גטו בודפשט – הבדלי גרסאות

מ עריכת טרולית
מ הפעילה הגנה על הדף "גטו בודפשט": טיפול מונע ([עריכה=רק בדוקי עריכות אוטומטית מורשים] (פוקעת ב־03:42, 2 באוגוסט 2017 (UTC)) [העברה=רק בדוקי עריכות או...
(אין הבדלים)

גרסה מ־06:42, 2 ביולי 2017

החלק האחרון של חומות גטו בודפשט, שנהרס בשנת 2006

גטו בודפשט היה הגטו שבו אולצו לחיות יהודי בודפשט, הונגריה וסביבותיה לאחר הכיבוש הנאצי של הונגריה בתקופת מלחמת העולם השנייה ועד לשחרור הונגריה בידי הסובייטים.

גטו בודפשט כלל מספר גושי בניינים ברובע היהודי הישן, מסביב לבית הכנסת הגדול, שהוקף גדר כדי למנוע הברחת סחורה פנימה, או אנשים החוצה. הנאצים כבשו את בודפשט במרץ 1944, והגטו עמד במשך שלושה חודשים בלבד - מנובמבר 1944 עד לשחרור העיר בינואר 1945.

כמו בגטאות אחרים שהקימו הנאצים באירופה, גטו בודפשט היה מנותק לחלוטין מהעולם החיצון - לא הוכנס מזון פנימה, ואפילו זבל לא נלקח החוצה ממנו. בנוסף, הצפיפות הייתה גדולה, ושילוב התנאים הללו גרם לתחלואה גבוהה והתפשטות מחלות כמו טיפוס.

מעל למחצית מתושבי הגטו נשלחו למחנות ריכוז. מהקמת הגטו ועד לשחרורו קטנה אוכלוסיית הגטו מ־200,000 איש ל־70,000, כשלרוב הנותרים ניתנה הגנה דיפלומטית על ידי פוליטיקאים נייטרליים. רוב הנשלחים מהגטו נלקחו למחנה ריכוז בגבול אוסטריה, וגם הם שוחררו בידי הצבא האדום.

קישורים חיצוניים