ההאופטמן מקפניק – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ ויקישיתוף בשורה
מ בקרת זהויות
שורה 18: שורה 18:
{{ויקישיתוף בשורה}}
{{ויקישיתוף בשורה}}
*[http://www.imdb.com/find?s=all&q=%22Hauptmann+von+K%F6penick%22+%22Captain+of+K%F6penick+%22&x=6&y=11 סרטים על הסיפור ב-IMDb] {{אנגלית}}
*[http://www.imdb.com/find?s=all&q=%22Hauptmann+von+K%F6penick%22+%22Captain+of+K%F6penick+%22&x=6&y=11 סרטים על הסיפור ב-IMDb] {{אנגלית}}
{{בקרת זהויות}}


[[קטגוריה:ספרות גרמנית]]
[[קטגוריה:ספרות גרמנית]]

גרסה מ־11:46, 13 ביוני 2017

פסל של ההאופטמן מקפניק
תמונתו המשטרתית של וילהלם פוגיט

ההאופטמן מקפניק הוא סיפור שוד מפורסם שקרה בעיר קפניק בגרמניה בשנת 1906. עובד גם למחזה ולשני סרטי קולנוע.

הסיפור

וילהלם פויגט, שהיה סנדלר כושל ופושע זוטר, השתחרר מהכלא באוקטובר 1906. חבריו סיפרו לו כי בקופת העיירה קפניק (כיום חלק מברלין) מופקדים 2 מיליון מארקים, והוא החליט לשדוד אותם. פויגט התלבש במדים של סרן בצבא הפרוסי (האופטמן) אותם רכש בשוק הפשפשים, ו"פקד" על עשרה חיילים שפגש ברחוב בברלין לבוא אחריו ברכבת לקפניק. כשהגיעו לבניין העירייה הורה פויגט לחלק מהחיילים להקיף את הבניין ולשאר להיכנס איתו למשרד ראש העיר, גאורג לאנגרהאנס. פויגט הודיע לראש העיר כי הוא נתון במעצר צבאי ועליו להגיש לו את כל הדוחות הכספיים והמזומנים שבקופת העירייה. בלשים ושוטרים של המשטרה המקומית שהגיעו למקום כדי לברר על מה המהומה, הופנו מיד על ידי פויגט לבצע מטלות שונות כגון הגשת קפה לחיילים וסיוע בשמירה ההקפית. פויגט החרים מקופת העירייה 3,557 מארק והשאיר קבלה על הסכום אצל ראש העיר. הוא הורה לחיילים להשאר בעמדות השמירה והסתלק מן המקום.

פויגט, שהפך מיד למבוקש מספר 1 בגרמניה, הסגיר עצמו אחר כמה ימים והובא למשפט מתוקשר בו נידון ל-5 שנות מאסר. וילהלם השני, קיסר גרמניה, העניק לו חנינה כעבור שנתיים. לאחר שהשתחרר מהכלא בשנית, פויגט פתח בקריירה קצרה של מופעי קרקס, עבר לגור בלוקסמבורג ונפטר שם ב-1922.

השפעה

כשהתפרסם, הפך סיפור השוד את הגרמנים לבדיחה של אירופה, והביא לאבסורד את חוש המשמעת הגרמני. מאמרי סאטירה ושירים מלגלגים פורסמו בעיתונים, בעיקר בצרפת שעדיין לא סלחה לפרוסיה על ההפסד שהנחילה לצרפת במלחמת צרפת-פרוסיה.

קרל צוקמאייר כתב ב-1931 מחזה בשם "ההאופטמן מקפניק" שזכה להצלחה מרובה בתיאטרון. בגרמניה הנאצית, שבה הציות העיוור לפיהרר היה אחד מאבני היסוד של השלטון, לא ראו בעין יפה את השימוש המלגלג שעשה צוקרמאייר בסיפור השתעבדותם של גרמנים לסמכות שבמדים, ומנעו את הפצת הספר.

בשנות ה-50 של המאה ה-20 הופק סרט עלילתי בנושא, בכיכובו של היינץ רוהמאן. שתי גרסאות נוספות הופקו ב-1997 ו-2004.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ההאופטמן מקפניק בוויקישיתוף