ויטיליגו – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
←‏קישורים חיצוניים: קישורים שבורים או פרסומיים או לא אנציקלופדיים
שורה 47: שורה 47:
==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
{{ויקישיתוף בשורה}}
{{ויקישיתוף בשורה}}

*[http://www.iskin.co.il/Index.asp?CategoryID=99 ויטיליגו], ב"אתר העור הישראלי"
*[http://www.sinisini.co.il/45810/%D7%95%D7%99%D7%98%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%92%D7%95 ויטיליגו], באתר "ממזרח למערב" לרפואה משלימה
<!--*[http://www.refuator.com/vitiligo.html ויטיליגו], באתר "רפואת עור"--><!--קישור מת 5.4.2013-->
* שרון רופא־אופיר, [http://xnet.ynet.co.il/laisha/articles/0,14961,L-3109596,00.html?dcMaa=ynet&utm_source=ynet&utm_medium=homepage&utm_campaign=small_articles לבן על גבי שחור: הילדה שכונתה "זברה" הפכה לטופ מודל בינלאומית], באתר [[Xnet]], {{כ}}9 ביוני 2015
* שרון רופא־אופיר, [http://xnet.ynet.co.il/laisha/articles/0,14961,L-3109596,00.html?dcMaa=ynet&utm_source=ynet&utm_medium=homepage&utm_campaign=small_articles לבן על גבי שחור: הילדה שכונתה "זברה" הפכה לטופ מודל בינלאומית], באתר [[Xnet]], {{כ}}9 ביוני 2015
* הללי ז'בוטינסקי, "[http://fashionforward.mako.co.il/news/115905/ אני אוהב את מה שאני רואה במראה]", באתר [[Mako]], {{כ}}31 בדצמבר 2015
* הללי ז'בוטינסקי, "[http://fashionforward.mako.co.il/news/115905/ אני אוהב את מה שאני רואה במראה]", באתר [[Mako]], {{כ}}31 בדצמבר 2015

גרסה מ־08:07, 12 במרץ 2017

יד של חולה ויטיליגו

וִיטִילִיגוֹ או לויקודרמה היא מחלת עור אוטואימונית שבה מאבדים אזורים מסוימים של העור את צבעם והעור הופך בהיר. האקדמיה ללשון העברית ממליצה לקרוא למחלה זו בַּהֶקֶת ולעתים היא מכונה גם במילה המקראית בַּהֶרֶת, אף כי ייתכן שבמקרא לא היה מדובר בתופעה (ספר ויקרא פרק י"ג).

המלנוציטים הינם תאים בגוף האדם אשר אחראיים על יצירת המלנין, צבע העור. הכתמים הלבנים על העור נוצרים בדרך כלל כתוצאה ממחלת חיסון עצמי בכך שהגוף תוקף את אותם מלנוציטים, ובעקבות התקיפה התאים לא מסוגלים לייצר את המלנין.

כאחוז אחד עד שני אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מהמחלה. החולים במחלה עלולים לסבול מפגיעה בתדמיתם בעקבות השינוי בגוון העור. המחלה אינה מדבקת ואינה מסוכנת. ישנן ארצות, כמו הודו למשל, שבהן סובלים החולים מנידוי חברתי.

הטיפול במחלה נעשה באמצעות שיזוף במנורות UVB במרפאות פוטותרפיה מיוחדות, לפעמים בשילוב עם פסוראלן, ויטמין D3 או קורטיזון.

המחלה זכתה לראשונה להכרה ציבורית בעקבות ריאיונו של הזמר מייקל ג'קסון בתוכניתה של אופרה וינפרי במהלך שנת 1993, במסגרתו סיפר הזמר כי הוא סובל ממחלה זו.

המחלה

ויטיליגו מופיעה בכשני אחוזים מהאוכלוסייה. כמחצית מהחולים יפתחו את המחלה לפני גיל 20. ב-20% מהמקרים יש בן משפחה נוסף שלוקה במחלה. למעטים מהם מתלווה גם מחלות חיסון עצמי אחרות (מחלות בהן הגוף נלחם ופוגע בעצמו).

התפתחות

למרות שאין הוכחות חותכות, יש המשערים היום שמדובר במחלת חיסון עצמי שבה נוצרת תגובה דלקתית כנגד תאי הפיגמנט בעור. חוקרים אחרים טוענים שהסיבה היא הצטברות של פרוקסידים (מולקולות חמצן פעיל) ה"מרעילות" את המלנוציטים ופוגעות בפעילותם. ברוב המקרים המחלה מתפתחת במהירות, ותסמיניה הם כתמי עור לבנים שגדלים בקצב מהיר. התופעה יכולה להיעצר לתקופה ארוכה ואחר כך להתחדש שוב. בחלק מהחולים שטחי ההתבהרות קטנים ובאחרים נרחבים. הם עלולים להופיע בכל מקום בגוף, לרבות הגפיים והפנים לעתים נדירות עשוי צבע העור לחזור לתקינותו גם ללא טיפול.

התפרצות

אצל חולים רבים התפרצות המחלה באה בעקבות אירוע טראומטי כמו תאונת דרכים, פגיעה של קרוב משפחה וכדומה.

טיפולים

הצורך בטיפול נקבע בעיקר לפי מידת ההפרעה של המחלה. בחולים בעלי עור בהיר הויטילגו כמעט ואינה מורגשת, ופעמים רבות אינה מחייבת טיפול. אצל בעלי עור כהה, הכתמים בולטים וההפרעה גדולה, והם חשים צורך עז יותר בקבלת טיפול.

הסוואה בעזרת איפור

כתמים לבנים קטנים בעיקר סביב העיניים ניתנים להסוואה בקלות על ידי איפור.

פוטותרפיה

טיפול באמצעות אור אולטרה סגול לויטיליגו יעיל מאוד כאשר הוא על הפנים והצוואר וכאשר המחלה קיימת לא יותר מאשר עשר שנים. אצל ילדים אחוזי ההצלחה באזורים אלה גבוהים ביותר.

הטיפול העיקרי כיום הוא באמצעות מנורות מסוג UVB NARROWBAND אשר נותנות אור אולטרה סגול בתחום צר מאוד של 311-313 ננומטר בלבד. זמן החשיפה עולה בהדרגה בכל טיפול עד שמגיעים לרמה בו העור מגיב אבל לא מאדים. הטיפול נמצא בישראל בסל הבריאות וחברי קופות החולים זכאים לקבל אותו מקופות החולים ללא תשלום.

לפני שנת 2000 היה נהוג לתת טיפול באמצעות PUVA - אור אולטרה סגול בתחום UVA ובליעה או השרייה של חומר המגביר את רגישות העור לאור הנקרא פסוראלן (Psoralen). כאשר שטחי הויטילגו נרחבים ומכסים שטחי גוף גדולים, החולה בולע את התרופה ומספר שעות אחר כך חושף את כל גופו לקרני UVA במכונה הדומה למכונת שיזוף. משך כל טיפול כ־30 דקות ונדרשים כ־50-200 טיפולים להחזרת הצבע לעור. תופעות לוואי לטיפול ב-PUVA: בחילה עקב השימוש בפסוראלן, נזק מקרינת ה UVA לעור הבריא ואדמומיות בעור במקרה של מינון גבוה מידי.

הטיפול ב-UVB NARROWBAND נמצא יעיל באותה מידה כמו ה-PUVA ואין לו תופעות הלוואי של נטילת הפסוראלן וכן הוא אינו גורם לנזק בעור כיון שאינו חודר עמוק בעור.

רפיגמנטאציה על ידי אור UVB+UVA ממוקד

טיפול ממוקד רק בכתמים מאפשר להוריד את מספר הטיפולים. שיטה זו מתאימה בעיקר לכתמים קטנים ובדומה לטיפול UVB NARROWBAND היא יעילה עבור 90% מהכתמים בעור הפנים, 60% בעור הגב ו-20% בידיים וברגליים.

תכשירי הכהה

הטבה קלה דווחה במיקרים בודדים בהם השתמשו בקרמים אנטי דלקתיים - עם או בלי סטרואידים מסוג Protopic או Elidel. אך התוצאות לאחר טיפול במשחות אלו בויטילגו רחוקות מלהשביע רצון ברוב החולים. תוצאות טובות יותר דווחו כאשר נעשה שימוש במשחות יחד עם חשיפה לאור ממנורות UVB NARROWBAND.

דפיגמנטציה: הלבנת העור

בחולים אשר העור חסר הפיגמנטציה מכסה אזורים רבים וגדולים משטח גופם, ישנה האפשרות לעשות טיפול דפיגמנטציה. בטיפול זה הופכים את האזורים הבריאים בעור (עם הפיגמנטציה) ללבנים על ידי שימוש במשחה benoquin cream 20%, משחה זו משלימה את תהליך של הוויטיליגו בהפיכת העור ללבן תוך שלושה עד ארבעה חודשים מתחילת השימוש, והעור נשאר לבן לאורך זמן. משחה זו אינה ניתנת לרכישה בישראל.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ויטיליגו בוויקישיתוף

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.