מ ניקיון פרמטרים בתבנית חברה מסחרית*
שורה 12: שורה 12:
|מוצרים עיקריים=[[שילוח מטענים]]
|מוצרים עיקריים=[[שילוח מטענים]]
|דף הבית= [http://www.fedex.com www.fedex.com]
|דף הבית= [http://www.fedex.com www.fedex.com]
|שווי=
}}
|ענפי תעשייה=
|בעלות=}}
'''פדקס''' (FedEx), לשעבר '''פדרל אקספרס''' (Federal Express), היא חברת [[שילוח מטענים]] שמרכזה ב[[ארצות הברית]], המציעה שירותי שליחים בין-לילה בארצות הברית ובכל רחבי תבל. החברה מציעה גם [[שינוע]] מטענים כבדים, ביבשה ובאוויר, וכן שירות העתקת מסמכים ושירותים לוגיסטיים. "פדקס" הוא קיצור של שמה המקורי של החברה, "פדרל אקספרס".
'''פדקס''' (FedEx), לשעבר '''פדרל אקספרס''' (Federal Express), היא חברת [[שילוח מטענים]] שמרכזה ב[[ארצות הברית]], המציעה שירותי שליחים בין-לילה בארצות הברית ובכל רחבי תבל. החברה מציעה גם [[שינוע]] מטענים כבדים, ביבשה ובאוויר, וכן שירות העתקת מסמכים ושירותים לוגיסטיים. "פדקס" הוא קיצור של שמה המקורי של החברה, "פדרל אקספרס".



גרסה מ־21:22, 2 במאי 2015


שגיאות פרמטריות בתבנית:חברה מסחרית

שימוש בפרמטרים מיושנים [ אנשי מפתח ]

פרמטרים [ לוגו, שנת הקמה, דף הבית ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

חברת פדקס - FedEx Corporation
נתונים כלליים
סוג חברה ציבורית, נסחרת ב-NYSE, סמלה FDX
בורסה הבורסה לניירות ערך בניו יורק (FDX) עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים פרדריק וו. סמית
תקופת הפעילות 1971–הווה (כ־53 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
חברות בנות
מיקום המטה ממפיס עריכת הנתון בוויקינתונים
משרד ראשי ממפיס, טנסי, ארצות הברית
ענפי תעשייה לוגיסטיקה, תעשיית התחבורה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצרים עיקריים שילוח מטענים
הכנסות 39.304 מיליארד דולר (2011)
רווח תפעולי 6,245,000,000 דולר אמריקאי (נכון ל־2022) עריכת הנתון בוויקינתונים
רווח 1.425 מיליארד דולר (2011)
הון עצמי 16,073,000,000 דולר אמריקאי (נכון ל־2017) עריכת הנתון בוויקינתונים
יו"ר David J. Bronczek עריכת הנתון בוויקינתונים
מנכ"ל Raj Subramaniam עריכת הנתון בוויקינתונים
אנשי מפתח פרדריק וו. סמית, נשיא ויו"ר מועצת המנהלים, ט. מייקל גלן סגן נשיא לשיווק
עובדים 255,573 (2011)
 
www.fedex.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פדקס (FedEx), לשעבר פדרל אקספרס (Federal Express), היא חברת שילוח מטענים שמרכזה בארצות הברית, המציעה שירותי שליחים בין-לילה בארצות הברית ובכל רחבי תבל. החברה מציעה גם שינוע מטענים כבדים, ביבשה ובאוויר, וכן שירות העתקת מסמכים ושירותים לוגיסטיים. "פדקס" הוא קיצור של שמה המקורי של החברה, "פדרל אקספרס".

היסטוריה

החברה נוסדה בשם "פדרל אקספרס" בשנת 1971 על ידי פרדריק וו. סמית בעיר ליטל רוק בארקנסו. בשנת 1973 העבירה החברה את עסקיה לעיר ממפיס בטנסי, לאחר שרשויות נמל התעופה של ליטל רוק סירבו לספק שירותים למטוסי החברה. בחירת השם ("פדרלי") נועדה להדגיש פעילות בכל רחבי ארצות הברית, ולסייע בגיוס חוזים ממשלתיים. החברה החלה לפעול באופן רשמי ב-17 באפריל 1973, עם 14 מטוסי דאסו פלקון 20, אשר טסו ל-25 ערים בארצות הברית. פדקס הייתה הראשונה מבין חברות התעופה למטענים אשר השתמשה במטוסי סילון. היא צמחה מאוד לאחר הדה-רגולציה של שוק הטסת המטענים בארצות הברית. בזכות שיטת הפצת המטענים שלה הפכה פדקס למובילה עולמית בתחומה. רוב פעילות החברה בארצות הברית, בהובלת מטענים בין-לילה, נעשית דרך מרכז המבצעים של החברה בממפיס. לחברה מרכזים נוספים באינדיאנפוליס, ניוארק, אוקלנד, אנקורג' ואליאנס (טקסס). מרכז החברה בקנדה פועל בנמל התעופה הבינלאומי של טורונטו.

באוגוסט 1989 רכשה פדקס את חברת פליינג טייגרס (Flying Tigers), חברת תעופה בינלאומית למטענים. מחברת "פליינג טייגרס" ירשה פדקס את החוזה של צבא ארצות הברית, שנמשך עד אוקטובר 1992, להטסת מטענים ונוסעים בין ארצות הברית לבין בסיסי הצבא מעבר לים. לאחר רכישת חברות נוספות בתחום המטענים והלוגיסטיקה, בשנת 1998, שינתה החברה את שמה ל"פדקס". אף שהשם הפך לכינויה של החברה שנים קודם לשינוי הרשמי ואף שימש כמותג לשירותיה. בשנת 2000 נעלם לחלוטין השם הישן מכל רישומי החברה והיא אימצה את סיסמתה "העולם בזמן" ("The World On Time").

בשנת 2001 רכשה פדקס את חברת אמריקן פרייטוויס (American Freightways), חברה מובילה בארצות הברית בתחום המטענים הקטנים (פחות ממטען משאית שלמה) היא שילבה את פעולותיה של חברה זו עם חברה נוספת בשם ויקינג ויצרה את חברת "פדקס פרייט". בחודש פברואר 2004 רכשה פדקס, במחיר של 2.4 מיליארד דולר, את "קינקוס" (Kinko's), רשת חנויות כלל-ארצית מדאלאס המספקת שירותי הדפסה, שכפול ושירותי משרד.

כמה מסיסמאות הפרסום של החברה השתרשו בתרבות הצרכנית האמריקאית, בהן הסיסמה "בלי פאניקה" שאותה נושאים עובדי החברה בכפתורים על דש בגדם. באירופה סיסמת החברה היא "(נעשה) כל מה שצריך", המתייחסת למאמצים שמתחייבים עובדי החברה לעשות כדי שהחבילה תגיע בזמן.

מתחרותיה העיקריות של פדקס הן DHL, TNT, UPS, USPS

יחידות תפעוליות בחברה וסימנים מסחריים

משאית של FEDEX ישראל
מטוס איירבוס A310-200 של פדקס
משאית משלוחים אופיינית לפדקס קרקע

פדקס מאורגנת ביחידות תפעוליות, לכל אחת מהן לוגו משלה. בכל הגרסאות של הלוגו, האותיות Fed הן בצבע סגול. האותיות Ex מופיעות בצבע שונה לכל יחידה תפעולית. בלוגו של החברה כולה מופיעות האותיות Ex בצבע אפור. בלוגו המקורי של החברה האותיות Ex הופיעו בצבע כתום, היום משמש לוגו זה את יחידת "פדקס אקספרס". הלוגו של פדקס, אשר זיכה את מעצביו בפרס על עיצובו, נודע בזכות העובדה כי בין האותיות E ו-x מסתתר סימן חץ המצביע ימינה, עובדה שרבים לא מבחינים בה.

  • פדקס אקספרס (FedEx Express) – חברת שילוח מטענים בין-לילה. לרשות החברה צי של 671 מטוסים ו- 22,000 משאיות הובלה כדי לשנע חבילות הנשלחות דרכה. צבע הלוגו: כתום.
  • פדקס קרקע (FedEx Ground) – שירות משלוח מטענים איטי יותר, במחירים זולים יותר בהשוואה למחירי פדקס אקספרס. עיקר השירות ניתן לעסקים. לרשות היחידה מספר גדול של משאיות הנמצאות בבעלות מפעילים מקומיים שהם קבלנים של פדקס. הלוגו: ירוק.
    • פדקס משלוחים לבית (FedEx Home Delivery) – חטיבה בתוך "פדקס קרקע" המבצעת משלוחים לבתים פרטיים ומציעה שירות לכל כתובת בארצות הברית. הלוגו זהה לזה של "פדקס קרקע" אבל לעתים קרובות כולל ציור של כלב הנושא חבילה. חטיבה זו פועלת בארצות הברית בלבד ואינה כוללת שירות בקנדה.
    • פדקס דואר חכם (FedEx SmartPost) – תפקידה איחוד משלוחים, חטיבה זו היא חברת "פרסל דיירקט" (Parcel Direct) לשעבר.
  • פדקס מטענים (FedEx Freight) – היחידה עוסקת בשילוח מטענים שגודלם פחות ממטען משאית ובשירותי מטען אחרים. צבע לוגו: אדום.
    • פדקס מטענים מזרח (FedEx Freight East) – חברת אמריקן פרייטווייס לשעבר.
    • פדקס מטענים מערב (FedEx Freight East) – חברת ויקינג לשעבר.
    • פדקס מטענים לאומית (FedEx Freight National LTL) – חברת ווטקינס קווי מטען לשעבר.
    • פדקס מטענים קנדה (FedEx Freight Canada) – חברת ווטקינס קנדה אקספרס לשעבר.
    • שירותי הובלה קריביים (Caribbean Transport Services) – עד לשנת 2003, חלק מחברת "פדקס רשתות מסחר". מספקת שירותי הטסת מטענים בין ארצות הברית לפוארטו ריקו, הרפובליקה הדומיניקנית ואיים אחרים בקריבים.
  • פדקס משרדים (FedEx office) – הזרוע הקמעונאית של חברת פדקס. צבע הלוגו כחול, זהה לזה של "פדקס קסטום קריטיקל", אבל כולל את השם "אופיס" בסגול לאחר שמה של פדקס.
  • פדקס אופיס מרכזי משרד והדפסה (FedEx Office and Print Centers) – מספק מגוון שירותי מידע, כולל הדפסה, שכפול, גישה לאינטרנט ועוד.
  • פדקס משרדים (FedEx office Ship Centers) – מרכזי שילוח שבהם לקוחות החברה יכולים להפקיד חבילות למשלוח, כמו כן במקום שירותי שכפול בשירות עצמי, שירותי פקס, מבחר קטן של אביזרי משרד הקשורים לאריזה ומשלוח, מבחר קופסאות לאריזה, שירותי אריזה, וכמעט כל אביזר הנחוץ לצורך שימוש בשירותי השילוח של פדקס. בעבר נקראו מרכזים אלה בשם "פדקס מרכזי שירות עולמי".
  • פדקס בהול ומיוחד (FedEx Custom Critical) – מספק שירותי שליחים לפריטים יקרים, או מסוכנים. לרשות שירות זה צי גדול של משאיות ומטוסים חכורים. כמו בשירות "פדקס קרקע" אף בשירות זה הנהגים הם קבלנים עצמאיים. צבע הלוגו: כחול.
    • פספורט הובלות (Passport Transport) – כלי רכב להובלות, באופן מיוחד למטענים יקרים.
  • פדקס רשתות מסחר (FedEx Trade Networks) – מספק שירותי עמילות מכס, ביטוח וייעוץ בנושא משלוחים. צבע הלוגו: צהוב.
  • פדקס שירותי רשתות אספקה (FedEx Supply Chain Services) – מספק שירותים לוגיסטיים. צבע הלוגו: פלטינה, נראה זהה ללוגו החברה.
  • פדקס שירותים (FedEx Services) – מספק שירותי שיווק וטכנולוגיות מידע לשאר יחידות החברה. צבע הלוגו: פלטינה, זהה ללוגו החברה. מטה היחידה בממפיס.

תקריות

  • ב-7 באפריל 1994, מטוס DC-10 שהיה בטיסה מממפיס לסן חוזה, קליפורניה, נחטף על ידי אחד מאנשי הצוות, אך תודות לקור הרוח של טייס המשנה, הם חזרו לממפיס בשלום, טיסה "אקספרס 705".
  • ב-22 במרץ 2009, התרסקה טיסה "אקספרס 80" בנמל התעופה טוקיו נריטה ו-2 הטייסים שהיו על ה-MD-11 נהרגו.

בתרבות