קריפטונייט – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Shlomicatz (שיחה | תרומות)
Yoavd (שיחה | תרומות)
שורה 38: שורה 38:
| ''Action Comics #252'',{{ש}}מאי [[1959]]
| ''Action Comics #252'',{{ש}}מאי [[1959]]
| אינו מזיק לקריפטונים, אך בעל אותו אפקט כמו הקריפטונייט הירוק לבני אדם רגילים.
| אינו מזיק לקריפטונים, אך בעל אותו אפקט כמו הקריפטונייט הירוק לבני אדם רגילים.
| מקור כוחו של [[אולטרהמן]], הגרסה הרעה של סופרמן מ"ארץ-3", חבר [[סינדיקט הפשע של אמריקה]].
| מקור כוחו של [[אולטרהמן]] {{אנ|Ultraman (comics)}}, הגרסה הרעה של סופרמן מ"ארץ-3", חבר [[סינדיקט הפשע של אמריקה]].
|-
|-
! X-קריפטונייט
! X-קריפטונייט

גרסה מ־08:24, 30 במרץ 2018

הקריפטונייט, כפי שהופיע על עטיפת החוברת Superman Vol.3 #48 ממרץ 2016, אמנות מאת הווארד פורטר.

קריפטונייטאנגלית: Kryptonite) הוא מחצב מיסוד כימי רדיואקטיבי הקיים ביקום DC הבדיוני שבחוברות הקומיקס סופרמן מבית DC קומיקס. החומר הוזכר לראשונה בתסכית הרדיו "הרפתקאותיו של סופרמן" מיוני 1943 והופיע מאז בפרסומי החברה ובמדיות אחרות כגון סרטי קולנוע וסדרות טלוויזיה במגוון סוגים וצבעים שונים בעלי השפעות שונות.

מקורו של החומר בעולם הבית של סופרמן, קריפטון, וסופרמן ודמויות קריפטוניות אחרות מושפעות לרעה כשחומר זה נמצא בקרבתם. בתרבות הפופולרית, שימוש במונח זה מתייחס לחולשתו של אדם בדומה למונח עקב אכילס.

מקור

בשנת 1940 כתב ג'רי סיגל סיפור בשם "מתכת ה-ק' מקריפטון", ובו הוצג אבטיפוס של הקריפטונייט - מינרל מכוכב הלכת קריפטון, אשר שאב מסופרמן את כוחותיו והעניק לבני אדם כוחות-על.

השם "קריפטונייט" אוזכר למעשה ביוני 1943, בסיפור בשם "המטאור מקריפטון" בתסכית הרדיו "הרפתקאותיו של סופרמן". מאחר שבאד קולייר - השחקן אשר גילם את דמותו של קלארק קנט/סופרמן - ביקש אישור לצאת לחופשה מהסדרה, סופרמן הוכנס למלכודת קריפטונייט, ושחקן מחליף נאנק מכאבים למשך מספר פרקים עד אשר קולייר חזר מחופשתו.

בשנת 1949, הקריפטונייט שולב אל תוך הקומיקס בחוברת מספר 61. באוגוסט 1993, העורכת הוותיקה והחלוצית של תור הזהב של הקומיקס דורותי וולפולק ציינה בראיון שהיא מצאה שחוסר הפגיעות של סופרמן הוא משעמם, ושהגיבור הראשי של חברת DC יהיה יותר מעניין עם עקב אכילס ותגובות מגוונות לשריד מעולם הבית שלו.[1]

וכך, הקריפטונייט החל להופיע יותר בהדרגה. במאמרו "איש הפלדה, נשות קלינקס" משנת 1969, סופר המדע בדיוני לארי ניבן העלה תאוריה שקריפטון הוא כדור דייסון או כוכב נייטרונים קפוא, ושזו הייתה הסיבה לכך שהמינרל מצא את דרכו לכדור הארץ באמצעות מטר מטאורים. מתוך מאמץ להפחית את השימוש בקריפטונייט בסיפורים, כל הצורות הידועות של המינרל הפכו ל"פלדת ק'" בסיפור "סאגת הסאנדמן" משנת 1971.

סוגי קריפטונייט והשפעותיהם

כל סוגי הקריפטונייט חודרים את עורו של סופרמן ומבטלים את החסינות שלו, מאחר שהאנרגיה האצורה בחומר הרדיואקטיבי מחליפה את האנרגיה הסולרית שבתאי הדם שלו. היות שקריפטונייט לסוגיו הוא חומר רדיואקטיבי, למעט קריפטונייט ארגמן, ההשפעה שלו נחסמת על ידי עופרת. בסדרת הטלוויזיה "סמולוויל", קריפטונייט ירוק ממטר המטאורים שבו סופרמן הגיע לסמולוויל הקנה כוחות על-אנושיים לבני אדם רגילים (שנקראים "נפגעי מטאור" או "פריקי מטאור") והכוחות הללו עוברים בתורשה, אם כי לא תמיד בצורה זהה מהורה לילד.

סוג/צבע הופעה ראשונה השפעה הערות
ירוק Superman #61,
נובמבר 1949 (כאדום)
Action Comics #161,
אוגוסט 1951 (כירוק)
מחליש את סופרמן ואת בני מינו הקריפטונים. למרות שחשיפה ממושכת אליו היא קטלנית במיוחד, והקרינה שבו מרעילה את גופו הקריפטוני (דבר אשר יכול להוביל למוות), סופרמן גילה בהדרגה חסינות מפני השפעות הקריפטונייט הירוק, תלוי בעוצמת החשיפה אליו,[2] בספיגה מתמשכת של קרינת השמש,[3] או חשיפה קיצונית לאור השמש.[4] מקורות לאחר המשבר מאשרים שקריפטונייט ירוק מזיק גם לבני אדם רגילים תלוי ברמת החשיפה, שתוצאתה מחלת הסרטן (כמו במקרה של לקס לות'ור, אשר ענד טבעת קריפטונייט למשך חודשים רבים).[5] משמש כמקור הכוח של מטאלו. בסדרת הטלוויזיה "סמולוויל", לחומר יש השפעה זהה על קריפטונים, אך הוא מביא לתוצאות בלתי צפויות בבני אדם - ממוטציה גנטית, דרך פיתוח כוחות-על זמניים ועד לכדי שיגעון. ביזארו - גרסתו ההפוכה והמעוותת של סופרמן - מקבל מהקריפטונייט הירוק את כוחותיו.
אדום Adventure Comics #252,
ספטמבר 1958
במקור, מחליש את סופרמן ברמה גבוהה יותר. בהמשך, גורם להתנהגות מוזרה ולשינויי צורה שונים ומשונים. בתור הכסף של הקומיקס, הקריפטונייט האדום תמיד גורם לתחושת "נימול" אחרי החשיפה אליו ואחר כך לאפקטים אקראיים על הקריפטונים, אחרי החשיפה אליו. קריפטונייט אדום שנוצר באופן מלאכותי יכול להפוך את עורו של סופרמן לשקוף ובכך לגרום לכאבים עזים ולעומס יתר על הספיגה הסולרית שלו עד לאובדן חושיו. גרסה נוספת של המינרל המלאכותי גזלה ממנו את כוחותיו. קריפטונייט ירוק שעבר בענן אדום מסתורי בדרך לכדור הארץ. לכל גוש של קריפטונייט אדום יש אפקט אחר על קריפטוניים. קריפטונייט אדום מלאכותי נוצר בידי באטמן מקריפטונייט ירוק בסיפור "ליגת הצדק: מגדל בבל" כאמצעי לעצור את סופרמן במידה ויהפוך לפושע, אך המינרל נגנב בידי ראס-אל-גול לצורך שימוש קטלני יותר.[6] קריפטונייט אדום מלאכותי נוסף נוצר בידי מיסטר מיקסזפיטליק כמתנה ללקס לות'ור. בסרט הקולנוע "סופרמן 3" נוצר תאום רשע של סופרמן מהקריפטונייט האדום. ב"סמולוויל", הקריפטונייט האדום גרם לקלארק לפתח תחושת מרדנות והתנהגות אנוכית. ב"לויס וקלארק: הרפתקאותיו החדשות של סופרמן", חשיפה לקריפטונייט האדום הפכה את סופרמן לאפאתי, העבירה את כוחותיו ללויס ליין באמצעות מגע פיזי וכן הפכה את כוחותיו לבלתי נשלטים.
אנטי-קריפטונייט Action Comics #252,
מאי 1959
אינו מזיק לקריפטונים, אך בעל אותו אפקט כמו הקריפטונייט הירוק לבני אדם רגילים. מקור כוחו של אולטרהמן (אנ'), הגרסה הרעה של סופרמן מ"ארץ-3", חבר סינדיקט הפשע של אמריקה.
X-קריפטונייט Action Comics #261,
ינואר 1960
אינו מזיק לקריפטונים, אך מעניק לבני אדם רגילים כוחות על-אנושיים. תכונותיו השתנו בהמשך כדי להשפיע גם על קריפטונים כמו הקריפטונייט הירוק.[7] נוצר בידי סופרגירל בניסיון לא מוצלח למצוא נסיוב לקריפטונייט הירוק.
כחול Superman #140,
אוקטובר 1960
סוג בלתי יציב של קריפטונייט שמשפיע על ביזארו בהמשכיות שלפני המשבר באותו אופן שקריפטונייט ירוק משפיע על סופרמן. בהמשכיות שלאחר המשבר, כמו ביזארו עצמו, קריפטונייט כחול הוא ההפך הגמור לצורה הירוקה הנפוצה יותר - וגורם לקריפטונים ביזאריים להפוך לחכמים מאוד (אם כי נראה שהתהליך מפחיד אותם). סופרמן השתמש בקרן ההעתקה של ביזארו על גביש קריפטונייט ירוק, שהפכה אותו לכחול, ונעזר בו כדי לעצור צבא מתקדם של כפילים בסגנון ביזארו. במציאות שאחרי המשבר האינסופי, נראה שקריפטונייט כחול הוחזר למאפייניו המקוריים[8] ומשפיע על ביזארו באופן מכאיב שמזכיר את האפקט שיש לקריפטונייט הירוק על סופרמן. בסדרת הטלוויזיה "סמולוויל", הקריפטונייט הכחול מעצים את הכוחות של ביזארו עד שגופו לא יכול לשאת זאת יותר והוא מתפרק. מבטל את כוחותיו של סופרמן כל עוד הוא בטווח ההשפעה שלו ונותן בריאות איתנה מאין כמוה לבני אדם ולבעלי חיים.
לבן Adventure Comics #279,
דצמבר 1960
הורג את כל עולם הצומח בכל כוכב לכת. אינו קיים בהמשכיות שלאחר המשבר.
אדום-ירוק וריאציה ראשונה Action Comics #275,
אפריל 1961
גרם לסופרמן לעבור מוטציה ולהצמיח באופן זמני עין שלישית בעורף ראשו. חומר שנוצר בידי הנבל ברייניאק. בהמשך הסיפור סופרמן הביס את ברייניאק על ידי ראיית חום מהעין השלישית.
זהב Adventure Comics #299,
אוגוסט 1962
קריפטונייט שהושפע מרדיואקטיביות אטומית, ומסוגל לבטל באופן תמידי את יכולתו של קריפטוני לספוג קרינת שמש - מה שאומר שכוחותיו העל-אנושיים מתבטלים. לאחר המשבר, הקריפטונייט הזהוב מבטל את כוחותיהם של הקריפטונים למשך 15 שניות. מגבישי הקריפטונייט הנדירים ביותר. בסדרת הטלוויזיה "סמולוויל", קריפטונייט זה הוא מממד מקביל ומרושע שבו קלארק גדל בחסותו של ליונל לות'ור, שמצא את החללית שלו והפך אותו לנבל-העל "אולטרהמן". כמו בקומיקס, קריפטונייט זהוב יכול לנטרל לגמרי את הכוחות של סופרמן. בנוסף, פציעה ממנו אינה יכולה להתרפא לגמרי והיא תמיד תשאיר צלקת על קריפטוני.
אדום-ירוק-
כחול-זהב
Superman #162,
יולי 1963
יוצר אינטליגנציה ברמה גבוהה. כפי שסופר בסיפור דמיוני, סופרמן משלב את המינרלים כדי לתפעל מכשיר שישפר את האינטליגנציה שלו. פיצוץ המכשיר גורם לתקלה והדמות מתפצלת לשתי ישויות נפרדות - סופרמן אדום וסופרמן כחול, שניהם בעלי אינטליגנציה משופרת.
כסף Superman's Pal, Jimmy Olsen #70,
יולי 1963
במקור, מדובר באביזר ללא השפעות כלל. בסדרת הטלוויזיה "סמולוויל", נוצר בידי מילטון פיין (ברייניאק) וגורם לקריפטונים לשנות את תפיסת המציאות והשליטה העצמית שלהם. במקור, התגלה שמדובר במתיחה של ג'ימי אולסן לרגל חגיגות שנות הכסף של סופרמן. הוצג מחדש בחוברת Superman\Batman #46 (אפריל 2008).
"תכשיט" Action Comics #310,
מרץ 1964
מגביר את היכולות הטלפתיות של הפושעים הקריפטונים הכלואים באזור הפנטום, כגון הקרנת אשליות ושליטה מוחית. חלקיקים מהרי היהלום של קריפטון.
אדום-ביזארו Superman's Pal, Jimmy Olsen #80,
אוקטובר 1964
כמשתמע משמו, משפיע על בני האדם באותו אופן שקריפטונייט אדום משפיע על קריפטונים.
אדום-ירוק
וריאציה שנייה
Superboy Comics #121,
יוני 1965
גורם לסופרבוי לאבד את כוחותיו באופן זמני. ללא רצונו, פושע קריפטוני מאזור הפנטום בשם ואקוקס ריפא את סופרבוי ממצב זה והחזיר את כוחותיו.
אדום-זהב Superman #178,
יולי 1965
מונע מקריפטונים גישה לזיכרונותיהם.
מגנו-קריפטונייט Superman's Pal, Jimmy Olsen #92,
אפריל 1966
נמשך לכל אובייקט או יצור שמקורו בקריפטון. כ"כ חזק שאפילו סופרמן לא יכול היה להפריד בינו לבין הגוף שלו.
אדום-ירוק-זהב Superman #192,
ינואר 1967
סיפור דמיוני שבו החומר מבטל לתמיד את יכולותיו של סופרמן ומסיר את זיכרונותיו שהוא אי-פעם היה סופרמן.
איטי The Brave and the Bold #175,
יוני 1981
משפיע על בני-אדם בצורה דומה לזו של הקריפטונייט ירוק. גרסה משודרגת של הקריפטונייט הירוק שנוצרה על ידי מטאלו.
שני Superman Vol.2 #49,
נובמבר 1990
מבטל את כוחות-העל של סופרמן. אינו רדיואקטיבי. בהמשכיות לאחר המשבר, קריפטונייט השני הופיע כחומר מלאכותי שניתן ללקס לות'ור על ידי מיסטר מיקסזפיטליק תחת אזהרה שהאפקט יאבד אם הוא יספר לסופרמן מי נתן לו את הקריפטונייט. ביטל את הכוחות של סופרמן עד שלקס סיפר לקלארק קנט (בלי לדעת שהוא סופרמן) מי נתן לו את הקריפטונייט.
קריפטונייט-X
("קריפטיזיום")
Adventures of Superman #511,
אפריל 1994
הטעין מחדש את כוחו של סופרמן ושיחזר את יכולתו לספוג את קרינת השמש. אחרי שסופרמן חזר לחיים מחוסר כוחות, קריפטונייט זה נוצר בטעות ונעשה בו שימוש באופן חד-פעמי כאשר המכחיד סינן גבישי קריפטונייט שנשלחו לעבר סופרמן בידי סייבורג סופרמן.
ורוד Supergirl Vol.4 #79,
אפריל 2003
ככל הנראה, משנה את נטייתו המינית של קריפטוני. אוזכר בפאנל יחיד בחוברת המהווה סאטירה לרבים מסיפורי תור הכסף של הקומיקס.
שחור בטלוויזיה:
סמולוויל עונה 4 פרק 1, "קרוסייד"
ספטמבר 2004
בקומיקס:
Supergirl Vol.5 #2,
אוקטובר 2005
מסוגל לפצל קריפטונים לשתי אישויות - האחד טוב והשני רע. בהמשכיות שלאחר המשבר, לקס לות'ור נתן אותו לדארקסיד כדי לחשוף את הטבע האמיתי של סופרגירל. בסדרת הטלוויזיה "סמולוויל" הקריפטונייט הזה נוצר מחימום קריפטונייט ירוק ונעשה בו שימוש כדי להפריד בין קלארק הטוב לבין קלארק המתוכנת כקאל-אל וכן בין אישויותיהם של דייוויס בלום ודומסדיי. ברשותו של דר' סוואן היה קריפטונייט שחור טבעי- נדיר.
דם #13 52
אוגוסט 2006
שואב את אנרגיית החיים מהקורבן מתוך כוונה להעביר את האנרגיה בטקס התחדשות קריפטוני. נעשה בו שימוש בידי כת המבקשת להחזיר לחיים את סופרבוי. אינו קריפטונייט אמיתי והתברר לבסוף כמניפולציה של פליקס פאוסט.
כתום Krypto the Superdog #4,
פברואר 2007
מעניק כוחות-על לכל בעל חיים אשר בא איתו במגע למשך 24 שעות.
אופאל Earth 2 #19,
מרץ 2014
חומר סינתטי שנוצר בידי טרנס סלואן מארץ-2. גורם לכל קריפטוני שנחשף אליו להשתגע באופן זמני אבל נשרף לאחר פרק זמן קצוב, והופך לאבן רגילה.
מתכתי סמולוויל, עונות 3, 5-6 דקירה מפגיון העשוי ממנו הורג קריפטוניים שני פגיונות שונים כאלה מופיעים בסדרה, בלי קשר אחד לשני

אזכור במדיות אחרות

קולנוע

  • סופרמן 3 (1983) - המיליונר רוס ובסטר (בגילומו של רוברט ווהן) מורה על יצירתו של קריפטונייט סינתטי. מתכנת המחשבים גאס גורמן (בגילומו של ריצ'רד פריור) משתמש בזפת כדי לפצות על מרכיב בלתי מזוהה שבקריפטונייט, מה שיוצר קריפטונייט מסוג אחר שהופך את סופרמן לרשע ובסופו של דבר מפריד בין שתי האישויות. בהמשך, מחשב-העל של גורמן נלחם בסופרמן ומשתמש בקרן לייזר מקריפטונייט.
  • סופרמן חוזר (2006) - לקס לות'ור (בגילומו של קווין ספייסי) גונב את המטאוריט מאדיס אבבה ומשתמש בו כדי ליצור מסת קרקע קריפטונית וכן פגיון בו הוא דוקר את סופרמן.
  • באטמן נגד סופרמן: שחר הצדק (2016) - הקריפטונייט מתגלה בידי אנשים העובדים עבור לקס לות'ור (בגילומו של ג'סי אייזנברג) בקרקעית האוקיינוס ההודי. המינרל עובר ניסויים בידי לות'ור, שמגלה את השפעותיו ההרסניות על קריפטונים כאשר חושף את גופתו של גנרל זוד אליו. המינרל נגנב בידי באטמן (בגילומו של בן אפלק), שמשתמש בו כדי ליצור קפסולות גז וחנית בעלת חוד קריפטוני. הוא נעזר בשני האמצעים הללו בקרב נגד סופרמן. גם דומסדיי נחלש מהשפעתו של הקריפטונייט, וסופרמן מנצל זאת כדי לשפד אותו בעזרת החנית בקרב הסופי של הסרט.

טלוויזיה

  • סמולוויל (2001-‏2011) - הקריפטונייט הופיע בסדרה על בסיס קבוע. כמות גדולה של המינרל הירוק נוחתת בעיירה סמולוויל במטר המטאורים, יחד עם החללית הנושאת את קאל-אל התינוק. נוסף על ההשפעה המזיקה שלו לקלארק, הקריפטונייט משנה את פני הצמחייה בכדור הארץ, ומפתח יכולות על-אנושיות בבני אדם רגילים (שנודעים בפי כל כ"פריקי המטאורים"). הקריפטונייט מופיע במספר גוונים - ירוק, אדום, שחור, כסף, כחול וזהב. בסדרה זו הופיע לראשונה הקריפטונייט השחור, אשר פיצל אדם לשתי אישויות נפרדות, ופגיון שעשוי ממתכת קריפטונית. בהמשך, הקריפטונייט השחור הוכנס לסיפורי הקומיקס. במשך הסדרה הזו הקריפטונייט הירוק הופיע גם בצורות נוספות: אבקה, נוזל ומטילים.
  • סופרגירל (2015 ואילך) - בפרק הפיילוט, קארה מנוטרלת על ידי חץ הרדמה מקריפטונייט ירוק. בהמשך, חדר מיוחד בעל קרינה רדיואקטיבית ירוקה נבנה ובו מתאמנת סופרגירל ללא השימוש בכוחותיה. האנק הנשאו משתמש בפגיון קריפטונייט כדי לדקור את אסטרה זור-אל והקריפטונים חוקרים את טיבו של החומר ומוצאים דרך לנטרל את השפעתו. לקראת סוף העונה הראשונה, אלכס משפדת את אסטרה בעזרת חרב העשויה מקריפטונייט ירוק. חשיפה של סופרגירל לקריפטונייט האדום שפותח בידי מקסוול לורד הופך אותה לאלימה ופרנוידית.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ Dorothy Woolfolk, Superman Editor, Norman Tippens, December 6th 2000
  2. ^ Superboy #58, July 1957
  3. ^ Kingdom Come #1-4, May-August 1996
  4. ^ All-Star Superman #1, January 2006
  5. ^ Action Comics #500, May 1988
  6. ^ JLA #43-46, July-October 2000
  7. ^ Superman Family #203, October 1980
  8. ^ Action Comics Annual #10, April 2007