פונקציה אינטגרבילית בהחלט – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
פונקציה ממשית f היא '''אינטגרבילית בהחלט''' אם פונקציית הערך המוחלט <math>\ |f|</math> [[פונקציה אינטגרבילית]]. כל פונקציה אינטגרבילית בהחלט היא בפרט אינטגרבילית.
[[פונקציה ממשית]] f היא '''אינטגרבילית בהחלט''' אם פונקציית הערך המוחלט <math>\ |f|</math> [[פונקציה אינטגרבילית]]. כל פונקציה אינטגרבילית בהחלט היא בפרט אינטגרבילית. הגדרה דומה חלה על [[פונקציה מרוכבת]].


== אינטגרביליות לפי רימן ==
== אינטגרביליות לפי רימן ==
שורה 7: שורה 7:
== אינטגרביליות לפי לבג ==
== אינטגרביליות לפי לבג ==


ב[[תורת המידה]], האינטגרל של פונקציה חיובית מוגדר כסופרימום האינטגרלים של פונקציות פשוטות. האינטגרל של פונקציה ממשית f מוגדר כהפרש <math>\ \int f^+ - \int f^-</math>, כאשר <math>\ f^+ = \max(f,0)</math> ו-<math>\ f^- = \max(-f,0)</math> הן המרכיב החיובי והשלילי, בהתאמה; הפונקציה אינטגרבילית בתנאי ששני המרכיבים אינטגרביליים. ממילא, האינטגרל של הערך המוחלט הוא <math>\ \int |f| = \int f^+ + \int f^-</math>, כך שהערך המוחלט אינטגרבילי לפי לבג אם ורק אם הפונקציה עצמה אינטגרבילית.
'''אינטגרביליות באופן מוחלט''' הוא מושג ב[[תורת המידה]], המכליל את מושג [[אינטגרל לבג|האינטרביליות]] של [[פונקציה מדידה]].


[[קטגוריה:פונקציות ממשיות ומרוכבות]]
== הגדרה פורמלית ==
נתחיל בכך שנזכר כי מושג האינטגרציה הפשוט ביותר הוא מושג האינטגרציה עבור פונקציות פשוטות. אם <math>(X,\Sigma, \mu)</math> [[מרחב מידה]] ו- <math>\varphi(x) = \sum_{n=1}^{N}a_n\cdot\chi_{A_n}(x)</math> היא [[פונקציה פשוטה]], אז האינטגרל של הפונקציה הזו מוגדר להיות <math>\int \varphi \cdot d\mu = \sum_{n=1}^{N} a_n \cdot \mu(A_n)</math>.


[[en:absolutely integrable function]]
בעזרת האינטגרל על הפונקציה הפשוטה אפשר להגדיר אינטגרל על פונקציה מדידה וחיובית ובכך להכליל את מושג האינטגרל. כלומר, אם <math>f: X \to [0,\infty]</math> היא [[פונקציה|העתקה]] מדידה, אז נגדיר את [[אינטגרל|האינטגרל]] שלה להיות <math>\int f\cdot d\mu = \sup_{0\leq \varphi \leq f} \int \varphi \cdot d\mu</math>, כאשר <math>\varphi</math> היא פונקציה פשוטה. מרחב הפונקציות המדידות, החיוביות והאינטגרביליות מסומן ב-<math>L^+(\mu)</math>.

נשים לב, שלכל פונקציה <math>f: X \to [-\infty,\infty]</math> מתקיים שניתן להציגה [[אריתמטיקה]] של שתי פונקציות חיוביות <math>f = f^+ - f^-</math>. כאשר, <math>f^+ :=\max (f(x), 0)</math> ו- <math>f^- :=\min (-f(x), 0)</math>. לכן נאמר ש-<math>f</math> '''אינטגרבילית,''' אם <math>\int f^+ \cdot d \mu < \infty</math> '''וגם''' <math>\int f^- \cdot d \mu < \infty</math>. נגדיר את האינטגרל להיות <math>\int f \cdot d \mu = \int f^+ \cdot d\mu + \int f^- \cdot d\mu </math>. כמו כן, מרחב הפונקציות האינטגרביליות מסומן ב-<math>L^1(\mu)</math>.

כעת, נגדיר את המושג אינטגרביליות באופן מוחלט. אם <math>f: X \to [-\infty,\infty]</math> היא העתקה מדידה, נאמר שהיא '''אינטגרבילית באופן מוחלט''' אם <math>\int f^+ \cdot d \mu < \infty</math> '''או <math>\int f^- \cdot d \mu < \infty</math>'''. כלומר, התנאי פה חלש יותר מאשר האינטגרביליות רגילה.

== הקשר למידות מסומנות ==
אם <math>f: X \to [-\infty,\infty]</math> מדידה ואינטגרבילית באופן מוחלט אזי העתקה המוגדרת <math>\nu : A \to \int_{A} f \cdot d\mu</math> היא [[מידה מסומנת]].

גרסה מ־19:32, 2 בינואר 2018

פונקציה ממשית f היא אינטגרבילית בהחלט אם פונקציית הערך המוחלט פונקציה אינטגרבילית. כל פונקציה אינטגרבילית בהחלט היא בפרט אינטגרבילית. הגדרה דומה חלה על פונקציה מרוכבת.

אינטגרביליות לפי רימן

לגבי אינטגרל רימן, פונקציה עשויה להיות אינטגרבילית אבל לא אינטגרבילית בהחלט, כגון בטווח .

אינטגרביליות לפי לבג

בתורת המידה, האינטגרל של פונקציה חיובית מוגדר כסופרימום האינטגרלים של פונקציות פשוטות. האינטגרל של פונקציה ממשית f מוגדר כהפרש , כאשר ו- הן המרכיב החיובי והשלילי, בהתאמה; הפונקציה אינטגרבילית בתנאי ששני המרכיבים אינטגרביליים. ממילא, האינטגרל של הערך המוחלט הוא , כך שהערך המוחלט אינטגרבילי לפי לבג אם ורק אם הפונקציה עצמה אינטגרבילית.