מדריך ללומד – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
מספיק לבנתיים
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה}}

'''תדריכון''' (אנגלית:Tutorial) הוא שיטה להעברת [[מידע]] אשר יכול לשמש כחלק מתהליך [[למידה]]. התדריכון [[אינטראקטיביות|אינטראקטיבי]] וממוקד יותר בהשוואה ל[[ספר]] או [[הרצאה]]. הוא מלמד באמצעות דוגמות ומספק את המידע הנחוץ להשלמת משימה כלשהי.
'''תדריכון''' (אנגלית:Tutorial) הוא שיטה להעברת [[מידע]] אשר יכול לשמש כחלק מתהליך [[למידה]]. התדריכון [[אינטראקטיביות|אינטראקטיבי]] וממוקד יותר בהשוואה ל[[ספר]] או [[הרצאה]]. הוא מלמד באמצעות דוגמות ומספק את המידע הנחוץ להשלמת משימה כלשהי.



גרסה מ־15:50, 14 בנובמבר 2015

תדריכון (אנגלית:Tutorial) הוא שיטה להעברת מידע אשר יכול לשמש כחלק מתהליך למידה. התדריכון אינטראקטיבי וממוקד יותר בהשוואה לספר או הרצאה. הוא מלמד באמצעות דוגמות ומספק את המידע הנחוץ להשלמת משימה כלשהי.

התדכירון יכול ללבוש צורות רבות בהתאם להקשר, הנעות בין סדרת הוראות להשלמת משימה, עד למפגש אינטראקטיבי לפתרון בעיות. הוא יכול להיות בעל אופי לינארי או מתפצל (כמו תרשים עץ).

אינטרנט

דוגמה לצילום מסך שיכול לשמש בתדריכון
תדריכון בצורת מסמך הניתן להורדה באמצעות האינטרנט

תדריכונים ממוחשבים באינטרנט יכולים לבוא בצורה של הקלטה או צילום של מסך, מסמך כתוב (מקוון או ניתן להורדה), פעילות אינטראקטיבית, או קובץ שמע שבו קריין מקריא הוראות לפעולה.

מאפיינים נפוצים של תדריכונים: 

  • הכרות עם התצוגה, אשר לרוב מסבירה את ממשק המשתמש.
  • הדגמה של תהליך, על ידי דוגמאות המראות את צורת העבודה הרצויה, אשר לרוב מפורקים לתתי חלקים מובחנים.
  • כלים לחזרה ותרגול, אשר מחזקים או בוחנות את ההבנה של התכנים שהוצגו קודם לכן.
  • מעבר לחלקים או שיטות אחרות אשר מתבססים על ההדרכה שניתנה.

בעוד שלעתים קרובות מתייחסים לתדכירון כרשימת הוראות או טיפים, שימוש זה יכול להיות מטעה.

תדריכון מבוסס מחשב

סרטון הדרכה על השימוש ב- WikiLove

בלמידה משולבת מחשב, תדריכון הוא תוכנת מחשב המיועדת לסייע למשתמש ללמוד כיצד להשתמש בחלקים של תוכנה או אפליקציה. למשל: אופיס, תוכנת הפעלה, כלי תכנות, או משחקי מחשב.

ישנם שלושה סוגים של תדריכונים ממוחשבים:

  • סרטון שבו צופה המשתמש.
  • תדכירונים אינטראקטיביים שבהם המשתמש עוקב אחרי הוראות המוצגות על המסך (ולעתים גם צופה בסרטוני הדרכה קצרים), כאשר במשך הפעילות המשתמש מקבל משוב על הפעולות שלו.
  • מפגשים מקוונים שבהם משתמשים משתתפים מרחוק בהרצאות בזמן אמת, למידה מקוונת או סדנאות על ידי תוכנה לניהול ישיבות ברשת. 

לומדה

ערך מורחב – לומדה

לומדה היא תוכנת מחשב שמטרתה הקניית ידע ומיומנויות מוגדרות למשתמש בה. לאורך השנים נוצרו תוכנות רבות המנצלות את יכולת המחשב למטרת למידה ממוחשבת. קיימים סוגים רבים של לומדות: לומדות ללימוד שפות, לומדות ללימוד מתמטיקה, לומדות להקלדה עיוורת ועוד.

אקדמיה

ההוראה השגרתית באוניברסיטאות ובמכללות היא הוראה פרונטלית, שבה המורה בקורס, בדרך כלל איש סגל אקדמי בכיר, מתמקד בידע התאורטי הנכלל בקורס. לעומתו, עוזר ההוראה עוסק במטלות נוספות הקשורות בקורס, כגון תרגול החומר הנלמד, בדיקת תרגילים שפתרו הסטודנטים במסגרת שעורי בית שניתנו להם והכנת מעבדות.

בנוסף על השימוש בתדריכונים ככלי ללמידה מבוססת מחשב, במסגרת קורסים אקדמאים במוסדות להשכלה גבוהה נהוג לכלול גם שיעורי תרגול (Tutorial class) בקבוצות קטנות המועברים על ידי המרצה או עוזר הוראה מטעמו. תרגולים אלו מאפשרים מתן תשומת לב אישית יותר לכל סטודנט. על פי רוב שיעורי התרגול מתקיימים כמפגשי פנים מול פנים, אך הם יכולים גם להתקיים באופן מקוון.

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מדריך ללומד בוויקישיתוף