התאולוגיה השיעית – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
ף, הרחבה
שורה 20: שורה 20:


==== יחידות בבריאה ====
==== יחידות בבריאה ====
הרובד השלישי ביחידות של אללה, מתארת את בלעדיותו כבורא, וגורסת כי בכל היקום אין עוד בורא מלבדו.


==== יחידות בריבונות ====
==== יחידות בריבונות ====

גרסה מ־07:06, 26 במרץ 2018

התאולוגיה של המוסלמים השיעים, מכילה חמישה עקרונות יסוד אשר עליהם בנויה אמונתם.

עמודי האמונה

חמשת עקרונות היסוד אשר עליהם בנויה התאולוגיה של המוסלמים השיעים, הם:

יְחִידוּת (תווחיד)

יחידות (בערבית: توحيد) הוא המאפיין הראשי של המונותאיזם, והוא מסמל דבר אשר הוא אחד ויחיד. באסלאם, המושג מייצג את העבודה שהאל הוא אחד ויחיד, ושאין עוד כמוהו, ושאין עוד אחד אשר ראוי לעבוד אותו מלבדו.

ההפך מיחידות הוא שיתוף (בערבית:شرك‎), משמעותו האסלאמית היא למעשה כל סוג של עבודה זרה אשר מוקדשת לאל אחר מלבד אללה, או כל אמונה שמצרפת שותפים לאללה, כגון ילדים, הורים, בנות זוג, וכו'.

השיתוף הוא למעשה הגרסה האסלאמית של הפוליתאיזם והעבודה הזרה.

According to Seyyed Hossein Nasr, Ali, the first Shia Imam, is credited with having established Islamic theology and his quotations contain the first rational proofs among Muslims of the Unity of God.

Ali expresses that "God is One" means that he is away from likeness and numeration and he is not divisible even in imagination. He says:

יחידות במהות

יחידות בתכונות

יחידות בבריאה

הרובד השלישי ביחידות של אללה, מתארת את בלעדיותו כבורא, וגורסת כי בכל היקום אין עוד בורא מלבדו.

יחידות בריבונות

הצדק (אלעדל)

בערבית: العدل.

המוסלמים השיעים מאמינים בכך שקיימים דברים שהם טובים ודברים שהם רעים, ושאללה מצווה על בני האדם לעשות את הדברים הטובים ואוסר עליהם את הדברים הרעים. על פי יסוד הצדק, אללה פועל על פי מודל ותכלית שבני האדם לא יכולים להבין במלואם, אך שעל האדם לשאוף להבינם ככל האפשר. מפאת היסוד הנ"ל, מאמינים השיעים בפרט והמוסלמים בכלל, שאין מקום לשאול את אללה מדוע הוא עושה דברים כפי שהוא עושה, מפני שכל פעולותיו הן צודקות, והוא לעולם לא יקפח איש ולא יעשה עוול לאף אחד.

הנבואה

מנהיגות (אימאמה)

בערבית: إمامة.

על פי תפיסת התאולוגים המוסלמים השיעים, אללה בחר ומינה מנהיגים מסוימים להוביל, להנהיג ולהדריך את האנושות, ובכך שהנביא מוחמד מינה למעשה את יורשיו הרוחניים לפני מותו. על פי החדית' על שנים עשר היורשים, הנביא מוחמד אמר שהמנהיגות האסלאמית נמצאת בשבט שלו, ושאחריו יגיעו 12 אימאמים צדיקים וטהורים אשר ימשיכו את דרכו.

אף על פי שקיימת מחלוקת בנוגע למספר האמיתי של המנהיגים, האמונה הכי נפוצה היא שקיימים שנים עשר אימאמים צדיקים, שמתוכם אחד עשרה נפטרו, בעוד שהאימאם ה-12 עדיין חי וקיים.

נאמר שלאחר עריכת טקס הלוויה של אביו (האימאם ה-11), נעלם האימאם האחרון, ושהוא חי עד היום בסתר, עד שיום אחד הוא ישוב אל האנושות, יביא קץ לעוול ולטירנות, וימלא את העולם בצדק ורוחניות

יום התחייה

יסודות נוספים

נוסף על חמשת היסודות הנ"ל, ניצבים בבסיס התאולוגיה של המוסלמים השיעים גם האמונה במלאכים (בערבית:الملائكة) והאמונה בספרי הקודש (בערבית:الكتب السماوية)

ראו גם

הערות שוליים