סופר-חומצה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
שי זייד (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
שי זייד (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה}}
'''סופרחומצה''' היא [[חומצה]] עם [[חומצה|חומציות]] יותר גדולה מחומציות של 100% [[חומצה גופרתית]].
'''סופרחומצה''' היא [[חומצה]] עם [[חומצה|חומציות]] יותר גדולה מחומציות של 100% [[חומצה גופרתית]].



גרסה מ־23:30, 28 ביולי 2006

סופרחומצה היא חומצה עם חומציות יותר גדולה מחומציות של 100% חומצה גופרתית.

מספר סופר חומצות פשוטות כוללות את החומצה הטריפלואורומתאנגופרתית (CF3SO3H), הידוע גם בשם חומצה טריפלית, וחומצה פלואורוגופרתית (FSO3H). שתי החומצות הללו הן בערך פי אלף יותר חזקות מאשר החומצה הגופרתית. במקרים רבים, הסופרחומצה איננו תרכובת אחת אלא קוקטייל של מספר תרכובות שיחדיו מייצרות תערובת עם חומציות גבוהה.

המושג "סופרחומצה" הומצא ע"י ג'יימס בריאנט קוננט בשנת 1927 כדי לסווג חומצות אשר היו חזקות יותר מחומצות מינרליות קונבנציונליות. ג'ורג' אנדרו אולה זכה בפרס נובל לכימיה לשנת 1994 בעקבות מחקרו על סופרחומצות ושימושן במחקר על תהליך הקרבוקציה.

חומצת הקסם של אולה נקראת בעקבות היכולת המדהימה של החומצה להמיס שעוות נרות. חומצת הקסם היא בעצם תערובת של חומצת לואיס אנטימון פנטאפלואוריד וחומצה פלואורוגופרתית (חומצת ברונסטד). הרכב הסופרחומצה הכי חזק שנודע עד כה, שנקרא חומצה פלואורואנטימונית הוא תערובת של חומצה הידרופלואורית ושל אנטימון פנטאפלואוריד. המערכת החומצה, החומצה ההידרופלואורית משחררת פרוטון (H+), והבסיס המוצמד (F-) נסתר במהרה ע"י יצירת קשר קואורדנטיבי חזק עם האנטימון הפנטאפלואורי. התוצאה של התהליך הזה הוא אניון אוקטאהדרי גדול (SbF6-), שהוא בעצם נוקלאופיל חלש וגם בסיס חלש מאוד. הפרוטון שנוצר בתהליך הוא להיות "פרוטון חופשי", והוא הופך את התערובת לחומצית מאוד.

החומצה הפלואורואנטימונית היא חזקה פי 2x1019 מאשר 100% חומצה גופרתית.