למ"ש – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Hexagone59 (שיחה | תרומות)
Matanyabot (שיחה | תרומות)
מ בוט החלפות: \1, מכיוון, \1מיליון \2, פורמלי, גאולוג, \1וועד\2, על ידי, שנייה\1
שורה 16: שורה 16:
|}
|}


'''למ"ש''' (או '''משל"ז'''), ( '''Ma''' לפי [[ארגון התקינה הבינלאומי|ISO]] , בארצות הברית מקובל גם '''Mya''' - "Million years ago) קיצור של '''לפני מיליון שנה''' (או '''מיליון שנה לפני זמננו'''). יחידת זמן שימושית ב[[אסטרונומיה]], [[גאולוגיה]] ו[[פלאונטולוגיה]] בהן עוסקים בתקופות זמן ארוכות. באמצעות יחידה זו מוגדרות [[לוח הזמנים הגאולוגי|תקופות גיאולוגיות]]. באופן פורמאלי, יחידת ה[[שנה]] מוגדרת על-ידי ארגון ISO ואינה חלק מ[[מערכת היחידות הבינלאומית]]. במערכת זו יחידת הזמן היא ה[[שניה]] ואין בה התייחסות לשנה{{הערה|[http://physics.nist.gov/cuu/Units/outside.html רשימת יחידות המדידה המקובלות באתר המכון הלאומי האמריקאי לתקנים וטכנולוגיה ]}}.
'''למ"ש''' (או '''משל"ז'''), ( '''Ma''' לפי [[ארגון התקינה הבינלאומי|ISO]] , בארצות הברית מקובל גם '''Mya''' - "Million years ago) קיצור של '''לפני מיליון שנה''' (או '''מיליון שנה לפני זמננו'''). יחידת זמן שימושית ב[[אסטרונומיה]], [[גאולוגיה]] ו[[פלאונטולוגיה]] בהן עוסקים בתקופות זמן ארוכות. באמצעות יחידה זו מוגדרות [[לוח הזמנים הגאולוגי|תקופות גאולוגיות]]. באופן פורמלי, יחידת ה[[שנה]] מוגדרת על ידי ארגון ISO ואינה חלק מ[[מערכת היחידות הבינלאומית]]. במערכת זו יחידת הזמן היא ה[[שנייה]] ואין בה התייחסות לשנה{{הערה|[http://physics.nist.gov/cuu/Units/outside.html רשימת יחידות המדידה המקובלות באתר המכון הלאומי האמריקאי לתקנים וטכנולוגיה ]}}.




שורה 22: שורה 22:
באסטרונומיה השימוש בלמ"ש מניח שמדובר ב[[שנה יוליאנית (אסטרונומיה)|שנה יוליאינית]] כלומר שאורכה המדויק הינו 365.25 ימים. בהגדרה זו משתמשים על מנת לחשב את יחידת המרחק [[שנת אור]]{{הערה|[https://www.iau.org/public/themes/measuring האיגוד האסטרונומי הבינלאומי: יחידות המידה באסטרונומיה]}}.
באסטרונומיה השימוש בלמ"ש מניח שמדובר ב[[שנה יוליאנית (אסטרונומיה)|שנה יוליאינית]] כלומר שאורכה המדויק הינו 365.25 ימים. בהגדרה זו משתמשים על מנת לחשב את יחידת המרחק [[שנת אור]]{{הערה|[https://www.iau.org/public/themes/measuring האיגוד האסטרונומי הבינלאומי: יחידות המידה באסטרונומיה]}}.


בגיאולוגיה, הועדה הבינלאומית ל[[סטרטיגרפיה]] (ICS) קבעה טווח טעות הנע בין מאות שנים למיליוני שנים בהתאם למאפייני התקופה הגיאולוגית הנתונה ושיטות ה[[תיארוך]] הנקוטות לגביה. כך, תקופת ה[[הולוקן]] החלה לפני 11,700 שנים כלומר 0.0117 למ"ש ( דיוק של מאות שנים ) ואילו תקופת ה[[פלאוקן]] החלה 66 למ"ש והסתיימה ב 56 למ"ש (דיוק של מיליון שנים){{הערה|שם=הערה-א|[http://www.stratigraphy.org/ICSchart/ChronostratChart2015-01.jpg הארגון הסטרטיגרפי העולמי, מפת התקופות הגיאולוגיות עם שימוש ביחידות Ma לציון ספירה לאחור ומרווחי זמן כאחד]}}.
בגאולוגיה, הוועדה הבינלאומית ל[[סטרטיגרפיה]] (ICS) קבעה טווח טעות הנע בין מאות שנים למיליוני שנים בהתאם למאפייני התקופה הגאולוגית הנתונה ושיטות ה[[תיארוך]] הנקוטות לגביה. כך, תקופת ה[[הולוקן]] החלה לפני 11,700 שנים כלומר 0.0117 למ"ש ( דיוק של מאות שנים ) ואילו תקופת ה[[פלאוקן]] החלה 66 למ"ש והסתיימה ב 56 למ"ש (דיוק של מיליון שנים){{הערה|שם=הערה-א|[http://www.stratigraphy.org/ICSchart/ChronostratChart2015-01.jpg הארגון הסטרטיגרפי העולמי, מפת התקופות הגאולוגיות עם שימוש ביחידות Ma לציון ספירה לאחור ומרווחי זמן כאחד]}}.


==שנת האפס==
==שנת האפס==
לפי ה[[נומנקלטורה]] של הועדה הבינלאומית לסטרטיגרפיה, השנה ממנה מתחילה הספירה לאחור ב Ma היא שנת 1950 ובפרט אם משתמשים ב[[תיארוך פחמן-14|תיארוך לפי פחמן-14]] {{הערה|טרמינולוגיה של זמן גאולוגי: הקמת תקן לקהילה, עמ'103. מארי-פייר אוברי וג'ון א. ואן קוברינג Terminology of geological time: Establishment of a community standard. Marie- Pierre Aubry1, John A. Van Couvering et al.http://www.agiweb.org/nacsn/40890_articles_article_file_1641.pdf}}.
לפי ה[[נומנקלטורה]] של הוועדה הבינלאומית לסטרטיגרפיה, השנה ממנה מתחילה הספירה לאחור ב Ma היא שנת 1950 ובפרט אם משתמשים ב[[תיארוך פחמן-14|תיארוך לפי פחמן-14]]{{הערה|טרמינולוגיה של זמן גאולוגי: הקמת תקן לקהילה, עמ'103. מארי-פייר אוברי וג'ון א. ואן קוברינג Terminology of geological time: Establishment of a community standard. Marie- Pierre Aubry1, John A. Van Couvering et al.http://www.agiweb.org/nacsn/40890_articles_article_file_1641.pdf}}.
עם זאת, ההדגשה "[[לפני זמננו]]" בצמוד לספירה ב Mya, עשויה להצביע על שנת האפס ל[[ספירת הנוצרים|ספירה הנוצרית]]. לגבי תיארוכים במיליוני שנים אין להבדל משמעות, אך בקריאת תיארוכים של אלפי שנים, במקרה של ספק, יש צורך לודא.
עם זאת, ההדגשה "[[לפני זמננו]]" בצמוד לספירה ב Mya, עשויה להצביע על שנת האפס ל[[ספירת הנוצרים|ספירה הנוצרית]]. לגבי תיארוכים במיליוני שנים אין להבדל משמעות, אך בקריאת תיארוכים של אלפי שנים, במקרה של ספק, יש צורך לודא.


שורה 31: שורה 31:
יישום תקינת ISO 31-1 ו 811 [[NIST]] לגבי סימן יחידת הלמ"ש טרם הושלם.
יישום תקינת ISO 31-1 ו 811 [[NIST]] לגבי סימן יחידת הלמ"ש טרם הושלם.


בעבר, ובפרט בארצות הברית, היה שימוש נפוץ ב Myr או myr לציון 'מיליוני שנים' (millions of years). מסימן זה התפתחה היחידה Mya או mya לציון ''''לפני''' מליון שנים' (millions of years '''ago''') ויחידות אלו עדיין שכיחות בארצות הברית.
בעבר, ובפרט בארצות הברית, היה שימוש נפוץ ב Myr או myr לציון 'מיליוני שנים' (millions of years). מסימן זה התפתחה היחידה Mya או mya לציון ''''לפני''' מיליון שנים' (millions of years '''ago''') ויחידות אלו עדיין שכיחות בארצות הברית.


ISO שואף להחיל תקן אחיד לשמותיהם של מקדמי היחידות (כדוגמת קילו לאלף, מגה למיליון , גיגה למיליארד וכו'){{הערה|[http://physics.nist.gov/cuu/Units/prefixes.html רשימת מקדמי היחידות]}}. מכיון ששמות המקדמים הם בלטינית, נקבע שגם היחידה עצמה תיקרא בלטינית, ובמקרה של שנה : annum. מכאן , מיליון שנה נקראים Mega-annum) Ma) , מיליארד שנה Giga-annum) Ga) ואלף שנה Kilo-annum) Ka). היחידות הללו נועדו לתאר מרווחי זמן ( "במשך 50 Ma" ) וגם ספירה לאחור ("לפני 50 מליון שנה"). היחידה Ma מחליפה אם-כך את Myr ואת Mya כאחד.
ISO שואף להחיל תקן אחיד לשמותיהם של מקדמי היחידות (כדוגמת קילו לאלף, מגה למיליון , גיגה למיליארד וכו'){{הערה|[http://physics.nist.gov/cuu/Units/prefixes.html רשימת מקדמי היחידות]}}. מכיוון ששמות המקדמים הם בלטינית, נקבע שגם היחידה עצמה תיקרא בלטינית, ובמקרה של שנה : annum. מכאן , מיליון שנה נקראים Mega-annum) Ma) , מיליארד שנה Giga-annum) Ga) ואלף שנה Kilo-annum) Ka). היחידות הללו נועדו לתאר מרווחי זמן ( "במשך 50 Ma" ) וגם ספירה לאחור ("לפני 50 מיליון שנה"). היחידה Ma מחליפה אם-כך את Myr ואת Mya כאחד.


תקינה זו אינה מקובלת על הכל. הועדה הצפון-אמריקאית לסטרטיגרפיה מבדילה בין יחידות ספירה לאחור, אותן היא ממליצה לכתוב ב Mya, לבין יחידות מירווח זמן אותן היא כותבת ב Ma . למשל, מירווח הזמן בין 30 Mya ל 80 Mya, יצוין 50 Ma {{הערה|[http://ngmdb.usgs.gov/Info/NACSN/Code2/code2.html#Article13 הועדה הצפון אמריקאית לסטרטיגרפיה,הגדרת יחידות המידה]}}. ארגון הסטרטיגרפיה העולמי מאמץ את הסימן Ma בכל המקרים{{הערה|שם=הערה-א}}.
תקינה זו אינה מקובלת על הכל. הוועדה הצפון-אמריקאית לסטרטיגרפיה מבדילה בין יחידות ספירה לאחור, אותן היא ממליצה לכתוב ב Mya, לבין יחידות מירווח זמן אותן היא כותבת ב Ma . למשל, מירווח הזמן בין 30 Mya ל 80 Mya, יצוין 50 Ma{{הערה|[http://ngmdb.usgs.gov/Info/NACSN/Code2/code2.html#Article13 הוועדה הצפון אמריקאית לסטרטיגרפיה,הגדרת יחידות המידה]}}. ארגון הסטרטיגרפיה העולמי מאמץ את הסימן Ma בכל המקרים{{הערה|שם=הערה-א}}.


==דוגמאות==
==דוגמאות==

גרסה מ־07:11, 14 בינואר 2016

יחידות זמן בשנים (תקינת 31-1 ISO)
סמל שם חזקה
a annum / year
Ha Hecto-annum
Ka Kilo-annum
Ma Mega-annum
Ga Giga-annum

למ"ש (או משל"ז), ( Ma לפי ISO , בארצות הברית מקובל גם Mya - "Million years ago) קיצור של לפני מיליון שנה (או מיליון שנה לפני זמננו). יחידת זמן שימושית באסטרונומיה, גאולוגיה ופלאונטולוגיה בהן עוסקים בתקופות זמן ארוכות. באמצעות יחידה זו מוגדרות תקופות גאולוגיות. באופן פורמלי, יחידת השנה מוגדרת על ידי ארגון ISO ואינה חלק ממערכת היחידות הבינלאומית. במערכת זו יחידת הזמן היא השנייה ואין בה התייחסות לשנה[1].


דיוק

באסטרונומיה השימוש בלמ"ש מניח שמדובר בשנה יוליאינית כלומר שאורכה המדויק הינו 365.25 ימים. בהגדרה זו משתמשים על מנת לחשב את יחידת המרחק שנת אור[2].

בגאולוגיה, הוועדה הבינלאומית לסטרטיגרפיה (ICS) קבעה טווח טעות הנע בין מאות שנים למיליוני שנים בהתאם למאפייני התקופה הגאולוגית הנתונה ושיטות התיארוך הנקוטות לגביה. כך, תקופת ההולוקן החלה לפני 11,700 שנים כלומר 0.0117 למ"ש ( דיוק של מאות שנים ) ואילו תקופת הפלאוקן החלה 66 למ"ש והסתיימה ב 56 למ"ש (דיוק של מיליון שנים)[3].

שנת האפס

לפי הנומנקלטורה של הוועדה הבינלאומית לסטרטיגרפיה, השנה ממנה מתחילה הספירה לאחור ב Ma היא שנת 1950 ובפרט אם משתמשים בתיארוך לפי פחמן-14[4]. עם זאת, ההדגשה "לפני זמננו" בצמוד לספירה ב Mya, עשויה להצביע על שנת האפס לספירה הנוצרית. לגבי תיארוכים במיליוני שנים אין להבדל משמעות, אך בקריאת תיארוכים של אלפי שנים, במקרה של ספק, יש צורך לודא.

מחלוקת לגבי הסימן המוסכם

יישום תקינת ISO 31-1 ו 811 NIST לגבי סימן יחידת הלמ"ש טרם הושלם.

בעבר, ובפרט בארצות הברית, היה שימוש נפוץ ב Myr או myr לציון 'מיליוני שנים' (millions of years). מסימן זה התפתחה היחידה Mya או mya לציון 'לפני מיליון שנים' (millions of years ago) ויחידות אלו עדיין שכיחות בארצות הברית.

ISO שואף להחיל תקן אחיד לשמותיהם של מקדמי היחידות (כדוגמת קילו לאלף, מגה למיליון , גיגה למיליארד וכו')[5]. מכיוון ששמות המקדמים הם בלטינית, נקבע שגם היחידה עצמה תיקרא בלטינית, ובמקרה של שנה : annum. מכאן , מיליון שנה נקראים Mega-annum) Ma) , מיליארד שנה Giga-annum) Ga) ואלף שנה Kilo-annum) Ka). היחידות הללו נועדו לתאר מרווחי זמן ( "במשך 50 Ma" ) וגם ספירה לאחור ("לפני 50 מיליון שנה"). היחידה Ma מחליפה אם-כך את Myr ואת Mya כאחד.

תקינה זו אינה מקובלת על הכל. הוועדה הצפון-אמריקאית לסטרטיגרפיה מבדילה בין יחידות ספירה לאחור, אותן היא ממליצה לכתוב ב Mya, לבין יחידות מירווח זמן אותן היא כותבת ב Ma . למשל, מירווח הזמן בין 30 Mya ל 80 Mya, יצוין 50 Ma[6]. ארגון הסטרטיגרפיה העולמי מאמץ את הסימן Ma בכל המקרים[3].

דוגמאות

3 למ"ש שקול ל:"לפני 3,000,000 שנה" או "לפני 3 מיליון שנה".

טירנוזאורוס רקס חי בתקופת הקרטיקון 66-68 למ"ש.

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים