השערת גאיה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ ←‏תנועת גאיה: קישורים פנימיים: מחיקת לינק שבור
תיקוני ניסוח אשר מדייקים יותר את התאוריה, שומרים על קשר עם הגירסה האנגלית של ערך זה ומורידים מהנוסח הקיים מעט מרוח המדע הבדיוני ששרתה עליו. כמו כן הושמטה הפיסקה על תנועת גאיה, שלא מצאתי חיזוק להיותה קשורה להשערת גאיה. כמן כן הושמטה פיסקה על איזכורים בתרבות, שאינם רלוונטיים לתיאוריה, אל רק לשמה.
שורה 1: שורה 1:
{{שכתוב|אי דיוקים, ראו ויקיאנגלית, חסר הרבה|נושא=מדעי הטבע}}
{{שכתוב|אי דיוקים, ראו ויקיאנגלית, חסר הרבה|נושא=מדעי הטבע}}
'''[[השערה (מדע)|השערת]] גאיה''' הינה תיאורייה מדעית המניחה כי היצורים החיים על פני [[כדור הארץ]] נמצאים באינטרקציה מתמדת עם הסביבה ה[[תרכובת אי-אורגנית|אי-אורגנית]] שלהם, בכך יוצרים מערכת [[סינרגיה|סינרגטית]] סגורה אשר מווסתת ומתקנת את עצמה כדי לשמר ולהנציח את התנאים המאפשרים חיים על פני הכוכב. התיאורייה מנסה להראות כיצד הביוספירה וה[[אבולוציה]] של היצורים החיים על פני כדור הארץ משפיעים על גורמים כגון [[התחממות עולמית|ההתחממות הגלובלית]], מידת המליחות של מי הים רמת החמצן ב[[אטמוספירת כדור הארץ|אטמוספירה]], וכיצד נוצרו ונוצרים תהליכים מתקנים אשר משמרים את מערכת היצורים החיים כאשר נוצר חוסר איזון כלשהו.
'''תאוריית גאיה''' היא [[השערה (מדע)|השערה]] המניחה כי [[כדור הארץ]] הוא [[סופר אורגניזם]] המסוגל לשמור על הסביבה במצב המיטבי שלה, ומסוגל לערוך בה תיקונים כדי להביאה למצב זה. על-אורגניזם זה הוא [[גאיה]] - "אמא אדמה" (כשם אלת האדמה ב[[מיתולוגיה יוונית|מיתולוגיה היוונית]]). לפי תאוריה זו, פגיעה באיבר אחד של המערכת האקולוגית, מסכנת את המכלול האורגניזמי כולו, ולכן פגיעה בזן נכחד כלשהו או במחצב כלשהו של כדור הארץ, פוגע בכל מרקם החיים האקולוגי מערער ומסכן את עצם קיומו של כדור הארץ בכללותו.


נושא חיותה של הארץ פותח ב[[שנות ה-60 של המאה ה-20]] בידי ה[[כימאי]] והמדען הבריטי ד"ר [[ג'יימס לאבלוק]] בספרו ''The Ages of Gaia'', על יסוד חידושים ב[[גאולוגיה]], ב[[גאוכימיה]], ב[[ביולוגיה אבולוציונית]] ובתורת ה[[אקלים]] וכתוצר של מחקריו עבור [[נאס"א]] בנושא חיפוש חיים על ה[[מאדים]].{{הערה|1=[http://www.jameslovelock.org/page4.html Geophysiology]}}
התאורייה נוסחה לראשונה על ידי הכימאי והמדען הבריטי ד"ר [https://www.wikiwand.com/en/James_Lovelock ג'יימס לאבלוק] בספרו ''The Ages of Gaia'', על יסוד חידושים ב[[גאולוגיה]], ב[[גאוכימיה]], ב[[ביולוגיה אבולוציונית]] ובתורת ה[[אקלים]] וכתוצר של מחקריו עבור [[נאס"א]] בנושא חיפוש חיים על ה[[מאדים]]{{הערה|1=[http://www.jameslovelock.org/page4.html Geophysiology]}}
{{הערה|1=[http://www.nature.com/nature/journal/v207/n4997/abs/207568a0.html;jsessionid=DF3E2749E86EC6E878FBBA3FE815E08D Lovelock, J.E. (1965). "A physical basis for life detection experiments". Nature 207 (7): 568-570.] }}
{{הערה|1=[http://www.nature.com/nature/journal/v207/n4997/abs/207568a0.html;jsessionid=DF3E2749E86EC6E878FBBA3FE815E08D Lovelock, J.E. (1965). "A physical basis for life detection experiments". Nature 207 (7): 568-570.] }} ופותחה בהמשך על ידו ועל ידי המיקרוביולוג [[לין מרגוליס]]. לאבלוק קרא לתיאוריה על שם אלילת המיתולוגיה היוונית [[גאיה]] - "אמא אדמה".


תורה זו עולה בקנה אחד עם תפיסת היוונים הקדמונים הרואים את הארץ כשלמות חיה. המדע המקובל מתאר את כדור הארץ כגוש סלע ש[[צמח]]ים ו[[בעלי חיים]] קיימים עליו באקראי. תאוריית גאיה של לאבלוק רואה את העולם בצורה שונה לחלוטין, כמעגל אדיר של חיים, מליבתו ועד לשולי ה[[אטמוספירה]] שלו.
לפי המדע המקובל נהוג לראות את כדור הארץ ככוכב לכת ש[[צמח]]ים ו[[בעלי חיים]] התפתחו עליו וממשיכים להתקיים באקראי. תאוריית גאיה של לאבלוק רואה את העולם בצורה שונה, כמערכת שהיא מעין אורגניזם-על הדואג לקיומם של חיים בתוכו, מליבתו ועד לשולי האטמוספירה שלו.


==ביקורת על התאוריה==
==ביקורת על התאוריה==
שורה 11: שורה 11:


ביקורת נוספת נמתחת על ידי מדעני איכות סביבה הטוענים כי תאוריה זו פוטרת את המזהמים מאחריותם, היות שכדור-הארץ, כאורגניזם, מרפא ומתקן בעצמו את הנזקים שגורמים להם המזהמים.
ביקורת נוספת נמתחת על ידי מדעני איכות סביבה הטוענים כי תאוריה זו פוטרת את המזהמים מאחריותם, היות שכדור-הארץ, כאורגניזם, מרפא ומתקן בעצמו את הנזקים שגורמים להם המזהמים.

==תנועת גאיה==
העובדה כי ההשערה נתונה במחלוקת אינה מונעת מתנועות שונות של שוחרי איכות הסביבה מלאמץ את התאוריה, ולחלק מהם אף להתאגד בקבוצות אקולוגיות שונות הקרויות תנועת גאיה. לטענתם, הפגיעה שבני האדם פוגעים בכדור הארץ משולה לפגיעה באורגניזם חי.
==אזכורים בתרבות==
בספריו של [[אייזיק אסימוב]], קיים כוכב לכת בשם גאיה, המקיים את השערת גאיה.

בספרו 'פרא' שכתב גבי ניצן, הדמות הראשית קוראת לכדור הארץ בשם גאה.


==קישורים חיצוניים ==
==קישורים חיצוניים ==

גרסה מ־01:16, 15 בספטמבר 2018

תבנית:שכתוב השערת גאיה הינה תיאורייה מדעית המניחה כי היצורים החיים על פני כדור הארץ נמצאים באינטרקציה מתמדת עם הסביבה האי-אורגנית שלהם, בכך יוצרים מערכת סינרגטית סגורה אשר מווסתת ומתקנת את עצמה כדי לשמר ולהנציח את התנאים המאפשרים חיים על פני הכוכב. התיאורייה מנסה להראות כיצד הביוספירה והאבולוציה של היצורים החיים על פני כדור הארץ משפיעים על גורמים כגון ההתחממות הגלובלית, מידת המליחות של מי הים רמת החמצן באטמוספירה, וכיצד נוצרו ונוצרים תהליכים מתקנים אשר משמרים את מערכת היצורים החיים כאשר נוצר חוסר איזון כלשהו.

התאורייה נוסחה לראשונה על ידי הכימאי והמדען הבריטי ד"ר ג'יימס לאבלוק בספרו The Ages of Gaia, על יסוד חידושים בגאולוגיה, בגאוכימיה, בביולוגיה אבולוציונית ובתורת האקלים וכתוצר של מחקריו עבור נאס"א בנושא חיפוש חיים על המאדים[1] [2] ופותחה בהמשך על ידו ועל ידי המיקרוביולוג לין מרגוליס. לאבלוק קרא לתיאוריה על שם אלילת המיתולוגיה היוונית גאיה - "אמא אדמה".

לפי המדע המקובל נהוג לראות את כדור הארץ ככוכב לכת שצמחים ובעלי חיים התפתחו עליו וממשיכים להתקיים באקראי. תאוריית גאיה של לאבלוק רואה את העולם בצורה שונה, כמערכת שהיא מעין אורגניזם-על הדואג לקיומם של חיים בתוכו, מליבתו ועד לשולי האטמוספירה שלו.

ביקורת על התאוריה

הגאולוגים, הביולוגים, ומדעני האטמוספירה מקבלים את השאלה כיצד אורגניזמים משפיעים על סביבתם הקרובה, משנים אותה ולפעמים אף מווסתים אותה, וכן את הדיון על השפעתם המצטברת על אקלים העולם כשאלה מחקרית תקפה. אולם תאוריית גאיה בכללותה שנויה במחלוקת ויש הסבורים כי אינה אלא תאוריה פסבדו-מדעית.

ביקורת נוספת נמתחת על ידי מדעני איכות סביבה הטוענים כי תאוריה זו פוטרת את המזהמים מאחריותם, היות שכדור-הארץ, כאורגניזם, מרפא ומתקן בעצמו את הנזקים שגורמים להם המזהמים.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא השערת גאיה בוויקישיתוף

הערות שוליים

ערך זה הוא קצרמר בנושא ביולוגיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.