רכינוע – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 46: שורה 46:
[[קטגוריה:מכשירים שהושקו ב-2001]]
[[קטגוריה:מכשירים שהושקו ב-2001]]
[[קטגוריה:רכב חשמלי מונע מצבר]]
[[קטגוריה:רכב חשמלי מונע מצבר]]
[[קטגוריה:מובילים אישים]]
[[קטגוריה:מובילים אישיים]]

גרסה מ־12:06, 8 בנובמבר 2017

דין קיימן מדגים את הרכינוע
שימוש ברכינוע
סיור ברכינוע
סיור רכינוע בירושלים
דגם x2 המותאם לנסיעה בשטח לא סלול

רכינוע או סֶגְווֵייאנגלית: Segway) הוא כלי תחבורה בעל שני גלגלים, סוג של רכב חשמלי, אשר הומצא על ידי דין קיימן (שגם ייסד את ארגון FIRST) ונחשף לראשונה בדצמבר 2001. האקדמיה ללשון העברית בחרה לקרוא לסגוויי בשם "רכינוע"[1], בשל תכונתו לנוע בהתאם לכיוון הרכינה של הגוף - רכינה קדימה תניע אותו קדימה ולהפך.

הרכינוע מייצב את עצמו באופן רציף באמצעות מחשבים ומנועים הנמצאים בבסיסו. על מנת לנוע קדימה, על המשתמשים להישען קדימה, בעוד תנועה לאחור מושגת באמצעות הישענות אחורה. הרכינוע מונע על ידי מנועים חשמליים המביאים אותו למהירות של עד 20 קילומטר לשעה.

היסטוריה

הטכנולוגיה

הרעיון אשר עומד בבסיסו של הרכינוע הוא מנגנון האיזון אשר שומר על הנוסע יציב ומאוזן כל הזמן. המנגון פועל בטכנולוגיה של ייצוב דינמי, המדמה את פעולת ההליכה האנושית (כך האדם נמצא בזווית אך לא נופל). המנגנון כולל חמישה גירוסקופים ושני חיישני שיפוע, אשר קוראים תנועות גוף ביחס לקרקע בקצב של 100 פעמים בשנייה. לכלי אין דוושות או ידיות האצה ובלימה, וכדי להאיץ קדימה צריך להטות את הגוף קדימה, והטיית הגוף לאחור, תאט את הרכינוע עד כדי עצירה מוחלטת. בעזרת הכידון אפשר לנוע לצדדים. הכלי גם בעל יכולת להסתובב סביב צירו, כלומר, אין צורך במרחב נוסף על מנת לבצע פנייה. (בדגמים מתקדמים, על הנוסע להישען בכיוון אליו הוא מעוניין לפנות והרכינוע יבצע סיבוב לכיוון זה).

הדגם הנפוץ של הרכינוע כונה i2 החל משנת 2006 ומתאים לנסיעה עירונית על מדרכות ומקומות צרים. דגם אחר, המכונה x2, רחב יותר ובעל צמיגים גדולים ורחבים, ומותאם גם לנסיעה בשטח לא סלול.

מכירות בעולם ובישראל

הרכינוע לא הגשים את התקוות הגדולות שנתלו בו. עד מרץ 2008, נמכרו בעולם 23,600 כלי רכינוע - הרבה פחות מתחזית המכירות שפורסמה עם תחילת שיווקו של הכלי. בישראל נמכרו עד אותה עת למעלה מ-250 כלים[2]. בנמל התעופה בן-גוריון משתמשים ברכינוע לצורך פיקוח והגעה זריזה ממקום למקום ברחבי טרמינל 3.

אתרי תיירות מפעילים סיורי רכינוע מאורגנים, ביניהם: בנמל יפו, חיפה, זכרון יעקב, בהרצליה, בקיסריה, בפארק הירקון בתל אביב, באילת, נתניה, במושב אלוני הבשן שברמת הגולן ובטיילת ארמון הנציב בירושלים.

חוקיות בישראל

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רכינוע בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ האקדמיה ללשון העברית, מילים על גלגלים – מילים ממילון התחבורה: צמיגייה, רכינוע, מזהר, מפרד
  2. ^ גיל מלמד, מקרטע, "מעריב", עסקים שישי, 14 במרץ 2008.