מסת האלקטרון – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
ניסוח
ויקיזציה
שורה 1: שורה 1:
'''מסת מנוחה של אלקטרון''' (מסומנת לרוב ב-<math>m_e</math>) היא [[קבוע פיזיקלי|קבוע]] שווה ערך ל[[מסת המנוחה]] של [[חלקיק יסודי| חלקיק היסוד]] [[אלקטרון]](כמו גם [[פוזיטרון]]). מסת האלקטרון היא מושג יסוד בפיזיקה ושימושית במגוונים תחומים מ[[פיזיקת חלקיקים|פיזיקה של אנרגיות גבוהות]] כלה ב[[פיזיקה של המצב המוצק]] וב[[כימיה]]. ערכה שווה ל-<math>9.11 \times 10^{-31} kg</math> או ל-<math>5.486\times 10^{-4}</math> [[דלטון]]. בהתאם לשקילות מסה-אנרגיה ערכה שווה גם ל-<math>0.510998MeV</math>.
'''מסת מנוחה של אלקטרון''' (מסומנת לרוב ב-<math>m_e</math>) היא [[קבוע פיזיקלי|קבוע]] שווה ערך ל[[מסת מנוחה|מסת המנוחה]] של [[חלקיק יסודי| חלקיק היסוד]] [[אלקטרון]](כמו גם [[פוזיטרון]]). מסת האלקטרון היא מושג יסוד בפיזיקה ושימושית במגוונים תחומים מ[[פיזיקת חלקיקים|פיזיקה של אנרגיות גבוהות]] כלה ב[[פיזיקה של המצב המוצק]] וב[[כימיה]]. ערכה שווה ל-<math>9.11 \times 10^{-31} kg</math> או ל-<math>5.486\times 10^{-4}</math> [[דלטון]]. בהתאם לשקילות מסה-אנרגיה ערכה שווה גם ל-<math>0.510998MeV</math>.


== טרמינולוגיה ==
== טרמינולוגיה ==

גרסה מ־18:42, 29 ביוני 2016

מסת מנוחה של אלקטרון (מסומנת לרוב ב-) היא קבוע שווה ערך למסת המנוחה של חלקיק היסוד אלקטרון(כמו גם פוזיטרון). מסת האלקטרון היא מושג יסוד בפיזיקה ושימושית במגוונים תחומים מפיזיקה של אנרגיות גבוהות כלה בפיזיקה של המצב המוצק ובכימיה. ערכה שווה ל- או ל- דלטון. בהתאם לשקילות מסה-אנרגיה ערכה שווה גם ל-.

טרמינולוגיה

בשימוש בביטוים מסת מנוחה ואנרגיה קינטית יש לקחת בחשבון את ההשפעות הצפויות מתורת היחסות הפרטית על המסה הנצפית של אלקטרון. לא ניתן לשקול אלקטרון מנוחהתבנית:זה לא נכון, ולכן כל המדידות המעשיות צריכות להיות מיושמות על אלקטרונים בתנועה. אותו הדבר תקף לגבי כל גוף תת-אטומי אחר.

הגדרה

מסת המנוחה של אלקטרון מחושבת בעזרת ההגדרה של קבוע רידברג.

כאשר הינה קבוע המבנה הדק, h הוא קבוע פלאנק ו-c היא מהירות האור. המסה היחסית של האלקטרון יכולה להמדד באופן ישיר במלכוד פנינג והיא ניתנת להסקה מהספקטרום של אטומי הליום אנטי-פרוטוני (אטומי הליום שאחד מהאלקטרונים שלהם הוחלף על ידי אנטי-פרוטון) או ממדידות של גורם g של האלקטרון ביונים ההידרוגנים. היא הדיוק היחסי המקובל לפי בממצאי ועדת CODATA מ-2006 הוא כ-.

מסת המנוחה היחסית של אלקטרון הוא פרמטר מותאם בקבועים הפיזיקאים הבסיסיים של ועידת CODATA, בעוד שמסת המנוחה של אלקטרון בקילוגרמים מחושבת בעזרת ערכי קבוע פלאנק, קבוע המבנה העדין וקבוע רידברג. הקורלציה בין שני הערכים הללו היא זניחה (r=0.0003).

יחסיות וקבועים פיזיקליים נוספים

מסת האלקטרון משמשת לשם חישוב מספר אבוגדרו:

כאשר:

ו היא אנרגיית קשר. ולכן היא גם קשורה לקבוע המסה האטומית, :

קישורים חיצוניים