תוספתן – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
קקי
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
מ שוחזר מעריכות של 37.26.149.198 (שיחה) לעריכה האחרונה של Gilgamesh
שורה 1: שורה 1:
{{מפת תמונה/מערכת העיכול}}
{{מפת תמונה/מערכת העיכול}}
ה'''תוספתן''' (ב[[לטינית]]: '''Vermiform Appendix''' או '''Vermix''', "תוספת דמוית תולעת", '''Cecal Appendage''', או בסתמי '''Appendix''' מוכר גם בכינוי '''מעי עיוור''') הוא שלוחה צינורית חסומה בקצֶהָּ, היוצאת מתחילת [[המעי הגס]], שאורכה כ-8–10 ס"מ, ורוחבה כ-8 [[מילימטר]]ים. הרירית שלו מכילה [[תא]]ים רבים הקשורים ל[[מערכת החיסון]], אשר גדלים ומתנפחים בתגובה לזיהום [[נגיף|ויראלי]] או [[חיידק]]י, בדומה ל[[שקדים]]. לחיים ההומו אין תוספתן נודר תלשו לו אותו צריך לאונן או לא?
ה'''תוספתן''' (ב[[לטינית]]: '''Vermiform Appendix''' או '''Vermix''', "תוספת דמוית תולעת", '''Cecal Appendage''', או בסתמי '''Appendix''' מוכר גם בכינוי '''מעי עיוור''') הוא שלוחה צינורית חסומה בקצֶהָּ, היוצאת מתחילת [[המעי הגס]], שאורכה כ-8–10 ס"מ, ורוחבה כ-8 [[מילימטר]]ים. הרירית שלו מכילה [[תא]]ים רבים הקשורים ל[[מערכת החיסון]], אשר גדלים ומתנפחים בתגובה לזיהום [[נגיף|ויראלי]] או [[חיידק]]י, בדומה ל[[שקדים]].


==אטימולוגיה==
==אטימולוגיה==

גרסה מ־13:17, 12 בדצמבר 2017

לחצו כדי להקטין חזרה
בלוטות רוקבלוטת צד האוזןבלוטה תת-לסתיתחלל האףלועושטקנה הנשימהלשוןחלל הפהלועלשוןושטצינור המרה המשותףכיס המרהכבדכבדקיבהלבלבלבלבתריסריוןצינור המרה המשותףלבלבצינור הלבלבקיבהכבדכיס המרהתריסריוןצינור המרה המשותףהמעי הדקהמעי הגסתוספתןחלחולתפי הטבעתהמעי הגסמעי עיוורתוספתןחלחולתפי הטבעתהמעי הדק
לדף הקובץ
תמונה אינטראקטיבית (לחצו להסבר)‏

מערכת העיכול. למידע על איבר, לחצו עליו.

התוספתןלטינית: Vermiform Appendix או Vermix, "תוספת דמוית תולעת", Cecal Appendage, או בסתמי Appendix מוכר גם בכינוי מעי עיוור) הוא שלוחה צינורית חסומה בקצֶהָּ, היוצאת מתחילת המעי הגס, שאורכה כ-8–10 ס"מ, ורוחבה כ-8 מילימטרים. הרירית שלו מכילה תאים רבים הקשורים למערכת החיסון, אשר גדלים ומתנפחים בתגובה לזיהום ויראלי או חיידקי, בדומה לשקדים.

אטימולוגיה

שמו של התוספתן בעברית הוא תרגום כפשוטו של השם הלטיני "אפנדיקס", שניתן לאיבר זה בשל מקומו כ"נספח" בקצה של המעיים.

התוספתן בבעלי החיים השונים ובהם האדם

התוספתן גדול במידה ניכרת אצל בעלי חיים שתזונתם עשירה בתאית (לדוגמה: אוכלי עשב), בהם הוא משמש לעיכול התאית באמצעות חיידקים המפרישים אנזימים לפירוקהּ. בשל כך, משוער כי אצל אבותיו הקדמונים של המין האנושי שימש התוספתן לפירוק רב סוכרים (כמו התאית). עם התפתחות האדם השתנתה תזונתו והובילה לכך שהתוספתן הפך לשריד אבולוציוני, כלומר מבנה או תהליך שאיבד את רוב או כל תפקידיו, בדומה לסימור השיער ("עור ברווז").

האבולוציה לרוב אינה מפתחת מבנים חדשים, אלא בעיקר מתאימה את אלו של האבות הקדומים של המין. אם כן, כפי שנאמר שריד אבולוציוני עדיין יכול להיות בעל תפקידים מסוימים, חלקיים או מלאים, וכך גם משוער לגבי התוספתן. על אף שהסרתו או אי הופעתו בלידה אינן פוגמות בבריאות כלל, משוער כי לתוספתן תפקיד מסוים במערכת החיסון או במערכת העיכול. אחת מהסברות העיקריות בנושא מתארת אותו כ"מקלט" לחיידקים מועילים כאשר מחלה דוחקת אותם משאר איברי העיכול.

האפנדקטומיה, ניתוח לטיפול בדלקת התוספתן, הוא אחד הטיפולים הכירורגים השכיחים בעולם. הדלקת גורמת לחולשה, לבחילות ולכאבי בטן עזים בבטן הימנית התחתונה. הכאבים עלולים להתבטא בהתחלה גם כלחץ בבטן העליונה, ולאט לאט לרדת לכיוון הבטן התחתונה. הטיפול הוא הסרת התוספתן בניתוח, אחרת התוספתן עלול להינקב, דבר העלול לגרום לזיהומים קשים ולסכנת חיים, עקב התפזרות התכולה הדלקתית בחלל הבטן.

לקריאה נוספת

  • Frederic H. Martini, Ph.D., Fundamentals of Anatomy and Physiology, p. 916, Prentice Hall, Englewood Cliffs, New Jersey, 1995

קישורים חיצוניים

הערות שוליים


הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.