בקפה, קיסר אתיופיה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ הוספת קטגוריה "אישים שחיו במאה ה-18" (תג) (דיון)
שורה 28: שורה 28:
}}
}}


[[קטגוריה:אישים שחיו במאה ה-18]]
[[קטגוריה:אתיופיה: תקופת התחייה]]
[[קטגוריה:אתיופיה: תקופת התחייה]]
[[קטגוריה:השושלת הגונדרית]]
[[קטגוריה:השושלת הגונדרית]]

גרסה מ־16:46, 2 בספטמבר 2018

בקפה (געז: በካፋ) קיסר אתיופיה 18 במאי 1721 - 19 בספטמבר 1730, הוכתר בשם "אסמה סגד" ויותר מאוחר "מסיח סגד" (געז: መሲህ ሰገድ, עברית: לו הממונים סוגדים) היה בנו של ייאסו הגדול ואחיהם של הקיסרים תקלה היימנות הראשון ודווית השלישי.

את רוב ילדותו בקפה העביר בוואחני שהצליח להימלט ולחיות בכפרי האורומו שבהם יותר מאוחר נלכד, ובגלל שנמלט חלק מאפו נחתך ונפסל לכהן כקיסר קודם לכן. למרות כל זאת כאשר אחיו דווית השלישי נפטר הוא נבחר לקיסר תחת התנגדות של וולדה גיורגיס בנו של נגלה ממיט.

מלכות אופינה במעט מאבקים צבאיים דונלד לווין כותב:

ימיו הרסו את כוחם של השליטים המקומיים וחיזקו את הממשל המרכזי.

Donald N. Levine, Wax and Gold: Tradition and Innovation in Ethiopian Culture (Chicago: University Press, 1965), p. 24

לעומת זאת פאול ב.האנז כותב:

תרומתו הגדולה של בקפה הייתה אשתו השנייה מאנטאווב.

Paul B. Henze, Layers of Time, A History of Ethiopia (New York: Palgrave, 2000), p. 104

בקפה ומאנטאווב בנה מבנים נוספים במתחם הארמון בבירה גונדר[1]. הקיסר בקפה היה מטייל גדול ונהג לסייר בממלכתו, דוגמה לכך היא הפגישה עם אשתו השנייה כאשר הוא היה באחד ממסעותיו בקווארה הוא חלה והאישה שטיפלה בו הייתה מאנטאווב ועל מנת להודות לה הוא נשא אותה לאישה. בקפה שהכתיר את אשתו הראשונה בתור קיסרית מתה במהלך ארוחה חגגית בחשד להרעלה. לאחר שאשתו הראשונה נפטרה, מאנטאוואב נהפכה לקיסרית החדשה והייתה אחת מהמשפיעות ביותר בהיסטוריה האתיופית בייחוד לאחר מות בעלה.

למרות כל זאת מלכותו של בקפה לא הייתה שלווה וב-1727 היו התקוממויות רבות בבירה של אזרחים ואצילים גרמו לו להתחבא בארמון ויותר מאוחר להימלט לכנסיית דברה ברהן. ריצ'רד פאנקהארסט כותב שחוסר האמון בקיסר גרם להתקוממויות ומצטט את ג'יימס ברוס כאשר שמע שמועה על מותו של בקפה:

השמחה הייתה כל כך גדולה, שאף אחד לא ניסה להסתיר זאת וכאשר הוא גילה שהוא עדיין חי, לא הייתה אפשרות להאשים את זה שהפיץ את השמועה. כל האזרחים החלו לבצע טרור ברחובות גונדר. קשה לדעת איך ההסתה הזו יכלה להסתיים בלי שהקיסר ביקש את סליחת העם. על אף שבקפה התנצל בפומבי הוא אמר שהוא אוהב את אנשי גונדר אך הם מחזירים לו שנאה.

Richard P.K. Pankhurst, History of Ethiopian Towns (Wiesbaden: Franz Steiner Verlag, 1982), p. 149.

הערות שוליים

  1. ^ Donald N. Levine, Wax and Gold: Tradition and Innovation in Ethiopian Culture (Chicago: University Press, 1965), p. 26.


הקודם:
דווית השלישי
קיסר אתיופיה
18 במאי 1721 - 19 בספטמבר 1730
הבא:
ייאסו השני

...