פפראצי – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ הסבת תג ref לתבנית:הערה (5)*
שורה 18: שורה 18:


== ההתנגדות לפפראצי ==
== ההתנגדות לפפראצי ==
בניגוד לשנים עברו, בהן צילומי הפפראצי הופיעו בעיקר ב[[צהובון|צהובונים]], כיום ניתן למצוא צילומי פפראצי כמעט בכל עיתון, בארץ ובעולם. עובדה זו גרמה לאנשים רבים לצאת נגד התופעה הזו. זאת כיוון שלפי טענתם, צילומי הפפראצי חצו מזמן את גבול הטעם הטוב, וחודרים לפרטיות המצולמים. בנוסף, טוענים המתנגדים כי הפפראצי מציג תמונות בלתי הולמות עיתונים ראשיים, שאותם קוראים לעתים קרובות גם ילדים. מדובר בעיקר על תמונות של נשים ב[[ביקיני]] או [[טופלס]],<ref>{{קישור כללי|הכותב = אגודת Topless Bach Celebs|כתובת = http://toplessbeachcelebs.tumblr.com|כותרת = אתר המציג את צילומי הפפראצי אשר על פי טענתם פוגעניים ובוטים|מידע נוסף = האתר מכיל תמונות עירום}}</ref> וכן תמונות של מפורסמים במצבים לא חינוכיים: [[שכרות|שיכורים]] למשל. מנגד, טוענים הצלמים כי תממונות אלו מייצגות את ה[[התרבות המערבית|תרבות]] העכשווית והמערבית, ולכן אין בעיה עם תמונות כגון אלו.
בניגוד לשנים עברו, בהן צילומי הפפראצי הופיעו בעיקר ב[[צהובון|צהובונים]], כיום ניתן למצוא צילומי פפראצי כמעט בכל עיתון, בארץ ובעולם. עובדה זו גרמה לאנשים רבים לצאת נגד התופעה הזו. זאת כיוון שלפי טענתם, צילומי הפפראצי חצו מזמן את גבול הטעם הטוב, וחודרים לפרטיות המצולמים. בנוסף, טוענים המתנגדים כי הפפראצי מציג תמונות בלתי הולמות עיתונים ראשיים, שאותם קוראים לעתים קרובות גם ילדים. מדובר בעיקר על תמונות של נשים ב[[ביקיני]] או [[טופלס]],{{הערה|{{קישור כללי|הכותב = אגודת Topless Bach Celebs|כתובת = http://toplessbeachcelebs.tumblr.com|כותרת = אתר המציג את צילומי הפפראצי אשר על פי טענתם פוגעניים ובוטים|מידע נוסף = האתר מכיל תמונות עירום}}}} וכן תמונות של מפורסמים במצבים לא חינוכיים: [[שכרות|שיכורים]] למשל. מנגד, טוענים הצלמים כי תממונות אלו מייצגות את ה[[התרבות המערבית|תרבות]] העכשווית והמערבית, ולכן אין בעיה עם תמונות כגון אלו.


כך או אחרת, ניתן לראות בצילומים רבים כי המפורסמים מתנגדים לפפראצי ואף נאבקים בהם, אך דעת הציבור מפולגת בעניין זה, ומתחלקת בין צורכי תמונות הפפראצי לבין המתנגדים לפפראצי.
כך או אחרת, ניתן לראות בצילומים רבים כי המפורסמים מתנגדים לפפראצי ואף נאבקים בהם, אך דעת הציבור מפולגת בעניין זה, ומתחלקת בין צורכי תמונות הפפראצי לבין המתנגדים לפפראצי.

גרסה מ־03:03, 14 במרץ 2016

צלמי פפראצי גרמנים בפעולה בשנת 1928
צלמי פפראצי
פסל צלם פפראצי, מרכז ברטיסלאבה

פָּפָּרַאצִיאיטלקית: Paparazzi) הוא הכינוי שניתן לצלמי עיתונות שעיקר עיסוקם בצילום ידוענים תוך חדירה לפרטיות שלהם. פעמים רבות משמשת המילה ככינוי גנאי לצלמים אלה. מקור המילה הוא בשמה של דמות מהסרט "לה דולצ'ה ויטה" של הבמאי האיטלקי פדריקו פליני - צלם העיתונות "סניור פפראצו".

דיאנה, הנסיכה מוויילס סבלה מצלמי פפראצי שגילו עניין רב בחייה. חוקרי תאונת הדרכים שבה מצאה את מותה אף חשדו כי התאונה נגרמה עקב נסיונותיו של נהג המכונית שבה נסעה להימלט במהירות גבוהה מצלמי הפפראצי העוקבים אחריהם. דו"ח של משטרת צרפת לא מצא בסיס להשערה זו, ואף צלם לא הורשע. לפי הדו"ח, הנהג היה בגילופין.
מותה של הנסיכה דיאנה הצית דיון בינלאומי באשר לשיטות שבהן נוקטים צלמי הפפראצי לאיסוף המידע החדשותי ועל האופן שבו ניתן לפקח על שיטות אלה. ממשלות רבות דנו מחדש בהגדרות שלהם לזכויות פרט וניסחו תקנות שמטרתן הייתה בעיקר צמצום הפגיעה בפרטיותם של ידוענים.

למרות הניסיונות להגביל את החודרניות של צלמי הפפראצי, לעתים פורצת שערורייה בעקבות פעילותם שחורגת אף מהמקובל בקרב צלמים אלה והעיתונים המפרסמים את תצלומיהם. דוגמה לכך היא תצלומי פפראצי שבהם הופיעה קאנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, בעת שהיא מחליפה את בגדיה בחוף הים.[1] תצלומים אלה פורסמו בעיתון הבריטי "סאן", ועוררו זעם רב בגרמניה. תצלומי פפראצי של קייט מידלטון טופלס, שפורסמו בכתב עת צרפתי, עוררו זעם בבריטניה.[2] מידלטון פנתה לבית משפט בצרפת, שאסר על הפצת התמונות והורה לפתוח בחקירה בחשד לפגיעה בפרטיותה.[3]

צילומי פפראצי בישראל

חוק הגנת הפרטיות רואה כפגיעה בפרטיות "צילום אדם כשהוא ברשות היחיד" וכן "פרסום תצלומו של אדם ברבים בנסיבות שבהן עלול הפרסום להשפילו או לבזותו". החוק קובע "לא יפגע אדם בפרטיות של זולתו ללא הסכמתו", ובכך מגביל את פעולתם של צלמי פפראצי בישראל. יחד עם זאת, רואה החוק כהגנה טובה מפני תביעה העוסקת בפגיעה בפרטיות אם "בפגיעה היה עניין ציבורי המצדיק אותה בנסיבות העניין, ובלבד שאם הייתה הפגיעה בדרך של פרסום – הפרסום לא היה כוזב".

ההתנגדות לפפראצי

בניגוד לשנים עברו, בהן צילומי הפפראצי הופיעו בעיקר בצהובונים, כיום ניתן למצוא צילומי פפראצי כמעט בכל עיתון, בארץ ובעולם. עובדה זו גרמה לאנשים רבים לצאת נגד התופעה הזו. זאת כיוון שלפי טענתם, צילומי הפפראצי חצו מזמן את גבול הטעם הטוב, וחודרים לפרטיות המצולמים. בנוסף, טוענים המתנגדים כי הפפראצי מציג תמונות בלתי הולמות עיתונים ראשיים, שאותם קוראים לעתים קרובות גם ילדים. מדובר בעיקר על תמונות של נשים בביקיני או טופלס,[4] וכן תמונות של מפורסמים במצבים לא חינוכיים: שיכורים למשל. מנגד, טוענים הצלמים כי תממונות אלו מייצגות את התרבות העכשווית והמערבית, ולכן אין בעיה עם תמונות כגון אלו.

כך או אחרת, ניתן לראות בצילומים רבים כי המפורסמים מתנגדים לפפראצי ואף נאבקים בהם, אך דעת הציבור מפולגת בעניין זה, ומתחלקת בין צורכי תמונות הפפראצי לבין המתנגדים לפפראצי.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ זעם בגרמניה על פרסום תמונות חושפניות של מרקל, באתר וואלה!‏, 19 באפריל 2006
  2. ^ מבוכה בבית המלוכה הבריטי - קייט מידלטון תועדה חשופת חזה, באתר הארץ, 14 בספטמבר 2012
  3. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:Ynet

    פרמטרים ריקים [ 5 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    צרפת: אין לפרסם תמונות עירום של קייט מידלטון, באתר ynet, 18 בספטמבר 2012
  4. ^ אגודת Topless Bach Celebs, אתר המציג את צילומי הפפראצי אשר על פי טענתם פוגעניים ובוטים, האתר מכיל תמונות עירום
ערך זה הוא קצרמר בנושא תקשורת. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.