הפדרציה הבין-לאומית של ארגוני האנטומיסטים – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ הפיכת קישורים מהצורה PMID XXX לתבנית:PMID#
מ תיקון שגיאות ניקיון לפי שגיאות ניקיון: אפשרויות קובץ שגויות (דיון)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:IFAA logo.PNG|שמאל||200px|סמליל הארגון]]
[[קובץ:IFAA logo.PNG|שמאל|200px|סמליל הארגון]]
'''הפדרציה הבינלאומית של ארגוני האנטומיסטים''' ('''International Federation of Associations of Anatomists''' ('''IFAA''')‎) היא ארגון ששם לו למטרה לקדם ולפתח מדעים הקשורים ל[[אנטומיה]] ולביומורפולוגיה, לתאם ולתמוך במינוח [[תקן|מתוקנן]] באנטומיה ובביומורפולוגיה ולספק קווים מנחים לחינוך במדעים אנטומים{{הערה|1=[http://www.ifaa.net/Constt.htm CONSTITUTION OF THE INTERNATIONAL FEDERATION OF ASSOCIATIONS OF ANATOMISTS], IFAA website}}. הארגון הפועל משנת [[1903]] מקיים כל מספר שנים כנסים בינלאומיים על אנטומיה ומייסד ועדות המתקננות מונחים באנטומיה, [[היסטולוגיה]] ו[[אמבריולוגיה]].
'''הפדרציה הבינלאומית של ארגוני האנטומיסטים''' ('''International Federation of Associations of Anatomists''' ('''IFAA''')‎) היא ארגון ששם לו למטרה לקדם ולפתח מדעים הקשורים ל[[אנטומיה]] ולביומורפולוגיה, לתאם ולתמוך במינוח [[תקן|מתוקנן]] באנטומיה ובביומורפולוגיה ולספק קווים מנחים לחינוך במדעים אנטומים{{הערה|1=[http://www.ifaa.net/Constt.htm CONSTITUTION OF THE INTERNATIONAL FEDERATION OF ASSOCIATIONS OF ANATOMISTS], IFAA website}}. הארגון הפועל משנת [[1903]] מקיים כל מספר שנים כנסים בינלאומיים על אנטומיה ומייסד ועדות המתקננות מונחים באנטומיה, [[היסטולוגיה]] ו[[אמבריולוגיה]].



גרסה מ־20:33, 13 במאי 2017

סמליל הארגון
סמליל הארגון

הפדרציה הבינלאומית של ארגוני האנטומיסטים (International Federation of Associations of Anatomists (IFAA)‎) היא ארגון ששם לו למטרה לקדם ולפתח מדעים הקשורים לאנטומיה ולביומורפולוגיה, לתאם ולתמוך במינוח מתוקנן באנטומיה ובביומורפולוגיה ולספק קווים מנחים לחינוך במדעים אנטומים[1]. הארגון הפועל משנת 1903 מקיים כל מספר שנים כנסים בינלאומיים על אנטומיה ומייסד ועדות המתקננות מונחים באנטומיה, היסטולוגיה ואמבריולוגיה.

הקמת הפדרציה

בשלהי המאה ה-19, ריבוי מונחים לתיאור מבנים אנטומים והבדלי מינוח בין מקום למקום פגעו ביכולת של אנטומיסטים מכל העולם לפעול בשיתוף פעולה. ב-1895 יצאה לאור לראשונה רשימת מונחים באנטומיה בשם בסלה נומינה אנטומיקה (Basle Nomina Anatomica) אך זו התקבלה על ידי רק חלק מהאנטומיסטים בעולם[2]. ב-1903 יסדה קבוצת אנטומיסטים את הפדרציה הבינלאומית של ארגוני האנטומיסטים במטרה להפיל את מחסומי השפה והמינוח בין העוסקים במדעי האנטומיה[3]. אחד המייסדים, פרופסור ניקולס מצרפת קרא להקמת הארגון "שחבריו ידברו את אותה השפה לשם התקשורת ביניהם. אוצר המילים של שפה כזו יכלול רשימה של מונחים לטינים שיתורגמו לשפתה של כל אומה. כל מונח יתייחס למבנה אנטומי אחד בלבד"[4]. ב-1903 נערך בז'נבה כנס הפדרציה הבינלאומי לאנטומיה (Federation International Congress of Anatomy (FICA)‎) הראשון ובמהלכו הוחלט להקים את הפדרציה הבינלאומית של ארגוני האנטומיסטים, לערוך כנסים תחת חסות הפדרציה כל כחמש שנים ולהקים ועדות ביצועיות שיפעלו בענייני הפדרציה בתקופות שבין הכנסים[3].

פעילות

בשנת 1910 נערך בבריסל כנס הפדרציה הבינלאומי לאנטומיה השני. במהלך הכנס הוקמה ועדה לטיפול במינוח היסטולוגי. מלחמת העולם הראשונה קטעה את רצף הפעילות המתוכנן של הפדרציה והכנס השלישי נערך באמסטרדם רק ב-1930. ב-1936, הוחלט בכנס הרביעי שנערך במילאנו על הקמת הוועדה הבינלאומית למערכת מונחים באנטומיה (International Anatomical Nomenclature Committee (IANC)‎), אלא שבתקופת מלחמת העולם השנייה לא יכלה הוועדה, כמו גם הפדרציה, לפעול.

בכנס השישי שנערך בשנת 1955 בפריז התקבל פה אחד תקן המינוח החדש, הפריסיאנסיה נומינה אנטומיקה (Parisiensia Nomina Anatomica) שלימים כונה הנומינה אנטומיקה, פרי עבודתה של הוועדה הבינלאומית למערכת מונחים באנטומיה. הנומינה אנטומיקה היה תיקון שמרני של הבסלה נומינה אנטומיקה שנוספו לו 1,354 מונחים חדשים, הוא יצא לאור ב-1956 וכלל סך הכל 5,640 מונחים[2].

בכנס השביעי שנערך בניו יורק אושרה המהדורה השנייה של הנומינה אנטומיקה שיצאה לאור שנה מאוחר יותר ב-1961. מהדורות נוספות של הנומינה אנטומיקה אושרו ויצאו לאור גם בשנים הבאות.

בכנס השביעי מונו ועדות משנה למערכות מונחים בהיסטולוגיה ובאמבריולוגיה. בשנת 1975 נערך הכנס העשירי בטוקיו, חברי הוועדה למערכת מונחים באנטומיה אישרו את המינוחים להיסטולוגיה ואמבריולוגיה שיצאו לאור שנתיים מאוחר יותר כנומינה היסטולוגיקה (Nomina Histologica) ונומינה אמבריולוגיקה (Nomina Embryologica) בתוך המהדורה הרביעית של נומינה אנטומיקה. בשנים הבאות יצאו לאור מהדורות נוספות של מערכות המונחים הללו.

ב-1985 נערך הכנס השנים עשר בלונדון והתגלה קו שבר בין הוועדה הבינלאומית למערכת מונחים באנטומיה לבין הפדרציה הבינלאומית. חברי הוועדה ביקשו להשתחרר מהצורך באישור עבודתם על ידי הפדרציה. בתגובה ניסו חברי הפדרציה לבחור במועמדים חדשים לאיוש הוועדה, אלא שחברי הוועדה לא הכירו בסמכות הפדרציה לביצוע חילופי גברא בוועדה[2]. ניסיונות חברי הפדרציה לשנות את גישת חברי הוועדה כשלו, ובשנת 1989 יצאה לאור המהדורה השישית של הנומינה אנטומיקה מבלי שאושרה בכנס השלושה עשר בריו דה ז'ניירו על ידי הפדרציה הבינלאומית.

בכנס השלושה עשר הוקמה פה אחד ועדה חדשה בשם הוועדה הפדרטיבית למינוח אנטומי (Federative Committee on Anatomical Terminology (FCAT)‎). חברי הוועדה הפדרטיבית ניסו לשווא לפעול בשיתוף חברי הוועדה הבינלאומית. לבסוף יצרה הוועדה הפדרטיבית על בסיס המהדורה החמישית של הנומינה אנטומיקה, את הטרמינולוגיה אנטומיקה (Terminologia Anatomica) תוך שיתוף פעולה מתמשך עם חברי הפדרציה. הטרמינולוגיה אנטומיקה יצא לאור ב-1998 כתקן החדש והקובע למונחים אנטומים.

לקריאה נוספת

  • DiDio LJ. Historical aspects of the International Federation of Associations of Anatomists. Anatomischer Anzeiger. 1990;170(2):133-6. PMID 2185674
  • DiDio LJ. Origin and development of the International Federation of Associations of Anatomists. Bulletin de l'Association des anatomistes. 1993 Mar;77(236):15-23. PMID 8241572
  • Kachlik D, Baca V, Bozdechova I, Cech P, Musil V. Anatomical terminology and nomenclature: past, present and highlights. Surgical and radiologic anatomy. 2008 Aug;30(6):459-66. Epub 2008 May 17. PMID 18488135

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ CONSTITUTION OF THE INTERNATIONAL FEDERATION OF ASSOCIATIONS OF ANATOMISTS, IFAA website
  2. ^ 1 2 3 Whitmore I. Terminologia anatomica: new terminology for the new anatomist. The Anatomical record. 1999 Apr 15;257(2):50-3. PMID 10321431
  3. ^ 1 2 DiDio LJ. History of IFAA, IFAA website
  4. ^ "whose members would use the same language for communication purpose. The vocabulary of such a language would contain a list of Latin terms to be translated into the vernacular of each nation. Each term would correspond to just one anatomical structure." from Baud RH, Lovis C, Rassinoux AM, Ruch P, Geissbuhler A. Controlling the vocabulary for anatomy. Proceedings / AMIA ... Annual Symposium. AMIA Symposium. 2002:26-30. PMID 12463780