ירי ספורטיבי – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Virum Mundi (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 12: שורה 12:
==מושגים==
==מושגים==


בעברית נהוג לבלבל בין המושגים ירי ספורטיבי, ירי אולימפי ו[[קליעה]], עם זאת לא כל ירי ספורטיבי הוא ענף אולימפי, ולא כל פעילות קליעה נעשית לצרכי ספורט (קליעה צבאית או [[צליפה]], למשל). ירי אולימפי יכול לכלול רק ענפים מסוימים מתחום רחב יותר (כמו במקרה של ירי בצלחות חרס). ככלל, נהוג בעברית לחלק את המושג ירי ספורטיבי לירי אולימפי וירי מעשי, אף כי קיימים תחומים ש"נופלים" בין ההגדרות.
בעברית נהוג לבלבל בין המושגים ירי ספורטיבי, ירי אולימפי ו[[קליעה]], עם זאת לא כל ירי ספורטיבי הוא ענף אולימפי, ולא כל פעילות קליעה נעשית לצורכי ספורט (קליעה צבאית או [[צליפה]], למשל). ירי אולימפי יכול לכלול רק ענפים מסוימים מתחום רחב יותר (כמו במקרה של ירי בצלחות חרס). ככלל, נהוג בעברית לחלק את המושג ירי ספורטיבי לירי אולימפי וירי מעשי, אף כי קיימים תחומים ש"נופלים" בין ההגדרות.


[[קשתות]] הינה ענף קליעה, אולם אינה ענף ירי. ספורטאים העוסקים בענף זה נקראים קשתים ולא קלעים. הגדרה זו נכונה גם ל[[קשת מוצלבת]], על אף שמנגנון הירי בה כולל הדק.
[[קשתות]] הינה ענף קליעה, אולם אינה ענף ירי. ספורטאים העוסקים בענף זה נקראים קשתים ולא קלעים. הגדרה זו נכונה גם ל[[קשת מוצלבת]], על אף שמנגנון הירי בה כולל הדק.

גרסה מ־08:13, 13 בנובמבר 2015

תחרות ברובה אוויר למרחק 10 מטר.

ירי ספורטיבי הוא שם כולל לענפי ספורט הכוללים תחרויות ירי למטרות נייחות או ניידות במגוון סגנונות, המבוצעות במגוון סוגי נשקים.

בין ענפי הירי הספורטיבי ניתן למצוא ענפים אולימפיים כגון קליעה, בהם נעשה שימוש ברובה או אקדח בקוטר זעיר, או ירי בצלחות חרס, המבוצע ברובה ציד, וענפים שאינם אולימפיים כגון ירי מעשי, המדמה מצבים דינאמיים של הגנה עצמית,  או ספורטינג (ירי דינאמי המדמה מתווי ציד).

ישנן תחרויות ספורט המשלבות ירי ספורטיבי עם ענפים אחרים, כגון הביאתלון. עם זאת לא נהוג לכלול ענפים מסוג זה תחת הגדרת ירי ספורטיבי.

גם ציד מוגדר כירי ספורטיבי, אף כי לא בישראל, אם כי בשנים האחרונות ארגוני ספורט רבים בעולם מתנגדים לשימוש בכינוי זה מטעמי אידאולוגיה והגנת החי. למעשה, בשנת 1900 הוכנסה לאולימפיאדת פריז תחרות ירי בפסיונים. בשפות שונות, ענף הציד נקרא גם ספורט סינגטי. בישראל, כאמור, ציד אינו מוגדר כספורט ואינו נכלל תחת הגדרת ירי ספורטיבי.

ענפי הירי הספורטיבי ממויינים בהתאם לסוג כלי הנשק, קוטרו, סוג ותצורת מטרות, המרחק מהמטרה וניידות. העוסקים בספורט זה נקראים קלעים (בתחומים האולימפיים) או ספורטאי ירי (כמו במקרה של ירי מעשי).

מושגים

בעברית נהוג לבלבל בין המושגים ירי ספורטיבי, ירי אולימפי וקליעה, עם זאת לא כל ירי ספורטיבי הוא ענף אולימפי, ולא כל פעילות קליעה נעשית לצורכי ספורט (קליעה צבאית או צליפה, למשל). ירי אולימפי יכול לכלול רק ענפים מסוימים מתחום רחב יותר (כמו במקרה של ירי בצלחות חרס). ככלל, נהוג בעברית לחלק את המושג ירי ספורטיבי לירי אולימפי וירי מעשי, אף כי קיימים תחומים ש"נופלים" בין ההגדרות.

קשתות הינה ענף קליעה, אולם אינה ענף ירי. ספורטאים העוסקים בענף זה נקראים קשתים ולא קלעים. הגדרה זו נכונה גם לקשת מוצלבת, על אף שמנגנון הירי בה כולל הדק.

קישורים חיצוניים


ערך זה הוא קצרמר בנושא ספורט. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.