סומואה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מאין תקציר עריכה
מאין תקציר עריכה
שורה 39: שורה 39:
{{מיזמים|ויקישיתוף=Category:SOMUA S35|שם ויקישיתוף=סומואה}}
{{מיזמים|ויקישיתוף=Category:SOMUA S35|שם ויקישיתוף=סומואה}}
* [http://www.tanks-encyclopedia.com/ww2/france/Somua_S35.php סומואה S35], באתר "האנציקלופדיה של הטנקים"
* [http://www.tanks-encyclopedia.com/ww2/france/Somua_S35.php סומואה S35], באתר "האנציקלופדיה של הטנקים"

==הערות שוליים==
{{הערות שוליים}}


==הערות שוליים==
==הערות שוליים==

גרסה מ־15:49, 30 בספטמבר 2018

S35 סומואה (צרפתית: SOMUA S35) היה טנק פרשים צרפתי משנות השלושים. הטנק הכיל מספר חידושים אשר הפכו אותו לטנק הטוב ביותר של צרפת בשנות השלושים, והוא נחשב לטנק הבינוני המוצלח ביותר של זמנו.[1] הטנק שירת בצבא הצרפתי במהלך מלחמת העולם השנייה.

רקע

בשנות ה-30, הפיקוד הצרפתי העליון ראה בטנקים שלו חיל פרשים ממוכן, שנועד לבצע ניצול הצלחה. ניצול הצלחה משמעותו פשיטה לעומק שטח האויב דרך פרצה שפורץ החי"ר בקווי האויב. במסגרת זאת נוצרו סוגי טנקים רבים, רובם טנקים קלים ומהירים. הסומואה, שהיה אחד מהטנקים האלה, נועד לשמש כ"טנק פרשים". המשמעות הממשית היא שהטנק ממוגן יותר וחמוש היטב יחסית לטנקים הקלים דוגמת ההוצ'קיס ושהסומואה נועד יותר להשמדת טנקי האויב מאשר לכל דבר אחר.

הטנק

החידוש החשוב שהביא הסומואה נעוץ בדרך הבנייה שלו. בניגוד למקובל בתקופה, הסומואה לא נבנה מלוחות שריון שרותכו יחד. הסומואה היה הטנק הראשון שנבנה מכמה חלקי יציקה גדולים. הודות לשיטת הבנייה הזו, שריון הטנק היה חזק ועמיד הרבה יותר משל מקביליו. למיגון של הטנק היה גם חיסרון, בדמות נקודות החיבור של היציקות, שכן אלה לא היו מרותכות זו לזו אלא מחוברות על ידי ברגים.

החימוש של הסומואה היה תותח 47 מילימטר, שאיפשר לו לחדור את רוב הטנקים הבינוניים בעולם. כמות התחמושת שנשא הטנק הייתה נמוכה, רק שמונה עשרה פגזים, וזה היה חסרונו החמור היחידי.

הסומואה שקל יותר מעשרים טון אך בעזרת מנוע של 190 כ"ס הגיע למהירות גבוהה יחסית של 40 קמ"ש.

רוב טנקי הסומואה לא נשאו מכשירי קשר, אך זה היה נפוץ למדי בשנות השלושים ולא נחשב לחסרון.

במהלך הקרב על צרפת לא התבטאה איכותו של הטנק, בעיקר בשל חוסר יכולת מצד הפיקוד הצרפתי והכמות הקטנה שהייתה זמינה. הגרמנים התרשמו לטובה מהסומואה, וטנקי סומואה שנפלו לידיהם הוכנסו לשירות הצבא הגרמני. הגרמנים הכניסו בטנקים האלה מכשירי קשר.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים