יאן פאלאך – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
שורה 22: שורה 22:


{{מיון רגיל:פאלאך, יאן}}
{{מיון רגיל:פאלאך, יאן}}
[[קטגוריה:פוליטיקאים שעל שמם כוכב לכת מינורי]]
[[קטגוריה:צ'כים]]
[[קטגוריה:צ'כים]]
[[קטגוריה:הקרבה עצמית]]
[[קטגוריה:הקרבה עצמית]]

גרסה מ־09:42, 21 באוגוסט 2018

יאן פאלאך
אנדרטה לזכרו של יאן פאלאך
האנדרטה לזכרו של פאלאך בכיכר וצלב במרכז פראג.

יאן פאלאך (Jan Palach11 באוגוסט 1948 - 19 בינואר 1969) סטודנט צ'כי אשר הצית עצמו והתאבד במחאה על הפלישה הסובייטית לצ'כוסלובקיה ב-1968 בסופה של תקופת האביב של פראג, תקופת שלטונו של אלכסנדר דובצ'ק. לאחר התאבדותו של פאלאך החל גל של מעשי התאבדות בהצתה של סטודנטים נוספים כצעד מחאה נגד הפלישה הסובייטית.

הפלישה הסובייטית לצ'כוסלובקיה באוגוסט 1968 הייתה מיועדת למחוץ את מאמצי הליברליזציה והרפורמות של ממשלת אלכסנדר דובצ'ק במהלך האביב של פראג. פאלאך מת לאחר שהצית עצמו בכיכר וצלב (Wenceslas) בפראג ב-16 בינואר 1969 במחאה על הפלישה הסובייטית. בכיכר וצלב במרכז פראג קיימת אנדרטה לזכרו.

לוויתו של פאלאך הפכה למפגן של מחאה המונית כנגד הכיבוש הסובייטי, ולאחר כחודש (ב-25 בפברואר 1969) סטודנט נוסף, יאן זאיץ' (Zajíc), הצית עצמו למוות באותו המקום עצמו. באפריל של אותה השנה, אבזן פלוצ'ק (Plocek) ביצע מעשה דומה בעיר אחרת בצ'כיה. פרט להלם המיידי מן המעשה, לא הייתה למעשי ההצתה כל השפעה על הכיבוש הסובייטי של צ'כוסלובקיה.

כמה חודשים בטרם התאבד פאלאך, ב-8 בספטמבר 1968, פולני בשם רישארד שיבייץ' הצית עצמו למוות בוורשה במהלך אירוע פומבי באצטדיון כמחאה על תוקפנות ברית ורשה נגד צ'כוסלובקיה, והסיוע הפולני שניתן לתוקפנות זו. שיבייץ' מת כעבור ארבעה ימים. אין זה סביר כי פאלאך היה מודע למעשהו של הפולני, מכיוון שמעשה זה הוסתר היטב על ידי השלטונות הקומוניסטים בפולין. הידיעות הראשונות על המעשה שודרו ב"רדיו אירופה החופשית" כחודשיים לאחר מותו של פאלאך.

לאחר נפילת הקומוניזם הצ'כי הונצח פאלאך בפראג באמצעות צלב מברונזה אשר הוצב במקום בו נהרג, מחוץ למוזיאון הלאומי, והכיכר נקראה על שמו. האסטרונום הצ'כי לובוש קוהוטק (Kohoutek) אשר עזב את צ'כוסלובקיה בשנה שלאחר מכן קרא לאסטרואיד אשר גילה ב-22 באוגוסט 1969 בשם "פאלאך 1834".

מעשי הצתה עצמית אחרים ייתכן והושפעו אחר מעשהו והפרסום לו זכה באמצעי התקשורת. באביב 2003 שישה צ'כים צעירים התאבדו בשריפה, ביניהם תלמיד תיכון בשם זדנייק אדמץ' אשר שרף עצמו למוות כמעט באותו המקום, בהשאירו פתק התאבדות מקוון, באתר באינטרנט, בו התייחס לפאלאך ולאחרים שהציתו עצמם. הסיבה למעשהו, ולגל ההתאבדויות שבא אחריו אינה ברורה לחלוטין.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יאן פאלאך בוויקישיתוף