הנדסת חומרים – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
לא באמת צריך להכחיל את המילה הזו
מ ←‏פתיח: , הגהה
שורה 1: שורה 1:
{{עריכה|הערך מספר יותר מדי למה הנושא קשור ופחות מדי על הנושא עצמו|נושא=מדעי הטבע}}
{{עריכה|הערך מספר יותר מדי למה הנושא קשור ופחות מדי על הנושא עצמו|נושא=מדעי הטבע}}
'''הנדסת חומרים''' (מכונה גם '''מדע החומרים''' ו'''תורת החומרים''') היא תחום [[מחקר]] [[הנדסה|הנדסי]] רב תחומי מקשר בין אפיון המיקרו-מבנה של החומר לבין תכונותיו התרמיות, החשמליות, המכניות והסביבתית של חומרים שונים, תחום זה דורש התמצאות בעיקר בענפי [[פיזיקה]] ו[[כימיה]] מגוונים, אך יש לו נגיעה גם בתחומים אחרים כגון תעשיות הרכב, התעופה, והחלל, חומרי בנייה, חומרים ביו-רפואיים, חומרים אלקטרוניים ועוד.
'''הנדסת חומרים''' (מכונה גם '''מדע החומרים''' ו'''תורת החומרים''') היא תחום [[מחקר]] [[הנדסה|הנדסי]] רב תחומי מקשר בין אפיון המיקרו-מבנה של החומר לבין תכונותיו התרמיות, החשמליות, המכניות והסביבתיות של חומרים שונים. תחום זה דורש התמצאות בעיקר בענפי [[פיזיקה]] ו[[כימיה]] מגוונים, אך יש לו נגיעה גם בתחומים אחרים כגון תעשיות הרכב, התעופה והחלל, חומרי בנייה, חומרים ביו-רפואיים, חומרים אלקטרוניים ועוד.


הנדסת החומרים עוסקת:
הנדסת החומרים עוסקת:

גרסה מ־08:54, 11 בפברואר 2017

הנדסת חומרים (מכונה גם מדע החומרים ותורת החומרים) היא תחום מחקר הנדסי רב תחומי מקשר בין אפיון המיקרו-מבנה של החומר לבין תכונותיו התרמיות, החשמליות, המכניות והסביבתיות של חומרים שונים. תחום זה דורש התמצאות בעיקר בענפי פיזיקה וכימיה מגוונים, אך יש לו נגיעה גם בתחומים אחרים כגון תעשיות הרכב, התעופה והחלל, חומרי בנייה, חומרים ביו-רפואיים, חומרים אלקטרוניים ועוד.

הנדסת החומרים עוסקת:

  1. פיתוח חומרים המיטביים להרכבת מוצרים. התחום מתמקד בשיפור וחקר תכונות חומרי מבנה והתאמת תכונות חומר המבנה לצרכים התעשייתיים, תוך שכלול הגורמים השונים כגון תנאי סביבה, עבודה, עלויות.
  2. חקר ותיכּוּן חומרים, טכניקות עיבוד ויצור (יציקה, כבישה, ריתוך, גידול גבישים וכו'), טכניקות אנליטיות (כגון מיקרוסקופיה אלקטרונית, עקיפת קרני x וקלורימטריה) ויחסי גומלין בין עלות לתועלת בייצור תעשייתי של חומרים.

היסטוריה

הנדסת חומרים היא אחת מהצורות העתיקות ביותר של מדע ישומי והנדסה. תקופות קדומות מאופיינות בחומר אשר שימש באותה התקופה, כגון תקופת האבן, תקופת הברונזה ותקופת הברזל. הנדסת החומרים המודרנית התפתחה באופן ישיר מהמטלורגיה, שהיא חקר המתכות. פריצת הדרך בהבנת חומרים התרחשה בסוף המאה ה-19, כאשר המדען האמריקאי וילארד גיבס הציג את התכונות התרמודינמיות הקשורות במבנה האטומי של החומר והמבנה הפיזי שלו.

המרוץ לחלל פיתח את הנדסת החומרים בתחומים שונים, ביניהם ההבנה והנדסת סגסוגות מתכתיות, וחומרים עשויים סיליקה ופחמן. הנדסת החומרים הניעה והונעה על ידי התפתחות טכנולוגיות מהפכניות כגון פלסטיק, מוליך למחצה, ועוד.

תחומי מחקר עיקריים

ראו גם

קישורים חיצוניים

ערך זה הוא קצרמר בנושא הנדסה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.