קורונדום – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
שורה 43: שורה 43:


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
{{מיזמים|ויקימילון=קורונדום}}
*[http://webmineral.com/data/Calcite.shtml קורונדום באתר webmineral]
*[http://webmineral.com/data/Calcite.shtml קורונדום באתר webmineral]



גרסה מ־21:34, 5 באוקטובר 2015


שגיאות פרמטריות בתבנית:מינרל

פרמטרים [ שם המינרל ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים ריקים [ 1, 2 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

קורונדום
תכונות המינרל
הרכב כימי Al2O3
מערך קריסטלוגרפי טריגונלי
צורת הגביש הקסגונלי. גבישים שטוחים או פריזמתיים קצרים, על פי רוב בעלי צורת חבית.
צבע מגוון מאד. חסר צבע או לבן, צהוב, כחול, ורוד, אדום, סגול, חום וירוק.
ברק יהלום עד זגוגי.
שקיפות שקוף עד שקוף למחצה.
פצילות אין
שבירה דמוית קונכייה.
קשיות 9 בסולם מוס
משקל סגולי 4.1-4.0
שרטוט לבן
מינרלים נלווים קלציט, פצלת השדה, נציץ וגארנט.
סוגים

אודם

ספיר

אדום

כל צבע פרט לאדום

קוֹרוּנדוּם הוא הצורה הגבישית של תחמוצת האלומיניום (Al2O3) והוא אחד מהמינרלים המשתתפים בבניית סלעים. הקורונדום הטהור הוא חסר צבע, אך בשל זיהומים הוא מופיע בגוונים שונים. קורונדום טבעי שקוף משמש כאבן חן, כאשר הוא מכונה אודם אם צבעו אדום וספיר עבור כל הגוונים האחרים. ספיר מלאכותי משמש גם בטכנולוגיה. מקור המילה קורונדום מטמילית "קוּרוּנטאם (குருந்தம்) או מסנסקריט "קוּרוּווינדה" שפירושם "אודם".

מאפיינים

המבנה הגבישי של קורונדום

אטומי החמצן מצויים בקורונדום באריזה הקסגונלית צפופה, כשאטומי האלומיניום הקטנים יותר תופסים 2/3 מהמרווחים האוקטהדרליים. מבנה זה מסביר מדוע הקורונדום קשה יותר מקוורץ (SiO2) למרות שהקשר הקוולנטי Al-O הוא חלש יותר.

תכונה מעניינת נוספת היא משקלו הסגולי (4 גרם לסמ"ק) הגבוה יחסית למינרל שקוף המורכב מיסודות כמו חמצן ואלומיניום שהם בעלי משקל אטומי נמוך.

קורונדום מצוי בסלעים מותמרים כצפחת נציץ וגנייס ובכמה סוגים של שיש. המינרל מצוי גם במחדרים פלוטוניים דלים בסיליקה דוגמת סיאניט. מופעים נוספים שלו הם גושים מסיביים בסמוך למחדרים אולטרה-מאפיים ודייקים, וכגבישים גדולים בפגמטיטים. בשל קשיותו ועמידותו לבליה ניתן למצוא את הקורונדום כמינרל דטריטי בפלגים או בחול חופי, אליהם הגיע בהסעה של תוצרי בליה.

שימושים וכרייה

"ספיר לוגן" במשקל 422.99 קרט

בשל קשיותו (בממוצע 9.0 בסולם מוס) משתמשים בו לשיוף בעיבוד מכני, מרכיב במכונות גדולות ועד לנייר זכוכית. קשיותו של אמריסלע המורכב בעיקר מקורונדום גרגרי, היא 8.0 בסולם מוס, ולכן משתמשים בו לשיוף עדין יותר.

את הקורונדום לצרכים תעשייתיים כורים בזימבבואה, ברוסיה בסרי לנקה ובהודו. בעבר היו כורים קורונדום במרבצי דיוניט בצפון קרוליינה ובמרבצי סיאניט בקרייגמונט אונטריו. הסלע אמרי מצוי באי היווני נקסוס ובמדינת ניו יורק. קורונדום לצורכי תעשייה מיוצר גם באופן סינתטי מבוקסיט.

ספיר מלאכותי משמש גם במערכות אופטיות בהן נדרשת שקיפות גבוהה וקשיות גבוהה, למניעת שחיקה ושריטות בתנאי סביבה קשים, בייחוד שחיקה מחול. בשעוני-יד יקרים לעתים המכסה השקוף עשוי ספיר, העמיד לשריטות ולחול.

גבישים שקופים באיכות גבוהה של שני סוגי הקורונדום – אודם וספיר – מלוטשים ומשובצים ליטוש בתכשיטים ובחפצי נוי, ונחשבים לאבני חן יקרות. גבישים אלה נכרים במקומות רבים בעולם, ובעיקר בבורמה, בסרי לנקה (מוצאו של "ספיר לוגן"), בתאילנד, בברזיל, בהודו ובכמה מכרות באפריקה.

קישורים חיצוניים