מדינות אדומות וכחולות (ארצות הברית) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ הגהה
כולם יודעים מה זה דמוקרטים ורפובליקנים ושום "מדינה" לא מעודדת כלום
שורה 7: שורה 7:
{{מקרא|blue|מדינות שהצביעו למפלגה הדמוקרטית בכל ארבע הבחירות האחרונות}}
{{מקרא|blue|מדינות שהצביעו למפלגה הדמוקרטית בכל ארבע הבחירות האחרונות}}
]]
]]
מאז [[הבחירות לנשיאות ארצות הברית 2000]], רוב ה[[מדינות ארצות הברית|מדינות של ארצות הברית]] מזוהות עם [[המפלגה הדמוקרטית]] או עם [[המפלגה הרפובליקנית]]. בארצות הברית, נהוג לכנות את המדינות שנוטות לתת את ה[[אלקטורים]] שלה ל[[המפלגה הדמוקרטית|מפלגה הדמוקרטית]] "'''מדינות כחולות"''' (וזאת מאחר שהצבע המזוהה עם המפלגה הדמוקרטית הוא כחול), ואת המדינות הנוטות לתת את האלקטורים שלה ל[[המפלגה הרפובליקנית|מפלגה הרפובליקנית]] '''"מדינות אדומות"''' (וזאת מאחר הצבע המזוהה עם המפלגה הרפובליקנית הוא אדום). השימוש במונח "מדינות אדומות ומדינות כחולות" נועד להבחין בין המדינות שמעודדות [[שמרנות]] לבין המדינות המעודדות [[ליברליזם]].{{הבהרה|מה הכוונה מדינה שמעודדת}} בין הבחירות של שנת 2000 לנשיאות ארצות הברית עד לבחירות לנשיאות בשנת 2004, רק שלוש מדינות שינו את "צבען", ונכון לשנת [[2012]], 40 מתוך 50 מדינות הצביעו לאותה מפלגה בכל מערכות [[הבחירות לנשיאות ארצות הברית]] בשנים [[2000]], [[2004]], [[2008]], [[2012]] ו-[[2016]].
מאז [[הבחירות לנשיאות ארצות הברית 2000]], רוב ה[[מדינות ארצות הברית|מדינות של ארצות הברית]] מזוהות עם [[המפלגה הדמוקרטית]] או עם [[המפלגה הרפובליקנית]]. בארצות הברית, נהוג לכנות את המדינות שנוטות לתת את ה[[אלקטורים]] שלה ל[[המפלגה הדמוקרטית|מפלגה הדמוקרטית]] "'''מדינות כחולות"''' (וזאת מאחר שהצבע המזוהה עם המפלגה הדמוקרטית הוא כחול), ואת המדינות הנוטות לתת את האלקטורים שלה ל[[המפלגה הרפובליקנית|מפלגה הרפובליקנית]] '''"מדינות אדומות"''' (וזאת מאחר הצבע המזוהה עם המפלגה הרפובליקנית הוא אדום). בין הבחירות של שנת 2000 לנשיאות ארצות הברית עד לבחירות לנשיאות בשנת 2004, רק שלוש מדינות שינו את "צבען", ונכון לשנת [[2012]], 40 מתוך 50 מדינות הצביעו לאותה מפלגה בכל מערכות [[הבחירות לנשיאות ארצות הברית]] בשנים [[2000]], [[2004]], [[2008]], [[2012]] ו-[[2016]].


== תולדות המושג ==
== תולדות המושג ==

גרסה מ־05:47, 21 באפריל 2017

מפה המתארת את ההצבעות של כל מדינה בארבע הבחירות האחרונות מקרא צבעים:
  מדינות שהצביעו למפלגה הרפובליקנית בכל ארבע הבחירות האחרונות
  מדינות שהצביעו למפלגה הרפובליקנית בשלוש מתוך ארבע הבחירות האחרונות
  מדינות שהצביעו פעמיים למפלגה הדמוקרטית ולמפלגה הרפובליקנית בארבע הבחירות האחרונות
  מדינות שהצביעו למפלגה הדמוקרטית בשלוש מתוך ארבע הבחירות האחרונות
  מדינות שהצביעו למפלגה הדמוקרטית בכל ארבע הבחירות האחרונות

מאז הבחירות לנשיאות ארצות הברית 2000, רוב המדינות של ארצות הברית מזוהות עם המפלגה הדמוקרטית או עם המפלגה הרפובליקנית. בארצות הברית, נהוג לכנות את המדינות שנוטות לתת את האלקטורים שלה למפלגה הדמוקרטית "מדינות כחולות" (וזאת מאחר שהצבע המזוהה עם המפלגה הדמוקרטית הוא כחול), ואת המדינות הנוטות לתת את האלקטורים שלה למפלגה הרפובליקנית "מדינות אדומות" (וזאת מאחר הצבע המזוהה עם המפלגה הרפובליקנית הוא אדום). בין הבחירות של שנת 2000 לנשיאות ארצות הברית עד לבחירות לנשיאות בשנת 2004, רק שלוש מדינות שינו את "צבען", ונכון לשנת 2012, 40 מתוך 50 מדינות הצביעו לאותה מפלגה בכל מערכות הבחירות לנשיאות ארצות הברית בשנים 2000, 2004, 2008, 2012 ו-2016.

תולדות המושג

לפני הבחירות לנשיאות ארצות הברית 2000, קוד הצבעים המסורתי היה כחול לרפובליקנים ואדום לדמוקרטים, וזאת לאחר שבשאר העולם אדום משמש צבע של תנועות השמאל וכחול משמש צבע של תנועות הימין. מקור לא ידוע טוען כי בבחירות לנשיאות ארצות הברית 1976, השדרן ג'ון צ'נסלור הציג מפה באולפן החדשות של NBC בליל הבחירות. כאשר מועמד הדמוקרטי ג'ימי קרטר היה זוכה במדינה, המדינה שבה קרטר זכה הייתה נדלקת באדום. אם המועמד הרפובליקני ג'רלד פורד היה זוכה במדינה, המדינה שבה זכה הייתה נדלקת בכחול.

תרשים המציין את ההצבעות של מדינות ארצות הברית במערכת הבחירות לנשיאות ארצות הברית 2008. בצד הכחול המדינות שצביעו לברק אובמה ובצד האדום מדינות שצביעו לג'ון מקיין

במהלך הבחירות לנשיאות ארצות הברית 1984, הציגה חברת החדשות האמריקאית CBS השערה הפוכה מזו של NBC - כחול לדמוקרטים ואדום לרפובליקנים. במערכות הבחירות לנשיאות ארצות הברית בשנים 1980 ו-1984 הציגה חברת החדשות ABC את המפלגה הדמוקרטית בצבע כחול ואת המפלגה הרפובליקנית בצבע אדום. אף אחת מן המפלגות לא ייחסה את הצבעים שיוחסו לה כצבעה הרשמי עד לבחירות 2000 לנשיאות ארצות הברית. בנוסף לצבעי הכחול והאדום המיוחסים לשתי המפלגות הגדולות, הצבע הצהוב מיוחס למפלגה נוספת שמתמודדת בבחירות או למועמד עצמאי. לדוגמה המפלגה הליברטריאנית מזוהה עם הצבע הצהוב, וכמוה גם המפלגה הוויגית הייתה מזוהה עם הצבע הצהוב.

המפלגה הירוקה מזוהה עם הצבע הירוק ומפלגת החוקה (ארצות הברית) מזוהה עם הצבע הסגול.

מדינות ואזורים המזוהים עם צבעים

רוב המדינות מזוהות באופן מסורתי עם צבע אדום או כחול מבחינה פוליטית. לדוגמה, אזור ניו אינגלנד מזוהה עם המפלגה הדמוקרטית ועם הצבע הכחול, ודרום ארצות הברית מזוהה עם המפלגה הרפובליקנית והצבע האדום. מדינות כמו יוטה, ויומינג, טקסס, אלבמה, אריזונה, אוקלהומה הן מדינות אדומות, ומדינות כמו קליפורניה, הוואי, מרילנד, ניו יורק, רוד איילנד וקונטיקט הן מדינות כחולות.

ראו גם