יצחק בצלאל – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
מ שוחזר מעריכות של 132.66.56.71 (שיחה) לעריכה האחרונה של Ben tetuan
שורה 28: שורה 28:
==הערות שוליים==
==הערות שוליים==
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}



{{קצרמר|ישראלים}}
{{קצרמר|ישראלים}}

גרסה מ־11:14, 16 במאי 2016

אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית

ד"ר יצחק בצלאל (נולד ב-1931) הוא חוקר יהדות המזרח ומראשי יד בן צבי.

ביוגרפיה

בצלאל נולד באפגניסטן בשנת 1931 (תרצ"א) ועלה לארץ ישראל עם משפחתו כשהיה בן 3. המשפחה התיישבה בירושלים, בה השלים את לימודיו היסודיים, ולאחר מכן עברה לתל אביב, בה השלים את לימודיו התיכוניים בגימנסיה "הרצליה". הוא גויס לצה"ל לאחר פרוץ מלחמת העצמאות ונפצע במהלכה בקיבוץ מנרה. הוא היה לחבר באותו קיבוץ עד שנת 1954. בשנים אלו הוא גם היה פעיל בתנועת "המחנות העולים", נשלח כמדריך מטעמה לכמה ערים, וכן שימש כעורך של ביטאונה 'במבחן'.

הוא השלים תואר ראשון באוניברסיטה העברית בחוגים לתולדות עם ישראל וסוציולוגיה, ותואר שני ושלישי בחוג לתולדות עם ישראל באוניברסיטת תל אביב.

מחקריו ופועלו

היה עורכו של המוסף הספרותי משא. בשנת 1979 ייסד את הרבעון "פעמים" לחקר יהדות המזרח והיה עורכו במשך 17 שנה. מאמריו ומחקריו שחלקם התפרסמו ב"פעמים" עוסקים בתולדות יהודי ספרד והמזרח ובתרבותם.

בספרו "לבדם במבצר הקץ" תיאר את סופה של יהדות עיראק בסוף שנות ה-60 על רקע הרדיפות שחוו דרך קורותיה של אודיל דלאל שבעלה נלקח לכלא ב-1969 ונרצח על ידי השלטונות. דלאל עצמה ברחה מעיראק כעבור שנה ועלתה לישראל.

ספרו "נולדתם ציונים" שיצא בשנת 2008 הוא פרי מחקריו במשך השנים ובו הוא טוען כי בניגוד לתפישה המקובלת לספרדים בארץ ישראל העות'מאנית הייתה תרומה משמעותית לציונות החדשה ולתחיית השפה העברית. מסקנתו היא שיש להרחיב את ההגדרה המקובלת לציונות ולהכליל בה גם תפישות מסורתיות המתייחסות אל הלאומיות שלא מן ההיבט המודרני. לדבריו, "הציונות היא בוודאי גם תנועה פוליטית, אבל לא רק. הציונות היא התנועה להחזרת העם היהודי לציון. בוודאי שלא אכלול בה את כל היהודים שעלו בתקופות העתיקות לארץ כדי ללמוד תורה ולהיקבר בה, אבל אני כן רואה את כל מי שפעל להקמת יישוב יהודי תוסס בארץ כציוני, גם אם לא דיבר על מדינה". שם הספר לקוח מדבריו של נחום סוקולוב: "אנחנו נעשינו ציונים, אתם נולדתם ציונים".

בצלאל זכה בפרס יצחק בן צבי לשנת תשס"ח, ובפרס ראש הממשלה לסופרים עבריים לשנת תשס"ט.[1]

ספריו

  • הכל כתוב בספר - עם סופרים בישראל כיום, 1969
  • לבדם במבצר הקץ: כך נעלמה יהדות עיראק, ספרית מעריב, 1976
  • הביבליוגרפיה המוערת של ספרות יהדות ספרד בכל השפות, אוניברסיטת תל אביב, תשנ"ב
  • נולדתם ציונים: הספרדים בארץ ישראל בציונות ובתחייה העברית בתקופה העות'מאנית, הוצאת יד בן צבי, תשס"ח

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ שמעון כהן, הרב חיים סבתו מזוכי פרס קרן רה"מ, באתר ערוץ 7, 21 בדצמבר 2008


ערך זה הוא קצרמר בנושא ישראלים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.