פרוסטגלנדין – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ הוספת קישור למערכת החיסון
Matanyabot (שיחה | תרומות)
מ בוט החלפות: לעיתים
שורה 5: שורה 5:
ידוע ש[[אספירין]] מעכב יצירת פרוסטגלנדין ולכן נמנעים ממתן אספירין ב[[לידה]] על מנת לאפשר את ההתכווצויות.
ידוע ש[[אספירין]] מעכב יצירת פרוסטגלנדין ולכן נמנעים ממתן אספירין ב[[לידה]] על מנת לאפשר את ההתכווצויות.


לעתים, בלידה בה [[צוואר הרחם]] נשאר נוקשה נותנים פרוסטגלנדין לשם ריכוכו וכחומר העוזר להיווצרות צירים. הפרוסטגלנדין הטבעי או הסינתטי משמש גם ב[[הפלה מלאכותית|הפלות מלאכותיות]]. משמותיו המסחריים: מיזופרוסטול, ציטוטק.
לעיתים, בלידה בה [[צוואר הרחם]] נשאר נוקשה נותנים פרוסטגלנדין לשם ריכוכו וכחומר העוזר להיווצרות צירים. הפרוסטגלנדין הטבעי או הסינתטי משמש גם ב[[הפלה מלאכותית|הפלות מלאכותיות]]. משמותיו המסחריים: מיזופרוסטול, ציטוטק.


שימוש נוסף הוא כתרופה ל[[גלאוקומה]].
שימוש נוסף הוא כתרופה ל[[גלאוקומה]].

גרסה מ־21:59, 1 בפברואר 2018

פרוסטגלנדין הוא חומר ממשפחת ההורמונים המצוי ברקמות הגוף. שמו נגזר מהמילה פרוסטטה, היות שכאשר בודד לראשונה מנוזל הזרע, בשנת 1935, האמינו כי הוא חלק מהפרשת בלוטת הערמונית.

הפרוסטגלנדין גורם להתכווצויות הרחם ומסייע בהכנת הרחם ללידה, מזרז קרישת דם, משדר תחושת כאב ומעלה את טמפרטורת הגוף כאשר יש דלקת. הפרוסטגלנדין מצוי בתאי זרע, ברחם, בכליות ובאיברים נוספים.

ידוע שאספירין מעכב יצירת פרוסטגלנדין ולכן נמנעים ממתן אספירין בלידה על מנת לאפשר את ההתכווצויות.

לעיתים, בלידה בה צוואר הרחם נשאר נוקשה נותנים פרוסטגלנדין לשם ריכוכו וכחומר העוזר להיווצרות צירים. הפרוסטגלנדין הטבעי או הסינתטי משמש גם בהפלות מלאכותיות. משמותיו המסחריים: מיזופרוסטול, ציטוטק.

שימוש נוסף הוא כתרופה לגלאוקומה.

הפרוסטוגלנדין בא ממשפחת האיקוסנואידים שהם הורמונים מקומיים, לא יציבים, אשר מסונטזים מחומצה אראכידונית במסלול אומגה 6 או מחומצה איקוזופנטנואית במסלול אומגה 3. למשפחה זו כמה תפקידים: העלאת חום בזמן דלקת, וויסות לחץ הדם, קרישת דם, וויסות מערכת החיסון ולוויסות מעגל השינה והערות שלנו. כל הפרוסטוגלנדינים מכילים טבעת מחומשת.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרוסטגלנדין בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא פיזיולוגיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.