אביעד קליינברג – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
לא עורך את הסדרה עם הארוארד. לא נשוי ליערה בר און ואין להם בת משותפת
שורה 9: שורה 9:
תחום מחקרו של קליינברג הוא הנצרות מראשיתה ועד ל[[העת החדשה|עת החדשה]]. הוא תרגם את הספר "[[וידויים (אוגוסטינוס)|וידויים]]" של [[אוגוסטינוס]] הקדוש, שנחשב ל[[אוטוביוגרפיה]] הראשונה בתולדות [[המערב]] והוא בעל השפעה רבה על הספרות, הפילוסופיה והתאולוגיה הנוצרית.
תחום מחקרו של קליינברג הוא הנצרות מראשיתה ועד ל[[העת החדשה|עת החדשה]]. הוא תרגם את הספר "[[וידויים (אוגוסטינוס)|וידויים]]" של [[אוגוסטינוס]] הקדוש, שנחשב ל[[אוטוביוגרפיה]] הראשונה בתולדות [[המערב]] והוא בעל השפעה רבה על הספרות, הפילוסופיה והתאולוגיה הנוצרית.


הוא מרבה לכתוב בנושאי [[אקטואליה]] בעיתונים, כותב דרך קבע במדור דעות בעיתון [[ידיעות אחרונות]], ומפרסם [[בלוג]] בשם "שוֹק המציאוּת"{{הערה|קישור לבלוג [http://aviadkleinberg.com שוק המציאות]}}. הוא עורך המגזין המקוון קומ.פרס (http://www.compress.co.il) העוסק בענייני אקטואליה, חברה ותרבות "מחוץ לקופסה".
קליינברג הוא גם העורך הראשי של סדרת הספרים המשותפת ל[[אוניברסיטת הרווארד|אוניברסיטת הרווארד]] ול[[אוניברסיטת תל אביב]], The Hackmey Classical Hebrew Library.

כמו כן, הוא מרבה לכתוב בנושאי [[אקטואליה]] בעיתונים, כותב דרך קבע במדור דעות בעיתון [[ידיעות אחרונות]], ומפרסם [[בלוג]] בשם "שוֹק המציאוּת"{{הערה|קישור לבלוג [http://aviadkleinberg.com שוק המציאות]}}. הוא עורך המגזין המקוון קומ.פרס (http://www.compress.co.il) העוסק בענייני אקטואליה, חברה ותרבות "מחוץ לקופסה".

היה נשוי לפרופ. יערה בר-און ונולדה להם בת.


==ספריו==
==ספריו==

גרסה מ־19:50, 14 במאי 2017

אביעד קליינברג, 2014

אביעד קליינברג (נולד ב-25 בנובמבר[1] 1957) הוא ראש בית הספר להיסטוריה ע"ש צבי יעבץ ומנהל ההוצאה לאור של אוניברסיטת תל אביב ע"ש חיים רובין, עוסק בתולדות ימי הביניים באירופה ובתולדות הנצרות והתאולוגיה הנוצרית.

חייו ופועלו האקדמי

נולד וגדל בבאר שבע. קיבל דוקטורט בשנת 1989 מאוניברסיטת טורונטו, שעניינו לימודי ימי הביניים. נושא עבודת הדוקטור: "קדושים חיים ומוניטין של קדושה בימי הביניים". גם בהמשך הרבה לחקור את תחום סיפורי הקדושים, ולאורך השנים פרסם מאמרים רבים בנושא.

בשנת 1994 התמנה למרצה בכיר בחוג להיסטוריה כללית באוניברסיטת תל אביב, התמנה לפרופסור חבר בשנת 2004 והתמנה לפרופסור מן המניין בשנת 2008. בשנים 2000 - 2004 כיהן כראש החוג ללימודים כלליים ובינתחומיים והחל משנת 2001 עומד בראש ההוצאה לאור של אוניברסיטת תל אביב. מדצמבר 2015 ראש בית הספר להיסטוריה על שם צבי יעבץ.

תחום מחקרו של קליינברג הוא הנצרות מראשיתה ועד לעת החדשה. הוא תרגם את הספר "וידויים" של אוגוסטינוס הקדוש, שנחשב לאוטוביוגרפיה הראשונה בתולדות המערב והוא בעל השפעה רבה על הספרות, הפילוסופיה והתאולוגיה הנוצרית.

הוא מרבה לכתוב בנושאי אקטואליה בעיתונים, כותב דרך קבע במדור דעות בעיתון ידיעות אחרונות, ומפרסם בלוג בשם "שוֹק המציאוּת"[2]. הוא עורך המגזין המקוון קומ.פרס (http://www.compress.co.il) העוסק בענייני אקטואליה, חברה ותרבות "מחוץ לקופסה".

ספריו

Prophets in Their Own Country

בשנת 1992 יצא ספרו "Prophets in Their Own Country: Living Saints and the Making of Sainthood in the Later Middle Ages". הספר עוסק בסיפורה של תופעת הקדושה הנוצרית בחיי היומיום של אנשי ימי הביניים המאוחרים. קליינברג מתמקד במפגש בין קדושים חיים לבין קהילות מאמיניהם. הוא מתאר תהליך שבמהלכו מכירה הקהילה באחד מחבריה כקדוש ומנתח את הדינמיקה ההופכת אדם אחד לקדוש בעוד שמשנהו אינו נהיה כזה. חשיבותו של הקדוש במקרים רבים הוא בהעניקו משמעות לאירועים סתומים והוא נוסך אופטימיות בחברה קשת היום החיה בעולם האכזר של התקופה. זהו מחקר סוציולוגי, אנתרופולוגי והיסטורי של התופעה.

מעמדו של הקדוש נתון כל העת לביקורת מצד עדת מאמיניו. הספר אף דן ביחסים בין הקדושה הכנסייתית הקאנונית לבין זו שצמחה במסגרת הקהילה וקובע כי במקרים רבים הקהילה וקדושיה, ולא האפיפיורות, העניקו את התוכן להופעה. קליינברג מספר את סיפורם של ארבעה קדושים: דוסלין מדין, כריסטינה משטומלן, לוקארדיס מאוברוויימאר ופרנציסקוס מאסיזי. בסיום הספר מתאר קליינברג את תופעת הניסים וחשיבותה בבניית הקריירה של הקדושים וכן את התפתחות מערכת היחסים בינו לבין הקהילה בה הוא חי. הספר דן בהיווצרות אגדות על קדושים נוצריים בקרב הקהילה הכפרית, לפני שהכנסייה ניכסה אותם לעצמה.

רגל החזיר של האח ג'ינפרו

המהדורה העברית בהוצאת זמורה ביתן, 2000

בספר זה מתאר קליינברג את הנתיב דרכו מתעלת הכנסייה הנוצרית את סיפור הקדושים לטובתה, תוך שהיא מחליטה מי ראוי להערצה ומי לא. הכנסייה הנוצרית עיבדה את סיפורי הקדושים העממיים באופן שיתאימו לאמונה הנוצרית המקובלת וכך הרחיבה את השפעתה וחיזקה את מעמדה בקרב עדת המאמינים. הכנסייה אף חיברה ביוגרפיות לקדושים שהיו בחזקת אלמונים, על מנת להופכם לסיפורים נורמטיביים. באמצעות סיפור חיי הקדוש, מעשיו הטובים ומידותיו התרומיות, יצרה הכנסייה תעמולה להעברת מסריה לקהל המאמינים הנוצרי.

הספר מתאר את פולחן הקדושים מן המאה הרביעית ועד למאה השלוש עשרה לספירה, ואת התפתחותו לאורך השנים. הוא מנסה לחשוף את עולם הדעות והאמונות של המאמין הפשוט בתקופת ימי הביניים לפי ספורי הקדושה הנוצריים. קליינברג כותב בין השאר על פרנציסקוס הקדוש והופעת פצעיו של ישו על גופו, על המרטירית הצעירה פרפטואה שהכתיבה יומן בכלא, על ניקולאוס הקדוש שנהפך להיות סנטה קלאוס, על יוליאנוס, קדוש שרצח את הוריו, על שמעון איש העמוד, שבילה שנים רבות על עמוד ועל האח ג'ינפרו, פרנציסקני שוטה (או משתטה) מן המאה ה-13 שעל שמו קרוי הספר. הוא מתאר את עולמם של הקדושים כפי שהוא משתקף בקובץ פופולרי מן המאה ה-13, "הגדת הזהב" של יקובוס מוארזה, שהיה הספר הנקרא ביותר בימי הביניים, למעט כתבי הקודש. בספר נפרש מגוון רחב של אגדות קדושים, רובם מן העבר המיתולוגי של הנצרות, עת הייתה דת נרדפת באימפריה הרומית. האגדות מסופרות באופן ציורי ומלהיב על מנת לספק חומר חינוכי לדרשן כדי להעביר את מסריו.

ספרים נוספים שכתב

הספר תורגם לאנגלית (בהוצאת הרווארד), צרפתית, גרמנית, איטלקית, פורטוגזית והולנדית.

  • רגל החזיר של האח ג'ינפרו: סיפורי הקדושים משנים את העולם, זמורה-ביתן, 2000. הספר תורגם לאנגלית (בהוצאת הרווארד), צרפתית (בהוצאת גאלימאר), איטלקית ורומנית.
  • גאולה וכוח: לתולדות הנצרות בימי-הביניים: מבחר מאמרים/ ערך והוסיף מבואות ונספחים אביעד קליינברג, ספרי תל אביב, 1999.
  • תקומה - 50 השנים הראשונות. הוצאת כתר, 1998.
  • בימי הסהר והצלב: ימי הביניים וראשית העת החדשה: היסטוריה לכיתה ז'. (ביחד עם אלי בר נביא), ספרי תל אביב, 1997.
  • הנצרות מראשיתה ועד הרפורמציה. משרד הביטחון - ההוצאה לאור, ספריית אוניברסיטה משודרת, 1995.
  • ספר הילדים איך בוטלה המתמטיקה, ידיעות ספרים, 2010.
  • The Sensual God: How the Senses Make the Almighty Senseless, Columbia University Press, 2015.

ספר שתרגם

  • וידויים/ אוגוסטינוס; תרגם מלטינית והוסיף מבוא, הערות ואחרית דבר: אביעד קליינברג. תל אביב: המוסד לתרגומי מופת, ספרי עליית הגג, ידיעות אחרונות, 2001.

ספרים שערך

  • בטן מלאה: מבט אחר על אוכל וחברה. ירושלים: כתר, 2005.
  • על אהבת אם ועל מורא אב: מבט אחר על המשפחה. ירושלים: כתר, 2004.
  • לא להאמין: מבט אחר על דתיות וחילוניות. ירושלים: כתר, 2004.

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

על ספריו:

מכּתביו:

הערות שוליים