מיצב וידאו – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
הרחבה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''מיצב וידאו''' (אנגלית: Video installation) הוא ז’אנר מקובל ב[[אמנות עכשווית]] המשלב טכנולוגיית [[וידאו]] (הקרנה או תצוגה במסכים) עם אמנות ה[[מיצב]], תוך לקיחה בחשבון של ההיבטים של ה[[אדריכלות|ארכיטקטורה]] שמסביבו. מיצב וידאו מתקיים במרחב פיזי כשעצם העמדתו משנה את המרחב עצמו ובכל פעם שמיצב הוידאו מוקם בחלל אחר הוא משנה את החלל ומשתנה ביחס לחלל בו הוא מוצב. שימוש בטכנולוגיית וידאו במייצבים היא שכלול של עבודת המייצב ויצירת עוד מימדים לעבודת האמנות<ref>{{צ-ספר|מחבר=In D. Hall, & S. Fifer (Eds.) Morse, M|שם=Illuminating Video: An Essential Guide to Video Art|מו"ל=Aperture in association with the Bay Area Video Coalition.|שנת הוצאה=1990|פרק=Video Installation Art: The Body, The Image, and The Space-in-Between}}</ref>. מייצב וידאו הוא חלק מגמה שהחלה בשנות השישיים באמנות שישים של חיות (liveness) שכללה אמנות גוף, אמנות אדמה, מייצג ומייצב באופן כללי שהחלה לחקור את הביטויים של הכאן ועכשיו.
'''מיצב וידאו''' (אנגלית: Video installation) הוא ז’אנר מקובל ב[[אמנות עכשווית]] המשלב טכנולוגיית [[וידאו]] (הקרנה או תצוגה במסכים) עם אמנות ה[[מיצב]], תוך לקיחה בחשבון של ההיבטים של ה[[אדריכלות|ארכיטקטורה]] שמסביבו. מיצב וידאו מתקיים במרחב פיזי כשעצם העמדתו משנה את המרחב עצמו ובכל פעם שמיצב הוידאו מוקם בחלל אחר הוא משנה את החלל ומשתנה ביחס לחלל בו הוא מוצב. שימוש בטכנולוגיית וידאו במייצבים היא שכלול של עבודת המייצב ויצירת עוד מימדים לעבודת האמנות<ref>{{צ-ספר|מחבר=In D. Hall, & S. Fifer (Eds.) Morse, M|שם=Illuminating Video: An Essential Guide to Video Art|מו"ל=Aperture in association with the Bay Area Video Coalition.|שנת הוצאה=1990|פרק=Video Installation Art: The Body, The Image, and The Space-in-Between}}</ref>. מייצב וידאו הוא חלק מגמה שהחלה בשנות השישיים באמנות שישים של חיות (liveness) שכללה אמנות גוף, אמנות אדמה, מייצג ומייצב באופן כללי שהחלה לחקור את הביטויים של הכאן ועכשיו. מייצב הודיאו מאפשר ליצור, יותר מתחומי אמנות אחרים, מניפולציות ובדיות של המקום והזמן הפיזי בו עבודת הוידאו מוצבת.


מיצב הוידאו נולד יחד עם אמנות הוידאו ב[[שנות ה-70 של המאה ה-20|שנות ה -70]], והוא גדל בפופולריות ככל שטכנולוגיית ייצור הוידאו ה[[דיגיטלי/אנלוגי|דיגיטלי]] הפכה נגישה יותר. כיום, מיצב הווידיאו הוא ז’אנר אמנותי נפוץ ביותר ונתן לראותו במגוון של סביבות - מגלריות ומוזיאונים ועד לעבודות הנעשות במרחב הציבורי, ומותאמות לנוף העירוני או מוקרנות על גבי אלמנטים בטבע. 
מיצב הוידאו נולד יחד עם אמנות הוידאו ב[[שנות ה-70 של המאה ה-20|שנות ה -70]], והוא גדל בפופולריות ככל שטכנולוגיית ייצור הוידאו ה[[דיגיטלי/אנלוגי|דיגיטלי]] הפכה נגישה יותר. כיום, מיצב הווידיאו הוא ז’אנר אמנותי נפוץ ביותר ונתן לראותו במגוון של סביבות - מגלריות ומוזיאונים ועד לעבודות הנעשות במרחב הציבורי, ומותאמות לנוף העירוני או מוקרנות על גבי אלמנטים בטבע. 

גרסה מ־19:19, 15 ביוני 2017

מיצב וידאו (אנגלית: Video installation) הוא ז’אנר מקובל באמנות עכשווית המשלב טכנולוגיית וידאו (הקרנה או תצוגה במסכים) עם אמנות המיצב, תוך לקיחה בחשבון של ההיבטים של הארכיטקטורה שמסביבו. מיצב וידאו מתקיים במרחב פיזי כשעצם העמדתו משנה את המרחב עצמו ובכל פעם שמיצב הוידאו מוקם בחלל אחר הוא משנה את החלל ומשתנה ביחס לחלל בו הוא מוצב. שימוש בטכנולוגיית וידאו במייצבים היא שכלול של עבודת המייצב ויצירת עוד מימדים לעבודת האמנות[1]. מייצב וידאו הוא חלק מגמה שהחלה בשנות השישיים באמנות שישים של חיות (liveness) שכללה אמנות גוף, אמנות אדמה, מייצג ומייצב באופן כללי שהחלה לחקור את הביטויים של הכאן ועכשיו. מייצב הודיאו מאפשר ליצור, יותר מתחומי אמנות אחרים, מניפולציות ובדיות של המקום והזמן הפיזי בו עבודת הוידאו מוצבת.

מיצב הוידאו נולד יחד עם אמנות הוידאו בשנות ה -70, והוא גדל בפופולריות ככל שטכנולוגיית ייצור הוידאו הדיגיטלי הפכה נגישה יותר. כיום, מיצב הווידיאו הוא ז’אנר אמנותי נפוץ ביותר ונתן לראותו במגוון של סביבות - מגלריות ומוזיאונים ועד לעבודות הנעשות במרחב הציבורי, ומותאמות לנוף העירוני או מוקרנות על גבי אלמנטים בטבע. 

אחת האסטרטגיות העיקריות המשמשות אמנים העוסקים במיצב ווידיאו היא שילובו של החלל כמרכיב מפתח במבנה הנרטיבי. בדרך זו, הסצנות נפרשות פיזית זו לצד זו בהקרנות מרובות, בשונה מזו לאחר זו בהקרנה יחידה (כפי שהן במבנה קולנועי קלאסי). כך יכול הצופה לשקוע לתוך החוויה המקיפה אותו. במצב זה, הצופה ממלא תפקיד פעיל כאשר הוא יוצר את רצף הנרטיבים על ידי שוטטות בחלל. לפעמים, הרעיון של השתתפות הקהל מועצמת אף יותר על ידי יצירת מיצב וידאו אינטראקטיבי.

אחד מחלוצי השימוש במיצבי וידאו היה האמן הקוריאני / אמריקאי נאם ג’ון פייק שעבודותיו מאמצע שנות השישים השתמשו בצגי טלוויזיה מרובים, בסידורים פיסוליים.

אמנים מרכזיים נוספים הידועים במיצבי וידאו שלהם כוללים את ביל ויולה, גארי היל, טוני אורסלר, סאם טיילור ווד, שירין נשאט ופיפילוטי ריסט

ראו גם

הערות שוליים

ערך זה הוא קצרמר בנושא אמנות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.
  1. ^ In D. Hall, & S. Fifer (Eds.) Morse, M, Video Installation Art: The Body, The Image, and The Space-in-Between, Illuminating Video: An Essential Guide to Video Art, Aperture in association with the Bay Area Video Coalition., 1990