ציד החד-קרן – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
תגית: ניטור תמונות
תגית: ניטור תמונות
שורה 18: שורה 18:
<gallery>
<gallery>
תמונה:The Hunt of the Unicorn Tapestry 1.jpg|מציאת החד-קרן
תמונה:The Hunt of the Unicorn Tapestry 1.jpg|מציאת החד-קרן
תמונה:The Hunt of the Unicorn Tapestry 2.jpg|הציידים מחפשים את החד -קרן עם כלביהם
תמונה:Hunt of the Unicorn - the Hunt Begins.jpg|הציידים מחפשים את החד -קרן עם כלביהם
תמונה:Unicorn3.jpg|הציידים תופשים את החד -קרן
תמונה:Unicorn3.jpg|הציידים תופשים את החד -קרן
תמונה:The Hunt of the Unicorn Tapestry 5.jpg|החד-קרן מתגונן
תמונה:The Hunt of the Unicorn Tapestry 5.jpg|החד-קרן מתגונן

גרסה מ־16:52, 15 במאי 2017

ציד החד-קרןאנגלית: The Hunt of the Unicorn) הוא שמה של סדרה של שבעה שטיחי קיר שנארגו בין השנים 1594 - 1505. שטיחים אלה מציגים תיאור של ציד חד-קרן. השטיחים מוצגים בקלוסטירס - אגף ממוזיאון המטרופוליטן לאמנות שנמצא בפארק פורט טריון, בצפון האי מנהטן בעיר ניו יורק.

היסטוריה

פרטים רבים אינם ידועים על נסיבות יצירת שטחי הקיר ומשמעותם. לא ברור האם שטחי הקיר נועדו להיות מוצגים יחד, באותו חדר, או בנפרד. ככל הנראה שטיחי הקיר נארגו בהזמנת אן מבריטני על מנת לחגוג את נישואיה לשארל השמיני, מלך צרפת.

השטחים היו בבעלות משפחת לה רושפוקו במשך כמה מאות שנים עד שנרכשו על ידי ג'ון ד. רוקפלר, הבן בשנת 1922. רוקפלר תרם את השטיחים למוזיאון המטרופוליטן בשנת 1937.

בשנת 1998 עברו שטיחי הקיר ניקוי ושיקום נרחב.

תיאור השטיחים ומשמעות השטיחים

השטיח הראשון מתאר את הציידים היוצאים לצוד את החד-קרן, ומשחררים את כלבי הציד. הציידים מגלים את החד-קרן בסמוך למעיין מורעל, והחד-קרן משתמש בכוח קרנו על מנת לטהר את המים הרעילים. בעלי החיים שבטבע (טווסים, אריות) ממתינים לטיהור המים. החד-קרן מנסה להימלט מהציידים ואלה זורקים עליו את חניתותיהם, אולם החד-קרן מדלג מעל פלג מים ונמלט מהציידים. בשטיח נוסף רואים את החד-קרן נלחם בציידים ותוקע קרנו באחד הכלבים. באמצעות העלמה, נתפס החד-קרן ומוצא להורג. גופתו מובלת לטירה על ידי הציידים. בשטיח האחרון החד-קרן קם לתחיה, אולם הוא כלוא.

ישנן פרשנויות רבות למשמעות המתוארת בשטיחים. ניתן להבין את השטיחים כאלגוריה לאהבה - החד-קרן מסמל את האהבה המושלמת, ורק בקשיים רבים ניתן לתפוס את האהבה או למצוא את האהוב. הפרשנות המקובלת היא שבמקביל לאלגוריה הביסיסית ישנה גם אלגוריה נוצרית דתית, החד-קרן הוא אלגוריה לפסיון של ישו ולקומו לתחייה, והעלמה (היחידה היכולה להגיע אל החד-קרן) היא מרים, אם ישו. על פי האמונה המקובלת בימי הביניים, ניתן ללכוד חד-קרן רק באמצעות עלמה בתולה - אלגוריה לכך שהטבע האלוהי של ישו יכול להפוך לאנושי, על פי האמונה הנוצרית, רק באמצעות מרים הבתולה. הציד מקביל ליסורים של ישו בהולכו בוויה דולורוזה.

בעלי החיים השונים אף הם מהווים משלים. האריה, המתואר כישן בעיניים פקוחות מסמל את השלטון, הצבי, שהאמינו כי הוא הורג את הנחשים, מסמל את הדת המצילה מרוע.

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ציד החד-קרן בוויקישיתוף