באטו חאן – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ סדר תבניות בסוף הערך (בוט סדר הפרקים)
מ העברת תבניות ניווט שיהיו אחרי קישורים חיצוניים והערות שוליים (תג) (דיון)
שורה 16: שורה 16:
*[[מונגקה חאן]]
*[[מונגקה חאן]]
*[[סאראי]]
*[[סאראי]]

{{האימפריה המונגולית}}


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
שורה 28: שורה 26:
}}
}}


{{האימפריה המונגולית}}


{{בקרת זהויות}}
{{בקרת זהויות}}

גרסה מ־23:24, 1 בספטמבר 2017

באטו חאן (12051255) היה שליט מונגולי, מייסד חאנטת קיפצ'אק. באטו הוא בנו של צ'יוצ'י, ולכאורה נכדו של ג'ינגיס חאן (הדעות על כך חלוקות, מכיוון שאמו של דז'וצ'י נחטפה ונאנסה כ-9 חודשים לפני לידתו, ולכן לא ידוע אם אכן היה בנו הביולוגי של ג'ינגיס).

ביוגרפיה

ב-1235 היה באטו אחראי על כיבוש אירופה, כשתחתיו צבא שמוערך ב-130,000 חיילים - זאת לאחר שפיקד על כיבוש חצי האי קרים ותושביו הטטרים. צבאו של באטו חצה את הוולגה ופלש לשטח האימפריה הבולגרית ב-1236, ולרוסיה ב-1237. המונגולים הכניעו בקלות יחסית את צבא רוס של קייב (מדינה סלאבית בימי הביניים), הרסו את הערים ראיזאן וולדימיר וכבשו את הבירה קייב ב-1240. המדינות הסלאביות הוכנעו והפכו למדינות ואסאליות, אך לא צורפו לשטח האימפריה.

בהמשך הכיבוש האירופאי פלשו המונגולים בשלוש קבוצות - הקבוצה הראשונה כבשה את פולין, כשהקבוצות האחרות פולשות דרך הרי הקרפטים והדנובה. ב-1241 התאחדו שלוש הקבוצות וכבשו את הונגריה ב-11 באפריל. ב-1242 השתלטו הכוחות המונגולים על אוסטריה ודלמטיה, אך מותו הפתאומי של אוגדי חאן עצר את המומנטום המונגולי, מכיוון שבאטו נקרא לקורילטאי (אספת חאנים) במונגוליה.

באטו היה אחד המועמדים המובילים לתפקיד החאן הגדול, אך עם בחירתו של גויוק בנו של אוגדי, שב באטו למרכז אסיה והקים את בירת החאנטה שלו בסאראי. לאחר מותו ב-1255 הועברה החאנטה לסארטאק. שלטון חאנטת קיפצ'אק ברוסיה נמשך עוד 130 שנה לאחר מכן, והיא הייתה לחאנטה המונגולית היציבה ביותר.

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא באטו חאן בוויקישיתוף


החאן הקודם:
ג'ושי חאן
חאן של אורדת הזהב החאן הבא:
ברקה חאן