קארל פרידריך שינקל – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
שורה 15: שורה 15:
שינקל יצר בעיקר בסגנון האדריכלות של [[יוון העתיקה]] המכונה גם [[התחייה היוונית]]. סגנון זה היה עדיף בעיניו על הסגנון של רומא הקיסרית שהתקשר אצלו עם כוחות הכיבוש הצרפתים בגרמניה.
שינקל יצר בעיקר בסגנון האדריכלות של [[יוון העתיקה]] המכונה גם [[התחייה היוונית]]. סגנון זה היה עדיף בעיניו על הסגנון של רומא הקיסרית שהתקשר אצלו עם כוחות הכיבוש הצרפתים בגרמניה.


בין השנים [[1808]]-[[1817]] שיחזר ושיפץ את טירת רוזנאו בקרבת קובורג אשר ב[[בוואריה]] בסגנון [[התחייה הגותית]]. עבודותיו המפורסמות ביותר ממוקמות בברלין וסביבתה, כגון [[בית המשמר החדש]] ב[[אונטר דן לינדן]], היכל הקונצרטים ב[[ז'נדארמנמארקט]], והמוזיאון הישן ב[[אי המוזיאונים]]. בשנים שלאחר מכן אימץ שינקל את הסגנון ה[[נאו גותי]] באדריכלות, ובסגנון זה בנה בברלין את כנסיית פרידריכסוורדר ואת מבנה האקדמיה לבניין.
בין השנים [[1808]][[1817]] שיחזר ושיפץ את טירת רוזנאו בקרבת קובורג אשר ב[[בוואריה]] בסגנון [[התחייה הגותית]]. עבודותיו המפורסמות ביותר ממוקמות בברלין וסביבתה, כגון [[בית המשמר החדש]] ב[[אונטר דן לינדן]], היכל הקונצרטים ב[[ז'נדארמנמארקט]], ו[[המוזיאון הישן (ברלין)|המוזיאון הישן]] ב[[אי המוזיאונים]]. בשנים שלאחר מכן אימץ שינקל את הסגנון ה[[נאו גותי]] באדריכלות, ובסגנון זה בנה בברלין את כנסיית פרידריכסוורדר ואת מבנה האקדמיה לבניין.


בנוסף ליצירתו כאדריכל, ידוע שינקל גם בזכות ההיבט התאורטי של עבודותיו. תרשימים ושירטוטים שלו, שימשו בסיס למבנים נוספים אחרים, שחלקם לא יצא אל הפועל. הדוגמה הבולטת ביותר לתוכנית גרנדיוזית שכזו היא תוכניתו להפוך את שרידי ה[[אקרופוליס]] ב[[אתונה]] לארמון המלכותי של יוון המודרנית, או לבנות ארמון ב[[חצי האי קרים]].
בנוסף ליצירתו כאדריכל, ידוע שינקל גם בזכות ההיבט התאורטי של עבודותיו. תרשימים ושרטוטים שלו, שימשו בסיס למבנים נוספים אחרים, שחלקם לא יצא אל הפועל. הדוגמה הבולטת ביותר לתוכנית גרנדיוזית שכזו היא תוכניתו להפוך את שרידי ה[[אקרופוליס]] ב[[אתונה]] לארמון המלכותי של יוון המודרנית, או לבנות ארמון ב[[חצי האי קרים]].


שינקל הוא גם המעצב של [[צלב הברזל]] - אות הגבורה וההצטיינות של [[פרוסיה]] וגרמניה.
שינקל הוא גם המעצב של [[צלב הברזל]] - אות הגבורה וההצטיינות של [[פרוסיה]] וגרמניה.

גרסה מ־11:05, 19 בפברואר 2016

דיוקן של קארל פרידריך שינקל מ-1936
היכל הקונצרטים בז'נדארמנמארקט - דוגמה מובהקת לסגנונו של שינקל

קארל פרידריך שינקל (בגרמנית: Karl Friedrich Schinkel‏) (13 במרץ 1781 - 9 באוקטובר 1841), צייר ואדריכל גרמני, מחשובי האדריכלים הנאו-קלאסיציסטים בפרוסיה.

חייו

שינקל נולד בנוירופין (ברנדנבורג). בגיל 6 התייתם מאביו. בשנת 1799 עבר לברלין, שם הפך לתלמידו של האדריכל פרידריך גילי (תלמידו של פרידריך וילהלם פון ארדמנסדורף) ואביו דוד גילי, ואף התגורר בביתם והפך לחבר קרוב.

עם חזרתו לברלין בשנת 1805 ממסע באיטליה, החל עובד כצייר למחייתו. כאשר נחשף ב-1810 לציורו של קספר דוד פרידריך, "הטייל מעל לים הערפילים", בתערוכת אמנות בברלין, הגיע שינקל למסקנה כי עתידו כצייר אינו מזהיר וכי לעולם לא יוכל להשתוות ברמתו לצייר כפרידריך, והחליט להתמחות כאדריכל.

לאחר תבוסת נפוליאון, הפך שינקל למנהל ועדת הבניה הפרוסית. בתפקיד זה, לא רק שדאג לתכנן מחדש את ברלין (שהייתה בתקופה זו עיר מרשימה פחות מערים אירופאיות ראשיות אחרות, כדוגמת פריז, לונדון או רומא) ולהפוך אותה לבירה הייצוגית של פרוסיה, אלא גם פיקח על הפרויקטים שהתפשטו לשאר הטריטוריות הפרוסיות, מחבל הריין במערב ועד קניגסברג במזרח.

ב-9 באוקטובר 1841 נפטר שינקל, ונקבר בבית הקברות דורותנשטדטישר בברלין.

יצירתו

שינקל יצר בעיקר בסגנון האדריכלות של יוון העתיקה המכונה גם התחייה היוונית. סגנון זה היה עדיף בעיניו על הסגנון של רומא הקיסרית שהתקשר אצלו עם כוחות הכיבוש הצרפתים בגרמניה.

בין השנים 18081817 שיחזר ושיפץ את טירת רוזנאו בקרבת קובורג אשר בבוואריה בסגנון התחייה הגותית. עבודותיו המפורסמות ביותר ממוקמות בברלין וסביבתה, כגון בית המשמר החדש באונטר דן לינדן, היכל הקונצרטים בז'נדארמנמארקט, והמוזיאון הישן באי המוזיאונים. בשנים שלאחר מכן אימץ שינקל את הסגנון הנאו גותי באדריכלות, ובסגנון זה בנה בברלין את כנסיית פרידריכסוורדר ואת מבנה האקדמיה לבניין.

בנוסף ליצירתו כאדריכל, ידוע שינקל גם בזכות ההיבט התאורטי של עבודותיו. תרשימים ושרטוטים שלו, שימשו בסיס למבנים נוספים אחרים, שחלקם לא יצא אל הפועל. הדוגמה הבולטת ביותר לתוכנית גרנדיוזית שכזו היא תוכניתו להפוך את שרידי האקרופוליס באתונה לארמון המלכותי של יוון המודרנית, או לבנות ארמון בחצי האי קרים.

שינקל הוא גם המעצב של צלב הברזל - אות הגבורה וההצטיינות של פרוסיה וגרמניה.

קישורים חיצוניים