הסריה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ Aviados העביר את הדף הסרייה לשם הסריה: כתיב
מ ז
שורה 1: שורה 1:
'''הַסְרָיָה''' (Rancidification{{הערה|[[האקדמיה ללשון העברית]] הציעה את המילה סָרוּי לתרגום המונח האנגלי Rancid, שפירושו סרוח. השורש ס-ר-י שימש למילים נוספות במשמעות קרובה.}}) היא תהליך הגורם לחומר להפוך סָרוּחַ, לבעל ריח או טעם רע. בפרט הכוונה ל[[הידרוליזה]] או ל[[חימצון]] עצמי של [[שומנים]] לייצירת [[אלדהידים]] קצרי-שרשרת ו[[קטונים]], שריחם רע.
'''הַסְרָיָה'''{{הערה|[[האקדמיה ללשון העברית]] הציעה את המילה סָרוּי לתרגום המונח האנגלי Rancid, שפירושו סרוח. השורש ס-ר-י שימש למילים נוספות במשמעות קרובה.}} (באנגלית: Rancidification) היא תהליך הגורם לחומר להפוך סָרוּחַ, לבעל ריח או טעם רע. בפרט הכוונה ל[[הידרוליזה]] או ל[[חימצון]] עצמי של [[שומנים]] לייצירת [[אלדהידים]] קצרי-שרשרת ו[[קטונים]], שריחם רע.


בדרך כלל תהליכים אלה אינם רצויים ב[[מזון]], אך לפעמים משמשים בכוונה כחלק מתהליך היצור, לדוגמה ב[[גבינה|גבינות]] מיושנות. הסרייה עלולה לפגום בערך התזונתי, אך לרוב אינה מסוכנת לאדם.
בדרך כלל תהליכים אלה אינם רצויים ב[[מזון]], אך לפעמים משמשים בכוונה כחלק מתהליך היצור, לדוגמה ב[[גבינה|גבינות]] מיושנות. הסריה עלולה לפגום בערך התזונתי, אך לרוב אינה מסוכנת לאדם.


[[חומצות שומן]] בלתי רוויות מוּעדות יותר להסרייה כתוצאה מחימצון.
[[חומצות שומן]] בלתי רוויות מוּעדות יותר להסריה כתוצאה מחימצון.

הסרייה עשויה להגרם מפעיולת אנזימטית של [[מיקרואורגניזם|מיקרואורגניזמים]].


הסריה עשויה להגרם מפעילות אנזימטית של [[מיקרואורגניזם|מיקרואורגניזמים]].


==הערות שוליים==
==הערות שוליים==

גרסה מ־20:28, 25 במרץ 2018

הַסְרָיָה[1] (באנגלית: Rancidification) היא תהליך הגורם לחומר להפוך סָרוּחַ, לבעל ריח או טעם רע. בפרט הכוונה להידרוליזה או לחימצון עצמי של שומנים לייצירת אלדהידים קצרי-שרשרת וקטונים, שריחם רע.

בדרך כלל תהליכים אלה אינם רצויים במזון, אך לפעמים משמשים בכוונה כחלק מתהליך היצור, לדוגמה בגבינות מיושנות. הסריה עלולה לפגום בערך התזונתי, אך לרוב אינה מסוכנת לאדם.

חומצות שומן בלתי רוויות מוּעדות יותר להסריה כתוצאה מחימצון.

הסריה עשויה להגרם מפעילות אנזימטית של מיקרואורגניזמים.

הערות שוליים

  1. ^ האקדמיה ללשון העברית הציעה את המילה סָרוּי לתרגום המונח האנגלי Rancid, שפירושו סרוח. השורש ס-ר-י שימש למילים נוספות במשמעות קרובה.