אגרה (תשלום) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ הסרת תו כיווניות
קצרמר, חלוקה לכותרות, העברת מקור לתוך הערה, שיפור ההסבר לגבי מקור המילה (לפי מילון אבן שושן)
שורה 1: שורה 1:
'''אגרה''' היא תשלום המשולם לרשות ציבורית (ה[[ממשלה]], [[רשות מקומית]] וכדומה) בתמורה לשירות מסוים שהרשות מספקת.
'''אגרה''' היא תשלום המשולם לרשות ציבורית (ה[[ממשלה]], [[רשות מקומית]] וכדומה) בתמורה לשירות מסוים שהרשות מספקת.


== אגרה לעומת מס ==
בדומה ל[[מס]], האגרה משולמת לרשות ציבורית, אך בשונה ממנו, האגרה משולמת בתמורה לשירות מסוים, ואילו מס משולם ללא תמורה ספציפית. לדוגמה, אזרח המבקש [[דרכון]] מ[[משרד הפנים]] נדרש לשלם אגרה בגין שירות זה. עם זאת, האגרה נבדלת ממחיר בכך שייתכן שהאגרה תהיה בגובה מעל הנדרש על מנת לספק את השירות עבורו הוא משולם, ובכך יש בו רכיב שהוא מיסוי {{הערה|1=[http://www.nevo.co.il/Psika_word/elyon/9702701.doc רע"א 2701/97 מדינת ישראל נ' צ'רטוק]}}.
בדומה ל[[מס]], האגרה משולמת לרשות ציבורית, אך בשונה ממנו, האגרה משולמת בתמורה לשירות מסוים, ואילו מס משולם ללא תמורה ספציפית. לדוגמה, אזרח המבקש [[דרכון]] מ[[משרד הפנים]] נדרש לשלם אגרה בגין שירות זה. עם זאת, האגרה נבדלת ממחיר בכך שייתכן שהאגרה תהיה בגובה מעל הנדרש על מנת לספק את השירות עבורו הוא משולם, ובכך יש בו רכיב שהוא מיסוי{{הערה|[http://www.nevo.co.il/Psika_word/elyon/9702701.doc רע"א 2701/97 מדינת ישראל נ' צ'רטוק]}}.


== אגרה בישראל ==
האגרה הנודעת ביותר ב[[ישראל]] היא [[אגרת הרדיו והטלוויזיה]], המוטלת על כל משק בית המחזיק במקלט [[טלוויזיה]]. כיוון שבבתים רבים מאוד בישראל יש מקלט טלוויזיה, והאגרה מוטלת על עצם החזקת המקלט, יש הרואים באגרה [[מס]], שהוא בגדר [[מס גולגולת]]. השאלה האם מדובר במס או באגרה עלתה לדיון ב[[בית המשפט העליון]] ([http://halemo.net/info/agra/19920525agra.htm ע"א 474/89 עודד קריב נ' רשות השידור, ניתן ב-25.5.92]). בדיון זה טענה רשות השידור שהאגרה היא מס, אך טענה זו נדחתה בפסק דינו של השופט [[אהרן ברק]].
האגרה הנודעת ביותר ב[[ישראל]] היא [[אגרת הרדיו והטלוויזיה]], המוטלת על כל משק בית המחזיק במקלט [[טלוויזיה]]. כיוון שבבתים רבים מאוד בישראל יש מקלט טלוויזיה, והאגרה מוטלת על עצם החזקת המקלט, יש הרואים באגרה [[מס]], שהוא בגדר [[מס גולגולת]]. השאלה האם מדובר במס או באגרה עלתה לדיון ב[[בית המשפט העליון]]{{הערה|[http://halemo.net/info/agra/19920525agra.htm ע"א 474/89 עודד קריב נ' רשות השידור, ניתן ב-25.5.92]}}. בדיון זה טענה רשות השידור שהאגרה היא מס, אך טענה זו נדחתה בפסק דינו של השופט [[אהרן ברק]].

== מקור המילה ==
מקור המילה הוא במילה ה[[ארמית]] "אגרא", שפירושה שכר או גמול. המילה הארמית ידועה בזכות מספר פתגמים, בעיקר בזכות הפתגם: "לפום צערא אגרא"{{הערה|{{משנה|אבות|ה|כג}}}} - (על פי המאמץ שכרו).


מקור המילה הוא במונח "לפום צערא אגרא" (על פי המאמץ שכרו) ב[[ארמית]].
==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
{{מיזמים|ויקימילון=אגרה}}
{{מיזמים|ויקימילון=אגרה}}
* [http://www.maot.co.il/lex6/glossary/g_27.asp אגרה], במילון אתר "מעות"

== הערות שוליים ==
== הערות שוליים ==
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}


{{קצרמר|כלכלה|חוק ומשפט}}
[[קטגוריה:אגרות|*]]
[[קטגוריה:אגרות|*]]

גרסה מ־21:03, 1 בספטמבר 2016

אגרה היא תשלום המשולם לרשות ציבורית (הממשלה, רשות מקומית וכדומה) בתמורה לשירות מסוים שהרשות מספקת.

אגרה לעומת מס

בדומה למס, האגרה משולמת לרשות ציבורית, אך בשונה ממנו, האגרה משולמת בתמורה לשירות מסוים, ואילו מס משולם ללא תמורה ספציפית. לדוגמה, אזרח המבקש דרכון ממשרד הפנים נדרש לשלם אגרה בגין שירות זה. עם זאת, האגרה נבדלת ממחיר בכך שייתכן שהאגרה תהיה בגובה מעל הנדרש על מנת לספק את השירות עבורו הוא משולם, ובכך יש בו רכיב שהוא מיסוי[1].

אגרה בישראל

האגרה הנודעת ביותר בישראל היא אגרת הרדיו והטלוויזיה, המוטלת על כל משק בית המחזיק במקלט טלוויזיה. כיוון שבבתים רבים מאוד בישראל יש מקלט טלוויזיה, והאגרה מוטלת על עצם החזקת המקלט, יש הרואים באגרה מס, שהוא בגדר מס גולגולת. השאלה האם מדובר במס או באגרה עלתה לדיון בבית המשפט העליון[2]. בדיון זה טענה רשות השידור שהאגרה היא מס, אך טענה זו נדחתה בפסק דינו של השופט אהרן ברק.

מקור המילה

מקור המילה הוא במילה הארמית "אגרא", שפירושה שכר או גמול. המילה הארמית ידועה בזכות מספר פתגמים, בעיקר בזכות הפתגם: "לפום צערא אגרא"[3] - (על פי המאמץ שכרו).

קישורים חיצוניים

  • אגרה, במילון אתר "מעות"

הערות שוליים

ערך זה הוא קצרמר בנושא כלכלה ובנושא חוק ומשפט. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.