טוביה גפן – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ הוספת קטגוריה "ילידי xxxx" לכל הערכים שבוויקינתונים שנת הלידה בקטגוריה המתאימה (תג) (דיון)
שורה 52: שורה 52:
{{מיון רגיל:גפן, טוביה}}
{{מיון רגיל:גפן, טוביה}}
{{בקרת זהויות}}
{{בקרת זהויות}}
[[קטגוריה:ילידי 1870]]
[[קטגוריה:אישים שחיו במאה ה-19]]
[[קטגוריה:אישים שחיו במאה ה-19]]
[[קטגוריה:אישים במאה ה-20]]
[[קטגוריה:אישים במאה ה-20]]

גרסה מ־01:54, 1 באוקטובר 2018

הרב טוביה גפן
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.

הרב טוביה גפן (1970-1870 ה'תר"ל-ה'תש"ל) היה רב אורתודוקסי אמריקאי שכיהן בניו יורק, בקנטון שבאוהיו, ובאטלנטה בארצות הברית. חבר אגודת הרבנים דארצות הברית וקנדה משנת 1904 ומחבר ספרי פלפול ודרוש.

התפרסם בין היתר בכך שהיה הרב שנתן הכשר לקוקה-קולה[1].

תולדות חייו

נולד ב-1870 בעיר קובנה שבליטא לסוחר העצים יוסף גפן. אביו נפטר בבוקר שלאחר יום כיפור ה'תר"ן; ברוב הספרים שפרסם גפן הוא הזכיר את אביו.

גפן למד בישיבה בגרודנו אצל הרב אליקים שפירא בתור נער צעיר וגם למד בישיבות בסלובודקה. בנוסף על כך למד מתמטיקה, גאוגרפיה, פילוסופיה ואסטרונומיה. הוא הוסמך לרבנות בידי הרב צבי הירש רבינוביץ, בנו של רבי יצחק אלחנן ספקטור שהיה סנדקו, ובידי רבי משה דנישבסקי ורידב"ז, בשנת 1903, לפני שהיגר לניו יורק.

בהמשך התמנה גפן לרב של שני בתי כנסת בקנטון שבאוהיו, ולאחר מכן היה רב הקהילה האורתודוקסית בעיר. בשנת 1910 קיבל הרב אזרחות אמריקאית ובאותה שנה עבר עם משפחתו לאטלנטה שבג'ורג'יה, שם נעשה רב בעיר.

רבה של הקהילה באטלנטה

בתקופת כהונתו של גפן כרב של בית הכנסת שארית ישראל בעיר אטלנטה, האוכלוסייה היהודית שם מנתה כ-5,000 איש. במהלך כהונתו הרבה לעסוק בענייני כשרות וכשרות הבשר בעיר.

גפן ייסד את חברת ש"ס עבור קהילתו והעביר את השיעור בגמרא. כאשר גמר את הש"ס – התחיל שוב. הרב גם בנה בית ספר עבור ילדי העיר היהודים.

בשנת 1936 הכשיר הרב את המשקה קוקה-קולה ולא לקח על כך תשלום.

בזמן מלחמת העולם הראשונה ומלחמת העולם השנייה הוקמו בעיר מחנות צבאיים ובהם חיילים רבים, והרב פתח את ביתו לכל החיילים היהודיים.

משפחתו

לרב שמונה ילדים.

בת הלן ושישה מנכדיו עלו לארץ.

ספריו

ספרים שכתב:

קישורים חיצוניים

הערות שוליים