מצר קורינתוס – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
תקלדות
Thijs!bot (שיחה | תרומות)
מ רובוט מוסיף: nl:Landengte van Korinthe
שורה 25: שורה 25:
[[it:Istmo di Corinto]]
[[it:Istmo di Corinto]]
[[ja:コリントス地峡]]
[[ja:コリントス地峡]]
[[nl:Landengte van Korinthe]]
[[pl:Przesmyk Koryncki]]
[[pl:Przesmyk Koryncki]]
[[pt:Istmo de Corinto]]
[[pt:Istmo de Corinto]]

גרסה מ־21:57, 20 בנובמבר 2006

מצר קורינתוס

מצר קורינתוס (או האיסתמוס הקורינתי) הוא מצר יבשה המחבר את חצי האי פלופונס בדרום עם יוון התיכונה, דרך חבל אתיקה בצפון, ומפריד בין המפרץ הסרוני (הים האגאי) לבין מפרץ קורינתוס, שמסתעף, דרך מפרץ פטרי, מהים היוני.

מיצר קורינתוס לאורך ההיסטוריה ובימינו היווה ומהווה מוקד אסטרטגי, כלכלי ותחבורתי חשוב מאוד ביוון. אורכו של המיצר 125 קילומטר, גובהו המקסימלי 79 מטר מעל פני הים, ובמקומות הצרים ביותר שלו רוחבו הוא רק 6 קילומטרים.

המצר קרוי על שם העיר קורינתוס (עיר) (corinth), הנמצאת בצדו הדרום מערבי, ושולטת עליו. משנת 1893 עובר במצר תעלת קורינתוס, המהווה ציר תחבורה ימי חשוב ביוון ובים האגאי והיוני.

היסטוריה

שמו הקדום של המצר, האיסתמוס, שפירושו ביוונית מעבר צר, משמש מאז כשם הגאוגרפי של כל מצרי היבשה.

בעבר היה קיים על האיסתמוס מקדש לפוסידון, ליד המפרץ הסארוני והמצר היה המרכז העיקרי לפולחן אל זה ביוון. בסביבת המקדש היו נערכים אחד לשנתיים משחקים לכבוד פוסידון, שהיו ידועים בשם המשחקים האיסתמיים. כיוון שהיה אסורה פעילות מלחמתית בזמן המשחקים, הם נקראו גם "שלום איסתמה" ו"ברית איסתמה".

יצירת החגים יוחסה על ידי תושבי קורינתוס לסיזיפוס, ועל ידי אתונה לתיסוס. משנת 581 לפני ספירת הנוצרים, נעשו חג האריסתמה למאורע כלל יווני, והיה מושך למצר קורינתוס, המונים מכול רחבי יוון.

כ 5,000 יהודים שבויי מלחמה מהגליל נשלחו לעבודות כפייה באיסתמוס בשנת 67 לספירה, על ידי אספסיאנוס.