מורשילי הראשון – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
הרחבה
מ תיקון קישור
שורה 1: שורה 1:
'''מוּרְשִילִיש הראשון''' היה [[מלך]] ה[[חתים]] בתקופת [[הממלכה החתית הקדומה]] בין השנים [[1620 לפנה"ס|1620]] - [[1590 לפנה"ס|1590]] לפנה"ס. הוא היה נכדו של [[לברנש השני]] וקיבל עליו את כס המלכות החתי מפני שבניו של לברנש השני התמרדו נגדו. הוא עלה לשלטון כנער ועל כן מונה העוצר המלכותי פִּימְפִּירַש, כחונכו עד שיתבגר.
'''מוּרְשִילִיש הראשון''' היה [[מלך]] ה[[חתים]] בתקופת [[הממלכה החתית הקדומה]] בין השנים [[1620 לפנה"ס|1620]] - [[1590 לפנה"ס|1590]] לפנה"ס. הוא היה נכדו של [[חתושיליש הראשון]] וקיבל עליו את כס המלכות החתי מפני שבניו של לברנש השני התמרדו נגדו. הוא עלה לשלטון כנער ועל כן מונה העוצר המלכותי פִּימְפִּירַש, כחונכו עד שיתבגר.
פימפירש אף ערך רשימות למורשיליש הראשון בהן הוא מהלל את הצלחותיו של המלך הצעיר בהרחבת [[גבול|גבולות]] הממלכה עד הים.
פימפירש אף ערך רשימות למורשיליש הראשון בהן הוא מהלל את הצלחותיו של המלך הצעיר בהרחבת [[גבול|גבולות]] הממלכה עד הים.



גרסה מ־18:45, 23 בספטמבר 2015

מוּרְשִילִיש הראשון היה מלך החתים בתקופת הממלכה החתית הקדומה בין השנים 1620 - 1590 לפנה"ס. הוא היה נכדו של חתושיליש הראשון וקיבל עליו את כס המלכות החתי מפני שבניו של לברנש השני התמרדו נגדו. הוא עלה לשלטון כנער ועל כן מונה העוצר המלכותי פִּימְפִּירַש, כחונכו עד שיתבגר. פימפירש אף ערך רשימות למורשיליש הראשון בהן הוא מהלל את הצלחותיו של המלך הצעיר בהרחבת גבולות הממלכה עד הים.

מצוין שמורשיליש הראשון כבש את חאלב שבסוריה, ומשם התקדם ישירות לעבר ממלכת בבל שאותה החריב והביא בכך לסיום שלטון שושלת חמורבי ולקיצה של ממלכת בבל הקדומה. הוא בזז את האל הבבלי מרדוך ששכן במקדש אסגילה בעיר. מסמך בבלי מהתקופה מאמת את האירוע הנ"ל:

"בתקופת שלטונו של סַמְסוּדִיתַנַה (מלך בבל) צעדו צבאות החתים כנגד אדמות אכד".

האירוע מתוארך לשנת 1595 לפנה"ס. בדרכו חזרה למולדתו הותקף מורשיליש הראשון על ידי החורים ונאלץ להגן על השלל והביזה שלקח מבבל. אולם זמן קצר לאחר שובו לחתושש נרצח מורשיליש הראשון על ידי גיסו חנתיליש הראשון שירש את מקומו.

לקריאה נוספת

  • אורי בר-נביא, תולדות העולם משחר האנושות ועד ימינו, הוצאת ידיעות אחרונות, 1994.
  • Michael Roaf, Cultural Atlas Of Mesopotamia and the ancient near east, 1991.

קישורים חיצוניים


הקודם:
לברנש השני
מלכי החתים הבא:
חנתיליש הראשון