מורפולוגיה (ביולוגיה) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''מורפולוגיה '''(מהמילה ה[[יוונית]] '''μορφή''', צורה) היא ענף ב[[ביולוגיה]] העוסק בחקר הצורה, המבנה והצבע של ה[[אורגניזם|גוף החי]] ([[צומח]] ו[[בעלי חיים|בע"ח]]) ואיבריו. המורפולוגיה נחלקת לשלושה ענפי משנה עיקריים: מורפולוגיה חיצונית, מורפולוגיה פנימית ומורפולוגיית ההתפתחות.
'''מוֹרְפוֹלוֹגְיָה'''(מהמילה ה[[יוונית]] '''μορφή''', צורה) היא ענף ב[[ביולוגיה]] העוסק בחקר הצורה, המבנה והצבע של ה[[אורגניזם|גוף החי]] ([[צומח]] ו[[בעלי חיים|בע"ח]]) ואיבריו. המורפולוגיה נחלקת לשלושה ענפי משנה עיקריים: מורפולוגיה חיצונית, מורפולוגיה פנימית ומורפולוגיית ההתפתחות.


== מורפולוגיה חיצונית - אנטומיה ==
== מורפולוגיה חיצונית - אנטומיה ==

גרסה מ־02:12, 13 בפברואר 2016

מוֹרְפוֹלוֹגְיָה(מהמילה היוונית μορφή, צורה) היא ענף בביולוגיה העוסק בחקר הצורה, המבנה והצבע של הגוף החי (צומח ובע"ח) ואיבריו. המורפולוגיה נחלקת לשלושה ענפי משנה עיקריים: מורפולוגיה חיצונית, מורפולוגיה פנימית ומורפולוגיית ההתפתחות.

מורפולוגיה חיצונית - אנטומיה

האנטומיה עוסקת בהכרת איברי הגוף, ומערכת היחסים שביניהם. שיטת המחקר של המורפולוגיה החיצונית, מתבססת על ניתוח הגוף לחלקיו. מקובל להפריד בין אנטומיה של גוף האדם, לבין אנטומיה של בעלי חיים. הענף העוסק בהשוואה ביו אנטומיה של גוף האדם לבין אנטומיה של בעלי חיים, וכן בין האנטומיות של בעלי חיים השונים נקרא אנטומיה השוואתית.

מורפולוגיה פנימית - היסטולוגיה

ההיסטולוגיה עוסקת בחקר מבנה הרקמות. בשלב ראשון היה ההבדל בין האנטומיה להיסטולוגיה בכך שבעוד שראשונה עסקה בתיאור הגוף כפי שהוא נראה בעין בלתי מזוינת, השנייה עסקה בתיאור הגוף כפי שהוא משתקף מבעד למיקרוסקופ. אך מדע ההיסטולוגיה התפתח וכיום הוא עוסק לא רק במבנה הקבוע של הרקמות, אלא אף בשינויים החלים בהם בהתאם לתפקידם, מקומם ואופי פעילותם.

מורפולוגיה של ההתפתחות - אמבריולוגיה

האמבריולוגיה עוסקת בהתפתחות האורגניזם מרגע ההפריה ועד יציאתו לאוויר העולם. היא מתארת את השינויים החלים בנבט/עובר ואת הביטוי לשינויים הללו בתאים, ברקמות, באיברים ובגוף כולו, עד הגיעו למצבו המושלם.

קישורים חיצוניים


ערך זה הוא קצרמר בנושא ביולוגיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.