שמאניזם – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Dexbot (שיחה | תרומות)
מ Removing Link GA template (handled by wikidata)
מיכל13289 (שיחה | תרומות)
תיקון ניסוח לא מקצועי (נכתב במקור "בין אם אתה מאמין ברוחות ובים אם לא")
שורה 14: שורה 14:
בשבטים רבים ברחבי העולם פועלים שמאנים עד היום. בנוסף לכך, בעקבות [[מחקר|מחקרים]] [[אנתרופולוגיה|אנתרופולוגיים]] במהלך [[המאה ה-20]], למדו גם אנשים מן המערב כיצד לעבוד עם השמאניזם, וכיום מתקיימים בארצות מערביות רבות (ובהן גם ישראל) קורסים שבהם לומדים התלמידים כיצד לתקשר עם הרוחות העוזרות שלהם ולבקש מהן ריפוי ועזרה.
בשבטים רבים ברחבי העולם פועלים שמאנים עד היום. בנוסף לכך, בעקבות [[מחקר|מחקרים]] [[אנתרופולוגיה|אנתרופולוגיים]] במהלך [[המאה ה-20]], למדו גם אנשים מן המערב כיצד לעבוד עם השמאניזם, וכיום מתקיימים בארצות מערביות רבות (ובהן גם ישראל) קורסים שבהם לומדים התלמידים כיצד לתקשר עם הרוחות העוזרות שלהם ולבקש מהן ריפוי ועזרה.
בין אלו המאמינים בשמאניזם במערב רווחות דעות שונות: הגישה המקורית, על פיה האדם אכן פוגש את הרוחות העוזרות שלו, שהן חיצוניות לו, והן אכן מלמדות אותו, מרפאות אותו ומעניקות לו כוח. בנוסף לכך קיימת במערב גישה [[פסיכולוגיה|פסיכולוגית]], הנשענת על תורתו של ה[[פסיכולוג]] הנודע [[קרל גוסטב יונג]], שעל פיה האדם אינו יוצא למסע ב"עולם הרוחות" אלא למסע אל תוך ה[[לא-מודע]] שלו עצמו (או, על פי אנשים מסוימים, אל ה[[לא-מודע קולקטיבי|לא-מודע הקולקטיבי]]). גם אנשים אלה, ובהם בעיקר פסיכולוגים, משתמשים בשמאניזם על מנת לעזור לאנשים, וזאת בלי להאמין כי מדובר ברוחות. כך או כך, רבים מעידים כי השיטה עוזרת ומרפאת בין אם אתה מאמין ברוחות ובין אם לא.
בין אלו המאמינים בשמאניזם במערב רווחות דעות שונות: הגישה המקורית, על פיה האדם אכן פוגש את הרוחות העוזרות שלו, שהן חיצוניות לו, והן אכן מלמדות אותו, מרפאות אותו ומעניקות לו כוח. בנוסף לכך קיימת במערב גישה [[פסיכולוגיה|פסיכולוגית]], הנשענת על תורתו של ה[[פסיכולוג]] הנודע [[קרל גוסטב יונג]], שעל פיה האדם אינו יוצא למסע ב"עולם הרוחות" אלא למסע אל תוך ה[[לא-מודע]] שלו עצמו (או, על פי אנשים מסוימים, אל ה[[לא-מודע קולקטיבי|לא-מודע הקולקטיבי]]). גם אנשים אלה, ובהם בעיקר פסיכולוגים, משתמשים בשמאניזם על מנת לעזור לאנשים, וזאת בלי להאמין כי מדובר ברוחות. כך או כך, רבים מעידים כי השיטה עוזרת ומרפאת בין אם המשתתפים מאמינים ברוחות ובין אם לא.


תרבות השמאניזם הייתה ועודנה מוקד לעניין במחקר ה[[אתנובוטניקה|אתנובוטני]] בשל השימוש שהיא עושה בצמחים שונים.
תרבות השמאניזם הייתה ועודנה מוקד לעניין במחקר ה[[אתנובוטניקה|אתנובוטני]] בשל השימוש שהיא עושה בצמחים שונים.

גרסה מ־22:19, 13 באוגוסט 2016

שמאן מסלק רוחות רעות מילד חולה באלסקה, צולם בין 1900 ל-1925

שמאניזם הוא מכלול של שיטות אקסטטיות ותרפויטיות המבקשות להשיג קשר עם היקום המקביל והבלתי נראה של הרוחות, על מנת להשיג את תמיכתן בניהול עניינם של בני האדם. שמאניזם, על סוגיו השונים, היה נפוץ בכל היבשות וברוב התרבויות.

מקור המילה שמאן שאולה מתושבי סיביר דוברי טונגוסית ופירושה מכשף. בתרבויות השונות נקרא השמאן בשמות אחרים.

בחברות פשוטות עולם הרוחות מילא תפקיד משמעותי בהבנת המציאות ובהפיכת החיים לנסבלים יותר. על פי האמונה, לכל אדם יש רוח שומרת המגנה עליו בכל מהלך חייו, והאדם מסוגל לצאת למסע שמאני בו הוא פוגש את הרוח השומרת ורוחות נוספות. על פי האמונה השמאנית רוחות אלו הן אנרגיות הסובבות ביקום ומסייעות לבני אדם. במסע עצמו הרוחות הללו מתגלמות בצורת בעלי חיים, צמחים, בני אדם, דמויות מיתיות ואף עצמים דוממים - הכול על פי מערכת האסוציאציות של האדם היוצא למסע. על מנת לצאת למסע שמאני, על המוח להיות במצב הדומה לטראנס, שמושג בדרך כלל על ידי, התבודדות, תיפוף חזק ומונוטוני, ולעתים גם על ידי שימוש בסמים (כיום במערב עושים זאת בדרך כלל על ידי תיפוף בלבד). במהלך המסע השמאני האדם שואל את הרוחות העוזרות שאלות, ומקבל מהן תשובות. האדם יכול לשאול את הרוחות העוזרות שלו כל שאלה שנועדה לעזור לו בחייו (לדוגמה: "כיצד אני יכול לעזור לעצמי לרפא את עצמי ממחלה מסוימת", "מה ההתנהגות האובססיבית שלי מנסה ללמד אותי?", "אילו צעדים עליי לקחת על מנת לרפא את הסיבה האמיתית של הדיכאון שלי?"). באמצעות מסע זה ניתן, על פי האמונה, לרפא כל בעיה, פיזית או נפשית. במהלך המסע האדם מקבל מהרוחות שלו לימוד, כוח וריפוי. ניתן גם לצאת למסע שמאני על מנת לפגוש את רוחותיהם של אנשים חיים ולרפא את מערכת היחסים איתם.

על אף שהפרטים בחברות אלו היו בקיאים בשיטות השונות להשגת הקשר עם עולם הרוחות, היה מוסכם על הכול שישנם אחדים שהם מוכשרים לכך במיוחד. אותם אנשים, השמאנים, נעזרו בחלומות ובטראנסים על מנת לתקשר עם עולם הרוחות, ואף לבקר בו. השיטות היו מגוונות, וכללו נטילת חומרים הלוצינוגניים כדי להגיע לטראנס, ריקוד לקצב תיפוף חדגוני, עצימת עיניים ועוד. פרקטיקות השמאניזם כללו:

  • מישוש או מציצת איבר נגוע. במקרה זה, מקור הפגיעה מוחשי ועל השמאן לאתר את האובייקט ולסלקו.
  • קרב מדומה עם רוחות מזיקות.
  • לחשים שונים שאומר השמאן ופרקטיקות שונות שיש לבצען.

בשבטים רבים ברחבי העולם פועלים שמאנים עד היום. בנוסף לכך, בעקבות מחקרים אנתרופולוגיים במהלך המאה ה-20, למדו גם אנשים מן המערב כיצד לעבוד עם השמאניזם, וכיום מתקיימים בארצות מערביות רבות (ובהן גם ישראל) קורסים שבהם לומדים התלמידים כיצד לתקשר עם הרוחות העוזרות שלהם ולבקש מהן ריפוי ועזרה.

בין אלו המאמינים בשמאניזם במערב רווחות דעות שונות: הגישה המקורית, על פיה האדם אכן פוגש את הרוחות העוזרות שלו, שהן חיצוניות לו, והן אכן מלמדות אותו, מרפאות אותו ומעניקות לו כוח. בנוסף לכך קיימת במערב גישה פסיכולוגית, הנשענת על תורתו של הפסיכולוג הנודע קרל גוסטב יונג, שעל פיה האדם אינו יוצא למסע ב"עולם הרוחות" אלא למסע אל תוך הלא-מודע שלו עצמו (או, על פי אנשים מסוימים, אל הלא-מודע הקולקטיבי). גם אנשים אלה, ובהם בעיקר פסיכולוגים, משתמשים בשמאניזם על מנת לעזור לאנשים, וזאת בלי להאמין כי מדובר ברוחות. כך או כך, רבים מעידים כי השיטה עוזרת ומרפאת בין אם המשתתפים מאמינים ברוחות ובין אם לא.

תרבות השמאניזם הייתה ועודנה מוקד לעניין במחקר האתנובוטני בשל השימוש שהיא עושה בצמחים שונים.

ראו גם

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

ערך זה הוא קצרמר בנושא דת. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.