מלאית – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ ניקיון פרמטרים בתבנית שפה*
מאין תקציר עריכה
שורה 18: שורה 18:
|מוסד="Dewan Bahasa dan Pustaka" - האקדמיה לשפה המלאית, מוסד אקדמי במלזיה וסינגפור
|מוסד="Dewan Bahasa dan Pustaka" - האקדמיה לשפה המלאית, מוסד אקדמי במלזיה וסינגפור
}}
}}
'''מלאית''' (בכתב רומי '''bahasa Melayu''' בכתב ערבי (Jawi): '''بهاس ملاي'''و) היא [[שפה]] ממשפחת [[שפות אוסטרונזיות|השפות האוסטרונזיות]], והיא שפת [[מלאים (עם)|העם המלאי]]. זוהי השפה הרשמית ב[[מלזיה]], [[ברוניי]] ו[[סינגפור]].מבין כל השפות האסטרונזיות, המלאית קרובה ביותר ל[[אינדונזית]]. היא מדוברת גם ב[[אינדונזיה]] (במיוחד באי [[סומטרה]]), בדרום מדינת [[הפיליפינים]] ובדרום [[תאילנד]] (קרוב לגבול עם מלזיה).
'''מלאית''' (בכתב רומי '''bahasa Melayu''' בכתב ערבי (Jawi): '''بهاس ملاي'''و) היא [[שפה]] ממשפחת [[שפות אוסטרונזיות|השפות האוסטרונזיות]], והיא שפת [[מלאים (עם)|העם המלאי]]. זוהי השפה הרשמית ב[[מלזיה]], [[ברוניי]] ו[[סינגפור]]. מבין כל השפות האסטרונזיות, המלאית קרובה ביותר ל[[אינדונזית]]. היא מדוברת גם ב[[אינדונזיה]] (במיוחד באי [[סומטרה]]), בדרום מדינת [[הפיליפינים]] ובדרום [[תאילנד]] (קרוב לגבול עם מלזיה).


מלאית נכתבת באלפבית הלטיני הקרוי Rumi בתעתיק המייצג את ההגייה. בברוניי נעשה שימוש גם בגרסה של האלפבית הערבי הקרויה [[ג'אווי]] (Jawi). נעשים מאמצים גם להחיות את הכתב הג'אווי באזורים כפריים במלזיה, אבל הכתב הרומי שולט גם במסמכים רשמיים וגם בשימוש ביום-יום במלזיה.
מלאית נכתבת ב[[אלפבית לטיני|אלפבית הלטיני]] הקרוי Rumi בתעתיק המייצג את ההגייה. בברוניי נעשה שימוש גם בגרסה של [[אלפבית ערבי|האלפבית הערבי]] הקרויה [[ג'אווי]] (Jawi). נעשים מאמצים גם להחיות את הכתב הג'אווי באזורים כפריים במלזיה, אבל הכתב הרומי שולט גם במסמכים רשמיים וגם בשימוש ביום-יום במלזיה.


== השפעות זרות על המלאית ==
== השפעות זרות על המלאית ==


מלזיה היא מדינה שמתאפיינת בדמוגרפיה מגוונת, עם מיעוט סיני והודי בתחומה ומיעוטים נוספים, כגון האנשים המכונים Orang Asli, שהם האנשים האבוריג'ינים של מלזיה.
מלזיה היא מדינה שמתאפיינת בדמוגרפיה מגוונת, עם מיעוט [[סין|סיני]] ו[[הודו|הודי]] בתחומה ומיעוטים נוספים, כגון האנשים המכונים Orang Asli, שהם האנשים האבוריג'ינים של מלזיה.
בנוסף לכך, מלזיה נשלטה שנים רבות בידיד מדינות המערב, [[פורטוגל]], [[הולנד]] [[הממלכה המאוחדת|ובריטניה]].
בנוסף לכך, מלזיה נשלטה שנים רבות בידי [[העולם המערבי|מדינות המערב]] - [[פורטוגל]], [[הולנד]] [[הממלכה המאוחדת|ובריטניה]].
מלזיה היא מדינה מוסלמית והושפעה רבות מהקוראן ומכתבים ערביים של הדת המוסלמית.
מלזיה היא מדינה מוסלמית והושפעה רבות מ[[הקוראן]] ומכתבים ערביים של [[אסלאם|הדת המוסלמית]].


מסיבה זאת, השפה המלאית הושפעה משפות רבות ואימצה לחיקה מילים משפות רבות, כולל [[ערבית]] (המילה selamat לקוחה מערבית ומשמשת את השפה בעיקר בברכות. המילה במלזית לחזיר היא Khinzir בדומה לערבית אך קיימת מילה נוספת לחזיר babi]], [[טאמילית]] (בשל מהגרים טמילים מהודו שהתיישבו במלזיה וחיים בה עד היום), [[סנסקריט]], [[פרסית]], [[פורטוגזית]] (מאחר שפורטוגל שלטה במלזיה שנים רבות), [[הולנדית]], ניבים שונים של [[שפות סיניות|סינית]] (בשל מהגרים סינים שגרים במלזיה) ו[[אנגלית]] (שהביאה בעיקר את כל המונחים הטכנולוגיים והמדעיים לשפה).
מסיבה זאת, השפה המלאית הושפעה משפות רבות ואימצה לחיקה מילים משפות רבות, כולל [[ערבית]] (המילה selamat לקוחה מערבית ומשמשת את השפה בעיקר בברכות. המילה במלזית לחזיר היא Khinzir בדומה לערבית אך קיימת מילה נוספת לחזיר - babi), [[טאמילית]] (בשל מהגרים טמילים מהודו שהתיישבו במלזיה וחיים בה עד היום), [[סנסקריט]], [[פרסית]], [[פורטוגזית]] (מאחר שפורטוגל שלטה במלזיה שנים רבות), [[הולנדית]], ניבים שונים של [[שפות סיניות|סינית]] (בשל מהגרים סינים שגרים במלזיה) ו[[אנגלית]] (שהביאה בעיקר את כל המונחים הטכנולוגיים והמדעיים לשפה).


== משפטים בסיסיים ==
== משפטים בסיסיים ==

גרסה מ־19:34, 15 ביוני 2016


שגיאות פרמטריות בתבנית:שפה

פרמטרים [ שם מקורי ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

מלאית
Bahasa Melayu
מדינות מלזיה, אינדונזיה, ברוניי, סינגפור, תאילנד, הפיליפינים, אוסטרליה
אזורים אסיה, הקאריביים, אוקיאניה
דוברים 180 מיליון
שפת אם 40 מליון
כתב לטיני (Rumi), ערבי (Jawi)
משפחה

אוסטרונזית

מלאי-פולינזית
גרעינית
מלאיו-סומבאװאנית
Malayic languages
Malayan languages
מלאית
לאום מלזיהמלזיה מלזיה
ברונייברוניי ברוניי
סינגפורסינגפור סינגפור
מוסד "Dewan Bahasa dan Pustaka" - האקדמיה לשפה המלאית, מוסד אקדמי במלזיה וסינגפור
קוד שפה ms עריכת הנתון בוויקינתונים
קוד ISO 639-1 ms עריכת הנתון בוויקינתונים
קוד ISO 639-2 msa עריכת הנתון בוויקינתונים
קוד ISO 639-3 msa עריכת הנתון בוויקינתונים
ראו גם שפהכתברשימת שפות
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מלאית (בכתב רומי bahasa Melayu בכתב ערבי (Jawi): بهاس ملايو) היא שפה ממשפחת השפות האוסטרונזיות, והיא שפת העם המלאי. זוהי השפה הרשמית במלזיה, ברוניי וסינגפור. מבין כל השפות האסטרונזיות, המלאית קרובה ביותר לאינדונזית. היא מדוברת גם באינדונזיה (במיוחד באי סומטרה), בדרום מדינת הפיליפינים ובדרום תאילנד (קרוב לגבול עם מלזיה).

מלאית נכתבת באלפבית הלטיני הקרוי Rumi בתעתיק המייצג את ההגייה. בברוניי נעשה שימוש גם בגרסה של האלפבית הערבי הקרויה ג'אווי (Jawi). נעשים מאמצים גם להחיות את הכתב הג'אווי באזורים כפריים במלזיה, אבל הכתב הרומי שולט גם במסמכים רשמיים וגם בשימוש ביום-יום במלזיה.

השפעות זרות על המלאית

מלזיה היא מדינה שמתאפיינת בדמוגרפיה מגוונת, עם מיעוט סיני והודי בתחומה ומיעוטים נוספים, כגון האנשים המכונים Orang Asli, שהם האנשים האבוריג'ינים של מלזיה. בנוסף לכך, מלזיה נשלטה שנים רבות בידי מדינות המערב - פורטוגל, הולנד ובריטניה. מלזיה היא מדינה מוסלמית והושפעה רבות מהקוראן ומכתבים ערביים של הדת המוסלמית.

מסיבה זאת, השפה המלאית הושפעה משפות רבות ואימצה לחיקה מילים משפות רבות, כולל ערבית (המילה selamat לקוחה מערבית ומשמשת את השפה בעיקר בברכות. המילה במלזית לחזיר היא Khinzir בדומה לערבית אך קיימת מילה נוספת לחזיר - babi), טאמילית (בשל מהגרים טמילים מהודו שהתיישבו במלזיה וחיים בה עד היום), סנסקריט, פרסית, פורטוגזית (מאחר שפורטוגל שלטה במלזיה שנים רבות), הולנדית, ניבים שונים של סינית (בשל מהגרים סינים שגרים במלזיה) ואנגלית (שהביאה בעיקר את כל המונחים הטכנולוגיים והמדעיים לשפה).

משפטים בסיסיים

המילה selamat (נגזרת מהמילה בערבית סלאם سلام) משמשת את המלזית במספר ברכות ופניות בין אדם לאדם.

המילה במלאית הגייה לפי IPA פירוש
Selamat datang /səlamat dataŋ/ ברוכים הבאים
Selamat pagi /səlamat paɡi/ בוקר טוב
Selamat malam /səlamat malam/ לילה טוב

קישורים חיצוניים

ערך זה הוא קצרמר בנושא בלשנות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.