פייר קוליפור – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ סדר תבניות בסוף הערך (בוט סדר הפרקים)
מ הוספת קטגוריה "אישים שחיו במאה ה-20" (תג) (דיון)
שורה 20: שורה 20:


{{מיון רגיל:קוליפור, פייר}}
{{מיון רגיל:קוליפור, פייר}}
[[קטגוריה:אישים שחיו במאה ה-20]]
[[קטגוריה:ציירים בלגים]]
[[קטגוריה:ציירים בלגים]]
[[קטגוריה:קומיקסאים]]
[[קטגוריה:קומיקסאים]]

גרסה מ־07:22, 3 בספטמבר 2018

פייר קוליפור
Pierre Culliford (belgique)
לידה 25 ביוני 1928
סכארבק, בלגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 24 בדצמבר 1992 (בגיל 64)
בריסל, בלגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Pierre Culliford עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים האקדמיה לאמנויות היפות בבריסל עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור, קומיקס עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות אסכולת מרסינל עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות ידועות הדרדסים, בנואה בריספר, ז'והאן ופירלואי, Poussy, בפסקה זו רשומה אחת נוספת שטרם תורגמה עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Nine Culliford עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Thierry Culliford עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פייר קוליפור או פייר קאליפורד (צרפתית: Pierre Culliford), אשר כונה בשם פיו (Peyo; ‏25 ביוני 1928, בריסל - 24 בדצמבר 1992, בריסל) היה צייר ויוצר קומיקס בלגי.

כינויו "פיו" ניתן לו על ידי בן דודו שכילד קטן לא היה מסוגל לבטא נכון את השם פיירו (Pierrot). הוא המציא בחייו דמויות רבות, חלקן הפכו למפורסמות בעולם הקומיקס הדובר צרפתית, וכן את הדרדסים שהפכו לסדרה מפורסמת בכל העולם. בין הדמויות שהמציא: "ז'והן ופירלואי" (Johan et Pirlouit) או בשמם המאוחר "יוהאן ופיוויט", "בנואה בריספר" (Benoît Brisefer) ועוד. כן השתתף בכתיבת סיפורים עבור דמויות קומיקס צרפתיות נוספות של עמיתיו למקצוע.

פיו התחיל לעבוד לראשונה בתור מקרין סרטים בבית הקולנוע הקטן "לה מיראנו" (Le Mirano) בעקבות מות אביו. לאחר לימודים באקדמיה המלכותית לאמנויות בבריסל, החל פיו לחפש עבודה. בתחילה הוא כמעט נשכר לעבוד כעוזרו של רופא, אך לבסוף התחיל לעבוד בסדנה לאנימציה. הסדנה נסגרה תוך זמן קצר לאחר פשיטת רגל, אך פיו הספיק להכיר בה חלק מאלה שהמשיכו איתו במהלך השנים, כגון אנדרה פרנקן (André Franquin), מוריס ואדי פאפ (Eddy Paape). תוך כדי עבודתו בתחום הפרסום, פרסם פיו את סדרת הקומיקס הראשונה שלו: ז'והן. לאחר מספר שינויי דמות ומעבר מעיתון אחד לאחר, הגיעה דמותו של ז'והן אל "העיתון של ספירו" (Le Journal de Spirou) (מגזין קומיקס צרפתי משנות ה-50) והפכה לסדרה פופולרית מאוד בשם "ז'והן ופירלואיט", העוסקת בזוג חברים צעירים היוצאים להרפתקאות בימי הביניים ואשר פוגשים ננסים קטנים וכחולים באחד ממסעותיהם. סדרה זו פורסמה בהמשכים במגזין "העיתון של ספירו".

הדרדסים הופיעו לראשונה, בסיפור הקומיקס של ז'והן ופירלואיט "החליל בעל ששת הדרדסים" (La flute a six SCHTROUMPFS), שבשנת 1975 גם עובד לסרט קולנוע, כאשר בעמוד 38 דרדס מופיע ומתלונן בפני ז'והן שהוא כמעט דרך עליו. הדמויות הקטנות זכו לפופולריות רבה משל עצמן, ועורך המגזין בזמנו, איוון דלפורט (Yvan Delporte) שיכנע את פיו ליצור סדרה מקבילה עבורם: הדרדסים. תחילה (החל מ-1959) התפרסמו הסיפורים כקבצים קצרים נספחים לעיתון של ספירו, אך עד מהרה הפכו לפופולריים מאוד, והסדרה הפכה לסדרה מן המניין בעיתון.

בשנות ה-60 המשיך פיו לעבוד על מגוון דמויותיו, אך החל משנות ה-70 החל להזניח את רובן ולהמשיך לעבוד רק על הדרדסים. בעקבות התפתחות הדמויות ותעשייה שלמה מסביבן, פתח פיו סטודיו לציור ויצירה משלו, שם לימד חלק מהציירים שהפכו לאחר מכן למוכרים בעולם הקומיקס הדובר צרפתית. בשנות ה-80 הופקה סדרת טלוויזיה על הדרדסים באולפני האנה ברברה בארצות הברית, שהופצה לכל העולם וגם שודרה בישראל.

ב-24 בדצמבר 1992 נפטר פיו מהתקף לב.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פייר קוליפור בוויקישיתוף