מאיר הלוי מאפטא – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ מיון רגיל
←‏הערות שוליים: תיקון טעות הקלדה
תגית: עריכה מיישום נייד
שורה 64: שורה 64:
*{{אנצ דעת|127|מאיר הלוי מאפטא}}
*{{אנצ דעת|127|מאיר הלוי מאפטא}}
==הערות שוליים==
==הערות שוליים==
{{הערות שוליים}}ב-2015 הוציא אברהם פריד שיר על מילותיו על האמונה,, ריבון העולמים ידעתי , כי הנני בידך לבד כחומר ביד היוצר, ואם גם אתאמץ בעצות ותחבולות, וכל יושבי תבל יעמדו לימיני להושיעני ולסמוך נפשי, מבלעדי עוזך ועזרתך, אין עזרה ותושיה (לחן מנחם ברייער)
{{הערות שוליים}}ב-2015 הוציא אברהם פריד שיר על מילותיו על האמונה,, ריבון העולמים ידעתי , כי הנני בידך לבד כחומר ביד היוצר, ואם גם אתאמץ בעצות ותחבולות, וכל יושבי תבל יעמדו לימיני להושיעני ולסמוך נפשי, מבלעדי עוזך ועזרתך, אין עזרה וישועה (לחן מנחם ברייער)


{{מיון רגיל:הלוי, מאיר}}
{{מיון רגיל:הלוי, מאיר}}

גרסה מ־05:05, 15 במרץ 2016

תבנית:אדמו"ר רבי מאיר הלוי רוטנברג מאפטא (ה'תק"ך ,1760 - כ"ה בתמוז ה'תקצ"א, 1831) היה אדמו"ר חסידי ורב בעיר אפטא. ממנו יצאה שושלת אפטא. חיבורו "אור לשמים" על התורה הכתוב בדרך הפרד"ס מכיל גם קצת חידושים ושו"ת בדרך הפלפול.

תולדותיו

רבי מאיר הלוי נולד לרבי שמואל סגל הלוי רוטנברג מגזע השל"ה, ולפייגא מגזע הש"ך, בנעוריו נתייתם מאביו ואמו גידלתו לבדו.

למד בישיבת רבי אברהם יצחק הכהן כ"ץ בעל מחבר ספר "כתר כהונה" ואב"ד סטבניץ ופינצ'וב. אחר כך נסע להסתופף בצל החוזה מלובלין ונעשה לאחד מתלמידיו.

רבי מאיר היה מגדולי המתנגדים לשיטת חסידות פשיסחא

כשעזב הרב אברהם יהושע השיל מאפטא את העיר, עבר רבי מאיר לכהן כרב העיר, שם כהן עד יום מותו.

תלמידם של רבי יצחק אברהם מפינטשוב: בעל "כתר כהונה" והחוזה מלובלין. הצטיין בבקיאות רבה בש"ס ובפוסקים וכאשר עבר רבו מסטאבניץ לפינטשוב נתקבל כרב בסטאבניץ בעודנו צעיר לימים, משם עבר לרבנות אפטא.

היה גם גדול בתורת הנסתר. כשנפטר החוזה מלובלין הלכו רבים מתלמידיו לאפטא, אחר רבי מאיר בשל כשרונותיו המיוחדים לשמש מנהיג בישראל. חסידים מסרו שזה היה גם רצונו של החוזה, כי רבי מאיר ימלא את מקומו, ולפי המסורת החסידית, הנהגתו הייתה הכי דומה להנהגת החוזה, משאר התלמידים. היה נאמן לשיטת החסידות כפי שקיבלה מרבותיו, והתנגד לדרך החדשה של רבי שמחה בונם מפשיסחה, שרצה לבססה על יסודות העיון השכלי.

ספרו "אור לשמים" על התורה הכתוב בדרך הפרד"ס מכיל גם קצת חידושים ושו"ת בדרך הפלפול.

גם בניו רבי פנחס ורבי ישראל היו צדיקים מפורסמים.

נפטר באפטא בכ"ה בתמוז תקצ"א (1831).

תלמידיו

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ בנו היה רבי חיים מאיר וחתנו וממלא מקומו היה רבי משה מקאסלוב.

ב-2015 הוציא אברהם פריד שיר על מילותיו על האמונה,, ריבון העולמים ידעתי , כי הנני בידך לבד כחומר ביד היוצר, ואם גם אתאמץ בעצות ותחבולות, וכל יושבי תבל יעמדו לימיני להושיעני ולסמוך נפשי, מבלעדי עוזך ועזרתך, אין עזרה וישועה (לחן מנחם ברייער)