מלחמת הכדורגל – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Matanyabot (שיחה | תרומות)
מ בוט החלפות: {{ס:\1|
שורה 63: שורה 63:
[[קטגוריה:מלחמות אל סלוודור|כדורגל]]
[[קטגוריה:מלחמות אל סלוודור|כדורגל]]
[[קטגוריה:1969]]
[[קטגוריה:1969]]
[[קטגוריה:אמריקה המרכזית: היסטוריה]]

גרסה מ־16:36, 26 באפריל 2017


שגיאות פרמטריות בתבנית:סכסוך צבאי

פרמטרים [ צד שני-אבידות, צד ראשון-אבידות ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים ריקים [ ראש מדינה ראשון, ראש מדינה שני ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

מלחמת הכדורגל
תאריכי הסכסוך 14 ביולי 196918 ביולי 1969 (100 שעות)
מקום אל סלוודור-הונדורס
עילה 1. ניצחונה של נבחרת אל סלבדור 3-0 על הונדורס
2. הגירה מרובה מאל סלבדור להונדורס דרך הגבול בין השתיים
תוצאה סטטוס קוו שלפני המלחמה
הצדדים הלוחמים

אל סלוודוראל סלוודור אל סלוודור

הונדורסהונדורס הונדורס

מפקדים
כוחות

20,000 (צבא)
1,000 (חיל האוויר)

12,000 (צבא)
1,200 (חיל האוויר)

משחק הכדורגל לא היה הסיבה הישירה לפתיחת המלחמה, ההוכחה היא בכך שהמלחמה החלה רק חודש לאחר יום המשחק.
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מלחמת הכדורגלספרדית: Guerra del fútbol) הייתה מלחמה שנמשכה 100 שעות (כארבעה ימים) מ-14 עד 18 ביולי 1969 בין המדינות השכנות הונדורס ואל סלוודור. לכאורה, המניע למלחמה היה עימות שבא לאחר הפסד במשחק כדורגל; למעשה, הסיבות לפריצת המלחמה קשורות יותר להבדלים הפוליטיים בין המדינות, שהעיקרי בהם היא ההגירה בין אל סלוודור להונדורס, בעוד הקשר לכדורגל הוא מועט.

הרקע למלחמה

באותה תקופה, המצב החברתי בשתי המדינות היה על סף פיצוץ, והממשלים הצבאיים בשתי המדינות חיפשו מטרה נוחה להפנות אליה את הדאגה הלאומית. מערכות התקשורת בשתי המדינות עודדו את השנאה של אזרחי מדינתם כלפי המדינה השנייה, דבר שבסופו של דבר גרם לגירוש מהונדורס של אלפי איכרים סלוודורים.

התסיסה הכללית במדינות הובילה לבסוף לעימות צבאי שהסיט את תשומת הלב של אזרחי שתי המדינות מענייניהם הפנימיים לעימות חיצוני, שישמור על רמת אימונים גבוהה של הצבא, ויוביל לחימוש מחודש של כל הכוחות הצבאיים (אחת מהמטרות של המשטרים הצבאיים בשתי המדינות).

בשנת 1969 הונדורס החליטה לחלק את חלקות האדמה לאיכרי המדינה, ולכן גורשו משם איכרים סלוודורים שחיו ועבדו את האדמות במשך מספר דורות. המוני האיכרים הסלוודורים שחזרו למדינתם גרמו למהפך חברתי והחלו להישמע קולות שדרשו רפורמה בחלוקת האדמות גם באל סלוודור. קולות אלו העלו חשש כבד אצל ראשי הצבא באל סלוודור שפחדו מהקמת מיליציות חמושות.

המלחמה

למרות המתחים הקיימים, התמודדו שתי המדינות במשחקים המוקדמים לקראת מונדיאל 1970. ב-15 ביוני 1969 התקיים באל סלוודור משחק כדורגל בין שתי המדינות, שבו ניצחה הנבחרת המקומית 3:0. בהשתלהבות יצרים תקף הקהל המקומי את האוהדים שבאו מהונדורס, בהתנגשויות שהתפתחו למעשי לינץ', ושלא זכו לגינוי מספק מצד הפוליטיקאים. חומרת מעשי הלינץ' באוהדי הכדורגל הגבירו אף יותר את המתיחות והתסיסה באל סלוודור. חודש לאחר מכן, ב-14 ביולי, יזם צבא אל סלוודור התקפה צבאית נגד הונדורס. רק לאחר מספר ימים, וביוזמת ארגון מדינות אמריקה, החל משא ומתן על הפסקת אש. הסכם הפסקת האש נחתם ב-20 ביולי, והחיילים הסלוודורים נסוגו מהונדורס בתחילת אוגוסט.

11 שנים לאחר מכן נחתם הסכם שלום בין המדינות ב-30 באוקטובר 1980, ומחלוקת שנותרה על מיקומו של קו הגבול עברה לבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג.

תוצאות המלחמה

  • לבסוף שתי המדינות "הפסידו" במלחמה: אף אחת מהן לא השיגה ניצחון צבאי ומספר ההרוגים (כ-2,000) התחלק כמעט שווה בשווה בין שתי המדינות.
  • המלחמה הובילה להשעיה של שתים עשרה שנים מהשוק המרכז אמריקאי המשותף, מפעל שיתוף פעולה אזורי שיזמה ארצות הברית בעיקר כדי לנטרל את תוצאות המהפכה בקובה.
  • הכוח הפוליטי של הצבא בשתי המדינות גדל.
  • המצב החברתי החמיר באל סלוודור כשהממשלה הוכיחה שהיא לא מסוגלת לספק את הצרכים הכלכליים של האזרחים שגורשו מהונדורס. לימים, הייתה המתיחות החברתית ששררה במדינה בין הסיבות לפרוץ מלחמת האזרחים במדינה.

המלחמה באוויר

מלחמה זו נחשבת לעימות האחרון בהיסטוריה בו השתתפו מטוסי קרב עם מדחף - שני הצדדים השתמשו במטוסים אמריקאים ממלחמת העולם השנייה.

ראו גם

קישורים חיצוניים