ארמגדון – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
תגית: הוספת תבנית לשינויים בערך
שורה 1: שורה 1:
{{עריכה}}
{{פירוש נוסף|נוכחי=מושג בנצרות המתאר את סוף העולם}}
{{פירוש נוסף|נוכחי=מושג בנצרות המתאר את סוף העולם}}
[[קובץ:תל מגידו.JPG|250px|ממוזער|שמאל|תל מגידו שעל פי האמונה בו יתרחש הארמגדון]]
[[קובץ:תל מגידו.JPG|250px|ממוזער|שמאל|תל מגידו שעל פי האמונה בו יתרחש הארמגדון]]

גרסה מ־15:31, 12 בדצמבר 2017

תל מגידו שעל פי האמונה בו יתרחש הארמגדון

ארמגדון (שיבוש יווני של השם "הר מגידו"), על-פי הברית החדשה, יהיה אירוע שיחריב את העולם המוכר כיום, ואחריו רק מאמיניו של ישו ישארו בחיים וימשיכו את מנהגיו ואת דרכו.

"לְכִּי רוּחוֹת הַשֵּׁדִים הֵנָּה וְהֵן עֹשׂוֹת אוֹתוֹת וְיֹצְאוֹת אֶל־מַלְכֵי אֶרֶץ וְתֵבֵל כֻּלָּהּ לְאָסְפָם לְמִלְחֶמֶת הַיּוֹם הַהוּא הַגָּדוֹל יוֹם אֱלֹהֵי הַצְּבָאוֹת׃ הִנְנִי בָא כְּגַּנָּב אַשְׁרֵי הַשֹּׁקֵד וְשֹׁמֵר אֶת־בְּגָדָיו פֶּן־יֵלֵךְ עָרֹם וְרָאוּ אֶת־עֶרְוָתוֹ׃ וַיֶּאֱסֹף אֹתָם אֶל־הַמָּקוֹם הַנִּקְרָא בְעִבְרִית הַר מְגִדּוֹן׃"

הברית החדשה, חזון יוחנן, פרק ט"ז, 16-14

הבחירה של הברית החדשה במקום נסבה ככל הנראה על שני פסוקים במקרא. האחד מספר על מותו בקרב של יאשיהו מלך יהודה בידי פרעה נכה מלך מצרים, כאשר עלה הלה להלחם במלך אשור (מלכים ב כג 29), מות טראגי, לכאורה מיותר, של שליט אהוד. אירוע זה נרמז כנראה גם אצל זכריה (יב 11), המספר על מספד הדדרמון בבקעת מגידון.

פירושים

אחד הפירושים המוכרים ביותר[דרוש מקור] לאירוע ארמגדון בברית החדשה הוא מלחמה טוטאלית שתתרחש בכל העולם ובה רק המאמינים האמיתיים יזכו להישאר בחיים ולהמשיך את מנהגיו של ישו. לעומת זאת תופעת המלחמה אצל הנוצרים מתוארת אצל היהודים כמלחמת גוג ומגוג ואצל שאר הדתות[דרוש מקור] ידועה בתור המלחמה האחרונה שלא ידוע כיצד היא תתרחש ומי יילחם בה. מקום האירוע הצפוי להתרחש הוא בהר מגידו (היום נקרא "תל מגידו") והשם "ארמגדון" מקורו בשם זה. למעשה דרכי השמדה טוטאלית הן רבות: צונאמי אשר ישמיד את כל מה שעומד בדרכו, רעידת אדמה אשר תהרוס יישובים ואף ערים שונות, עידן הקרח שיכול להיגרם על ידי מטאוריט שישפיע על הסביבה ויגרום לפגיעה בשרשרת המזון העולמית והכללית, התפרצות הרי געש בבת אחת מכל אזור וכו'.

אחרים מאמינים[דרוש מקור] שישו יקום מהמתים ויושיע את מאמיניו משאר העולם. כל אלו השערות אשר מנסות לתאר את תופעת הארמגדון ואת התהליך שהיא אמורה להיות בו. כמרים רבים אומרים שהם יודעים מתי הארמגדון יתרחש[דרוש מקור], אך אינם מוכנים לספר מתי והיכן זה יהיה כי הם מאמינים שכדי להינצל מהארמגדון צריך להתנצר מאהבה ולא ממחויבות או פחד.

בנצרות רווחים תיאורי יום הדין בספרות הדתית, ויותר מכל בבשורה על פי מתי, שם מתואר האל היושב על כיסאו ושולח את ה"כבשים" שמימינו למלכות השמים ואת ה"עיזים" שמשמאלו לעונש נצחי בידי השטן. לאחר ניצחונו של ישו על האנטי כרייסט, תתקיים תחיית המתים לפי האמונה הנוצרית. ישו ישפוט את כל בני האדם, בשיתוף עם המלאך מיכאל שיאחז במאזנים. יישקלו אמונתם הנוצרית ומעשיהם הטובים. ה"צדיקים", שהם לפי האמונה הנוצרית הנוצרים המאמינים, יזכו לחזור לגן העדן ולשהות בו עם ישו, בעוד על ה"רשעים" תיגזר צלייה נצחית באש הגיהנום.

ירושלים החדשה

על פי מקורות נוצריים, אחרי קרב ארמגדון אלוהים ישלוט על האנושות מירושלים החדשה.

"רָאִיתִי אֶת עִיר הַקֹּדֶשׁ, יְרוּשָׁלַיִם הַחֲדָשָׁה, יוֹרֶדֶת מִן הַשָּׁמַיִם מֵאֵת הָאֱלֹהִים, מוּכָנָה כְּכַלָּה מְקֻשֶּׁטֶת לְבַעֲלָהּ. וְשָׁמַעְתִּי קוֹל גָּדוֹל מִן הַכִּסֵּא — אוֹמֵר: "הִנֵּה מִשְׁכַּן הָאֱלֹהִים עִם בְּנֵי אָדָם וְיִשְׁכֹּן עִמָּהֶם; הֵמָּה יִהְיוּ לוֹ לְעַם וְהוּא הָאֱלֹהִים יִהְיֶה עִמָּהֶם," (חזון יוחנן כ"א 2-3).

ירושלים החדשה מוזכרת גם במגילות ים המלח ב"מגילת ירושלים"[1]

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ארמגדון בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ להרחבה ראו מיכאל חיוטין מגילת ירושלים מקומראן, הוצאת בבל, 2003, 298 עמודים.