יבגני וכטנגוב – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ הוספת קטגוריה "נפטרים ב-xxxx" לכל הערכים שבוויקינתונים שנת הפטירה בקטגוריה המתאימה (תג) (דיון)
שורה 38: שורה 38:
{{קצרמר|אישים}}
{{קצרמר|אישים}}
{{מיון רגיל:וכטנגוב, יבגני}}
{{מיון רגיל:וכטנגוב, יבגני}}
[[קטגוריה:נפטרים ב-1922]]
[[קטגוריה:אישים הקבורים בבית העלמין נובודוויצ'יה]]
[[קטגוריה:אישים הקבורים בבית העלמין נובודוויצ'יה]]
[[קטגוריה:במאי תיאטרון רוסים]]
[[קטגוריה:במאי תיאטרון רוסים]]

גרסה מ־23:48, 25 באפריל 2018

תבנית:במאי יבגני בגרטיונוביץ' וכטנגוברוסית: Евге́ний Багратио́нович Вахта́нгов;‏ 13 בפברואר 1883 - 29 במאי 1922), שחקן ובמאי תיאטרון רוסי ממוצא ארמני. מתלמידי קונסטנטין סטניסלבסקי. ממייסדי תיאטרון "הבימה". ביים את שני המחזות הראשונים של התיאטרון עוד בעת שהתיאטרון הציג במוסקבה - "נשף בראשית" ו"הדיבוק".

חייו

וכטנגוב נולד בולדיקווקז שבאוסטיה להורים ארמנים. הוא למד זמן מה באוניברסיטת מוסקבה ולאחר מכן הצטרף לתיאטרון האמנותי המוסקבאי ב-1911 ובלט שם בכשרונותיו, כך שב-1920 הוביל כבר סטודיו למשחק משלו. ארבע שנים לאחר מותו נקרא הסטודיו על שמו "תיאטרון וכטנגוב".

וכטנגוב הושפע מאוד מהסגנון התיאטרלי של וסבולוד מיירהולד, במאי שהדגיש את הסימבוליות, והתנועתיות של שחקניו, והצליח למזג את הסגנון של מיירהולד עם הטכניקה הפסיכולוגית של קונסטנטין סטניסלבסקי וולדימיר נמירוביץ' דנצ'נקו. הפקותיו כללו מוזיקה, שימוש במסיכות ובתלבושות מופשטות, מחול, תפאורות אוונגרדיות, כמו גם ניתוח פסיכולוגי של הטקסט, ושל מניעי הגיבורים. הפקתו הידועה ביותר הייתה של טורנדוט מאת קרלו גוצי, הפקה המועלית על ידי תיאטרון וכטנגוב משנת 1922 מאז מותו.

בשנת 1918 הכיר סטניסלבסקי לוכטנגוב קולקטיב תיאטרון יהודי, שהונהג על ידי נחום צמח. וכטנגוב לקח את הקולקטיב תחת חסותו, וביים את הצגתו הראשונה של התיאטרון, שהיה לימים לתיאטרון "הבימה" - "נשף בראשית". לאחר מכן, והוא בשלבי מחלה סופנית, ביים את "הדיבוק", הצגה הנחשבת לאחד ההישגים האמנותיים הגדולים ביותר הן של וכטנגוב והן של הבימה. בשנת 1922 מת מסרטן.

שמו של וכטנגוב מונצח בקריאת התיאטרון המוסקבאי על שמו, וכן ברחוב ביפו.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יבגני וכטנגוב בוויקישיתוף

תבנית:פרופילי קולנוענים

ערך זה הוא קצרמר בנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.