המג"ד (תצלום) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ Gilgamesh העביר את הדף מג"ד (צילום) ל־המג"ד (תצלום): לפי דף שיחה
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:RIAN archive 543 A battalion commander.jpg|שמאל|ממוזער|250px|התצלום - אלכסיי יריומנקו המג"ד]]
[[קובץ:RIAN archive 543 A battalion commander.jpg|שמאל|ממוזער|250px|התצלום - אלכסיי יריומנקו המג"ד]]
[[קובץ:10 Rouble 2000-2.JPG|שמאל|ממוזער|250px|מטבע זיכרון רוסי, מ-2000, המבוסס על הצילום]]
[[קובץ:10 Rouble 2000-2.JPG|שמאל|ממוזער|250px|מטבע זיכרון רוסי, מ-2000, המבוסס על הצילום]]
'''מג"ד''' (ב[[רוסית]]: '''Комбат''') הוא שמו של [[צילום|תצלום]] נודע מימי [[מלחמת העולם השנייה]], שצולם על ידי [[מקס אלפרט]] בשנת [[1942]]. בתצלום מוצג [[קצין]] סובייטי, המראה דוגמה אישית לחייליו בעת הסתערות על האויב. שנים רבות זהותו של הקצין המסתורי לא הייתה ידועה, אך חקירה שבוצעה על ידי העיתון [[קומסומולסקיה פראבדה]] וקבוצת הנוער "הגוורדיה הצעירה" בראשית [[שנות ה-70]] מצאה שהקצין המצולם הוא [[פוליטרוק]] זוטר בשם '''אלכסיי גורדייביץ' יריומנקו'''. הקצין המצולם נהרג בקרב.
'''המג"ד''' (ב[[רוסית]]: '''Комбат''') הוא שמו של [[צילום|תצלום]] נודע מימי [[מלחמת העולם השנייה]], שצולם על ידי [[מקס אלפרט]] בשנת [[1942]]. בתצלום מוצג [[קצין]] סובייטי, המראה דוגמה אישית לחייליו בעת הסתערות על האויב. שנים רבות זהותו של הקצין המסתורי לא הייתה ידועה, אך חקירה שבוצעה על ידי העיתון [[קומסומולסקיה פראבדה]] וקבוצת הנוער "הגוורדיה הצעירה" בראשית [[שנות ה-70]] מצאה שהקצין המצולם הוא [[פוליטרוק]] זוטר בשם '''אלכסיי גורדייביץ' יריומנקו'''. הקצין המצולם נהרג בקרב.


==רקע==
==רקע==

גרסה מ־14:12, 15 באוקטובר 2015

התצלום - אלכסיי יריומנקו המג"ד
מטבע זיכרון רוסי, מ-2000, המבוסס על הצילום

המג"דרוסית: Комбат) הוא שמו של תצלום נודע מימי מלחמת העולם השנייה, שצולם על ידי מקס אלפרט בשנת 1942. בתצלום מוצג קצין סובייטי, המראה דוגמה אישית לחייליו בעת הסתערות על האויב. שנים רבות זהותו של הקצין המסתורי לא הייתה ידועה, אך חקירה שבוצעה על ידי העיתון קומסומולסקיה פראבדה וקבוצת הנוער "הגוורדיה הצעירה" בראשית שנות ה-70 מצאה שהקצין המצולם הוא פוליטרוק זוטר בשם אלכסיי גורדייביץ' יריומנקו. הקצין המצולם נהרג בקרב.

רקע

התקופה בה מדובר היא כשנה לאחר פלישת גרמניה הנאצית לברית המועצות. באותה עת יזמה הסטבקה מתקפת קיץ גדולה בדרום ברית המועצות, שהגיעה לשיאה בקרב חרקוב השני (עד 28 במאי). הצבא האדום הצליח לפרוץ את קו ההגנה הגרמני, אך פיקוד בתמרון מדויק מפקד הארמייה השישית של הוורמאכט, פרידריך פאולוס שביצע תחת הוראתו של קבוצת ארמיות דרום, פדור פון בוק בשילוב עם כוחות נוספים הצליח לשבור את ההתקדמות הסובייטית ואף לכתר את כל הכוח התוקף.

מתקפת קיץ גרמנית גדולה שקיבלה את שם הקוד מקרה כחול תוכנה להתחיל חודש לאחר מכן ב-28 ביוני. במסגרת מתקפת הקיץ הזאת ניצלו הגרמנים את השמדתם של הכוחות הסובייטיים בדרומה של ברית המועצות ופרצו את החזית לכל רוחבה עד אשר הגיעו לגדות הוולגה ונעצרו בקרב סטלינגרד. בחלקה הדרומית של החזית הצליחו הגרמנים להגיע עד הרי הקווקז ואיימו על שדות הנפט הסובייטיים בקווקז.

התמונה עצמה צולמה ב-12 ביוני 1942 במהלך קרב קטן לא רחוק מחרקוב בנפת לוגנסק במחוז וורושילובסק (כיום מחוז לוהנסק באוקראינה), בין שני המבצעים הגדולים הללו.

הצילום

קובץ:Kombat slavyanoserdsk.JPG
פסל ארד בהשראת הצילום שממוקם במקום מותו המשוער של יריומנקו
הצילום על השער של כתב העת האמריקאי WWII History

הצילום מציג קצין צעיר שמנסה להפיח רוח קרב בחייליו על ידי דוגמה אישית. החיילים המצולמים הם לוחמי רגימנט חיל הרגלים ה-220 מדיוויזית החי"ר הרביעית. באותה העת פיקד על הדיוויזיה איוון רוסלי והיא השתייכה לארמייה ה-12 שהייתה חלק חזית הדרומית.

הצילום נעשה ליד כפר חורושייה (Хорошее; ‏ Chorosheye) בין נהרות לוגאן (Лугань; ‏ Lugan) ולוזוביה (Лозовая; ‏ Lozovaya). הצלם מקס אלפרט התמקם בשוחה קדמית והפנה את מבטו לאחור וראה את הקצין הצעיר קם מהחפירה שלו כדי להורות על התקפה.

ברגע הצילום פתחה הארטילריה הגרמנית באש ומצלמתו של אלפרט נפגעה. בעודו מנסה לחלץ את סרט הצילום מהמצלמה השבורה, הוא שמע את החיילים מודיעים שהקצין שהם פנו אליו בכינוי "מג"ד", נהרג. שמו של הקצין או תפקידו המדויק לא נודעו לאלפרט, אך הוא אימץ את הכינוי שבו בחרו הלוחמים וקרא לצילום "המג"ד".[1]

מלבד הגרסה הרשמית קיימות תאוריות השוללות את האותנטיות של הצילום. תאוריות קשר אלה מצביעות על מספר פגמים שנפלו כביכול בצילום. בין הפגמים המצוינים המדים המדוגמים, הציוד המלא, כלי הנשק של הקצין ואף מעילי השינל שנראים בתמונה. הגרסה הרשמית דוחה את הטיעונים האלה. הלוחמים נטו לקחת את כל ציודם איתם כי לא הייתה דרך להבטיח להם שציודם ישמר בשבילם אם ישאירו אותו בבסיס, במיוחד נוכח קווי החזית המשתנים. הקצין חמוש אומנם באקדח TT ולא בתת מקלע, כמצופה מקצין בדרג זוטר, אך הדבר היה נפוץ למדי, במיוחד אם הנשק העיקרי יצא מכלל פעולה.

הצילום היה מפורסם מאוד בברית המועצות היווה השראה לתמונות ולפסלים רבים שהוצגו ברחבי ברית המועצות. הצילום מוכר גם לקהל בינלאומי. כך למשל הונצח מעשה הגבורה של הקצין בבול שהוציאה ממשלת הרפובליקה של קונגו בשנת 1985 לציון 40 שנות ניצחון על גרמניה הנאצית. הקרב שוחזר בשנת 2012 לזכר 70 שנים לאירועי אותו יום. חברי מועדון ההיסטוריה הצבאית בשם "סויוז המאה ה-20" שחזרו את הקרב למרגלות פסל הארד.[2]

זהותו של הקצין

לאחר המלחמה קיבל אלפרט פניות רבות עם הצעות שונות לזיהוי הקצין המצולם בתמונה, אך ללא הועיל.

תחקיר שבוצע בתחילת שנות ה-70 על ידי העיתון קומסומולסקאיה פרבדה (Комсомольская правда; ‏ Komsomolskaya Pravda) בשיתוף ארגון הנוער "הגוורדיה הצעירה" העלה כי הקצין המצולם הוא ככל הנראה אלכסיי גורדייביץ' יריומנקו (Алексей Гордеевич Ерёменко).[3] פריצת הדרך התקבלה בעזרת בני משפחתו של יריומנקו ששלחו צילום בן הזמן למערכת העיתון. הצילום אפשר להשוות את שתי התמונות במעבדה שממצאיה גילו שככל הנראה מדובר באותו אדם.[4]

אלכסיי יריומנקו נולד ב-31 במרץ (18 במרץ לפי הלוח היוליאני) 1906 ליד הכפר טרסיינקה (כיום מחוז זפורוז'ייה באוקראינה) לפני המלחמה היה פעיל זוטר במפלגה הקומוניסטית ובהמשך מנהל בכיר בקולחוז במחוז שבו נולד. אף שלא היה חייב בגיוס, התנדב ושובץ בתפקיד פוליטרוק ביחידת חיל רגלים. בהתחלה שירת בדיוויזית החי"ר ה-247 ולאחר מכן הועבר לדיוויזית החי"ר הרביעית.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים