סמלים אנרכיסטיים – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
שורה 46: שורה 46:


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*מתיו ריס [http://www.examiner.com/list/a-guide-to-branches-of-anarchism-and-their-flags| מדריך לפלגי האנרכיזם ודגליהם]'''(באנגלית)''',examiner.com
*מתיו ריס [http://www.examiner.com/list/a-guide-to-branches-of-anarchism-and-their-flags מדריך לפלגי האנרכיזם ודגליהם]'''(באנגלית)''',examiner.com


[[קטגוריה:אנרכיזם]]
[[קטגוריה:אנרכיזם]]

גרסה מ־11:57, 27 בנובמבר 2015

אנרכיזם

זרמים של אנרכיזם

אנרכו-אגואיזם
אנרכו-אקזיסטנציאליזם
אנרכו-אפיסטמולוגיזם
אנרכיזם יהודי
אנרכו-קומוניזם
אנרכו-סינדיקליזם
אנרכיזם פוסט-קולוניאלי
אנרכו-פרימיטיביזם
אנרכה-פמיניזם
אנרכו-פציפיזם
אנרכיזם אינדיבידואליסטי
אקו-אנרכיזם
אנרכיזם לאומי
אנרכו-סינתזה
אנרכו-קפיטליזם
אנרכיזם-קווירי
אנרכיזם קולקטיביסטי
אנרכיזם ללא תארים
פוסט-אנרכיזם


אנרכיזם מסביב לעולם

אנרכיזם בישראל
אנרכיזם בספרד
אנרכיזם באפריקה
אנרכיזם באנגליה
קהילות אנרכיסטיות


אנרכיזם בתרבות

אנרכיזם וחברה
אנרכיזם ודת
אנרכיזם ואמנות
אנרכיזם שחור
אנרכיזם נוצרי
אנרכיזם בודהיסטי
סמלים אנרכיסטיים


אנרכיזם בהיסטוריה

הקומונה הפריזאית
מהומות היימרקט
מרד קרונשטאדט
נסטור מאכנו
מאי 1968

לאידאולוגיה האנרכיסטית, בדומה לרוב האידאולוגיות, ישנם סמלים המייחדים אותה. חלק מהסמלים שותפים לרוב הקבוצות והפלגים בתוכה, וחלק מהם ייחודיים רק לחלקם.

Circle-A

Circle-A

Circle-A הוא ככל הנראה הסמל המפורסם ביותר כיום אשר מתאר אנרכיזם. הסמל מורכב ממונוגרמה של האות A אשר מוקפת באות O. האות A נגזרת מהאות הראשונה במילה "אנרכיזם" (anarchism) או "אנרכיה" (anarchy) ברוב השפות האירופאיות, בלטינית ובאלפבית הקירילי. ה-O נגזר מ"סדר" (Order) וביחד זה יוצר את המשפט "אנרכיה זה סדר", המיוחס לפייר-ז'וזף פרודון.

היסטוריית הסמל

הפעם הראשונה שפורסמה האות A מוקפת בעיגול הייתה בשנת 1615 בספר של סטפן מישלפשר (Stephan Michelspacher) "Spiegel der Kunst und Natur" (המראה של האמנות והטבע). זהו ספר אלכימיה שהושפע באופן בולט מהשקפת העולם של היינריך קורנליוס אגריפה בנוגע לקבלה.

הסמל שנראה באינטרנציונל הראשון על ידי הבונים החופשיים

היסטורית הסמל בהקשר לאנרכיזם

הפעם הראשונה בה נעשה שימוש בסמל זה בהקשר לאנרכיזם, היא בשנת 1868 כחלק מהאינטרנציונל הראשון על ידי "המועצה הפדרלית של ספרד", שנוסדה על ידי גיאספה פנלי (Giuseppe Fanelli) מארגון הבונים החופשיים.

הסמל שימש קבוצה אנרכיסטית במלחמת האזרחים בספרד (1936-1939) ישנה תמונה בה נראה בבירור הסמל מצויר על קסדה של אחד מחברי מיליציה.

לקראת סוף שנות השבעים הסמל נמצא בשימוש רחב בקרב קבוצות אנרכו-פאנק (זרם בתוך הפאנק (Punk)), ואף בקרב אנשים שלא מגדירים עצמם פאנקיסטים.

דגל שחור

דגל שחור

דגל שחור, והצבע שחור באופן כללי מקושרים לאנרכיה משנות השמונים של המאה ה-19, הרבה אנרכיסטים הוסיפו לשם שלהם את המילה black (שחור), ויצאו מספר עלונים בשם "דגל שחור".

ישנן מספר סברות כיצד הצבע השחור התחבר לאנרכיזם:

1. אחידות הצבע השחור בדגל, מסמלת את ההתנגדות ללאומיות ולעריצות. (רוב דגלי הלאום הם בדרך כלל מאוד צבעוניים.)
2. דגל שחור הוא בא כהפך לדגל לבן, אשר מסמל כניעה.
3. הצבע השחור, בא לסמל אבל עבור כל אלו שנהרגו במאבק לחופש.

בנוסף לאנרכיסטים, גם הפשיסטים (בעיקר באיטליה הפאשיסטית) וגם המוסלמים השיעים השתמשו בדגל זה.

סמלים נוספים

בנוסף לסמלים הכלליים שנכתבו לעיל, ישנם עוד סמלים רבים שמיוחסות לזרמים ספציפיים בתוך האנרכיזם.


דגל שחור-אדום

דגל שחור-אדום בדרך כלל מיוחס לאנרכו-סינדיקליזם ולאנרכו-קומוניזם. האנרכו-סינדיקליזם, אשר מהווה חלק מאיגוד מקצועי, שאב את האידאולוגיות מן האנרכיזם ומן הסוציאליזם, יותר מהרבה קבוצות אנטי-קפיטליסטיות אנרכיסטיות אחרות. לאור זה, השחור בדגל לקוח מהאנרכיזם, והאדום מהסוציאליזם. ישנו שוויון בין השחור והאדום בדגל, והם מחולקים על ידי קו אלכסוני המפריד ביניהם. הדגל מסמל את הדו-קיום שקיים בין האנרכיזם לסוציאליזם, ומראה את זה שאין סתירה בין שתי הגישות.

דגל שחור ירוק

דגל שחור ירוק הינו שינוי של הדגל השחור-אדום האנרכיסטי. דגל זה משמש את האקולוגים חברתיים, אקו-אנרכיסטים, אנרכיסטים המתנגדים לציבליזציה ופרימיטיביסטים. הצבע הירוק מסמל חזון אנרכיסטי שמתמקד בהגדרה העצמית של כל צורות החיים (בעלי חיים, בני אדם, ויצורים חיים בכלל) ולא רק בזו של בני האדם, והוא יכול לסמל גם חזון לחברה אנרכיסטית מקיימת.

הדגלים והכוכבים הנהוגים בזרמים השונים של אנרכיזם
החתול השחור - אומץ על ידי האנרכו-סינדיקליזם

חתול שחור

חתול שחור, אשר נקרא גם "חתול פראי" בדרך כלל עם גב מקומר ועם ציפורניים ושיניים חשופות, גם מסמל אנרכיזם, ובדרך כלל אנרכו-סינדיקליזם. הסמל עוצב על ידי ראלף צ'פלין.

קישורים חיצוניים